Kroonwiel afwijking. Hoe verhelpen…

Ik ben bezig met (nog steeds) een Durowe 451. Opwinden ging niet goed met veel lawaai.
Oorzaak gevonden. Het Kroonwiel zit te veel speling in en geeft de energie niet door.
afbeelding

Als ik het iets manipuleer met mijn nagel dan wel.

afbeelding

Wie heeft hier eerder mee van doen gehad? Zit te denken om met de pons de binnenring iets te verwijden, want zit wat speling in.

Maar alle tips zijn welkom!

1 like

Zo te zien mis je nog iets, ik ken dit uurwerk zo niet uit mijn hoofd maar vaak hoort er nog een ringetje in die zorgt dat het kroonrad goed blijft zitten

3 likes

Die is er nog.

Of ligt het wellicht aan de speling in de arbre van het palrad?

Ik denk dat de veer van het schuifrad losgekomen is…

Zoiets misschien?

3 likes

Of is dit zo’n n kaliber met bijna dezelfde schroeven op de twee wielen. Verwisseld?

Dit is precies het geval.
Ga ik morgen mee aan de slag

1 like

Geen extra groeven op de kroonwielschroef, maar wel goed ingedraaid. Keyless gedeelte ook prima zonder slijtage.

Ik zou niet meteen zo rigoureus aan de slag gaan. Het lijkt mij iets veel simpelers! Ergens zit iets omgedraaid of steekt iets uit. Het palrad op zijn kop? Zoiets. Hij heeft het toch altijd gedaan? Of waren er onderdelen uitgewisseld?

Is een opknapproject. Is vaker mee gesleuteld. Veel sporen op de platine.

O, ja dan zou er iets verwisseld kunnen zijn. Zie je dat 1e rad dat over de tige schuift wel goed meedraaien? Is het echt alleen de ingrijping van de tandjes?

1 like

Alleen ingrijpen van de tanden.

Dan zou ik het eens proberen zonder het tussenringetje. Misschien is die ooit geruild. Of een rad proberen uit een ander horloge. Als dit rad te hoog ligt ,ligt het niet aan de platine, maar aan de losse delen, zou ik denken…

Uit welk boek is dit?

1 like

“Moderne uurwerk reparatie” uit 1955

Ga ik opzoeken dankjewel!

1 like

Mooi boek, nog steeds actueel :innocent:
Ik heb hem voor €25,- op Marktplaats gekocht een paar weken geleden.

4 likes

Mooie tip

Verwacht eerder een veerton die scheef staat en aanloopt tegen het centrum rad. Door met de vinger op het palrad te drukken kan hij dan net vrij komen en beweegt het raderwerk weer