Kruising horloge en Paper press

Dag forum leden,

Afgelopen weekend was is in Sofia, de hoofdstad van Bulgarije. Nu zijn daar relatief veel antiekwinkels en markten. Op deze markten liggen veel horloges en andere snuisterijen. Ik zag daar ook enekele erg leuke kruisingen tussen tussen zakhorloges en een soort paper press of bureauhorloge.

De de kern is een groot zakhorloge (5 tot 7 cm) met een opengewerkte achter- en soms ook voorkant. Aan beide kanten is een halve bol van glas of kristal aangebracht. De achterste bol heeft een klein plat vlak zodat de klok neergezet kan worden.

Ik heb even naar de prijs ginformeerd en die ligt tussen de 50 en 80 euro. Daar ik dit wat veel vond voor een onbekende snuisterij heb ik er geen gekocht, maar het klokje blijft me intrigeren. Ik kan er op internet weinig tot niets over vinden, maar ik weet dan ook niet wwaar of op welke zoekterm ik moet zoeken.

De meeste typen die ik zag waren van OMEGA. Qua ouderdom kan ik alleen melden dat de klokjes tussen allerlei antiek stonden waaronder (vreemd) genoeg ook veel Duitse (nazi) snuisterijen uit WOII (u boor zakhorloges enz).

Wie kan me meer vertellen over deze klokjes (ouderdom types, waarde enz)?

Ik ben speciaal lid geworden voor deze vraag dus ik hoop op een antwoord.

Hoi,

Ik weet wat je bedoeld, ik zie ze ook wel eens op rommelmarkten maar dit is volgens mij pure China rommel en heeft helemaal niets met Omega te maken.

Je zit ze ook wel met Roskopf wijzerplaatjes e.d.

Dit is er ook zoeen op Marktplaats maar dan met weer een andere wijzerplaat: http://link.marktplaats.nl/212224481 .

Groetjes,

Marc

XXoF Schreef:

Hoi,

Ik weet wat je bedoeld, ik zie ze ook wel eens op
rommelmarkten maar dit is volgens mij pure China
rommel en heeft helemaal niets met Omega te
maken.

Je zit ze ook wel met Roskopf wijzerplaatjes e.d.

Dit is er ook zoeen op Marktplaats maar dan met
weer een andere wijzerplaat:
http://link.marktplaats.nl/212224481 .

Groetjes,

Marc

Bedankt voor je reactie,
Tja hey kan idd namaak zijn. Maar die ik gezien yheb zagen er kwalitatief een stuk beter uit glazen bollen waren bv massief en uurwerk was opengewerkt en zag er kwalitatief goed uit…

Nu wordt in het oosten zowat alles nagemaakt. Dat betekent wel dat er ook originelen moeten zijn waarop de namaak wordt geinspireerd. iemand nog iedeeën?