"Kun je iets doen aan water in je horloge?"

Klinkt als een spannende aflevering van Baywatch… Knap werk en hij mag wel van geluk spreken dat er zo weinig schade is.

Als je ooit een hetelucht droger op de kop kunt tikken, daar leg je de losse kast en het uurwerk op en dan is alles in no time goed droog.
Nu zat er alleen wat condens achter het glas en een dag laten drogen zal dan wel voldoende moeten zijn.
http://www.ultrasone-reiniger.be/media/catalog/product/cache/1/image/1200x1200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/2/220_349_elma_droger.jpg

Daar kun je je in vergissen, ik heb een Croton, die heeft een type uurwerk wat meer Chinees lijkt, dan Japans…

Kijk maar eens: Bovenste is Miyota 8203

Links is de overbekende Miyota 8205, rechts 8203

Mooie en goede redding van een vochtig uurwerk.
Drogen met behulp van rijst is een goede optie, silica-gel is ook een goede manier om te drogen.
Rose (vochtig) en/of blauwe (droog) korrels droogmiddel. Kunnen steeds opnieuw gebruikt worden.
Door rose korrel te verwarmen, worden deze weer droog (blauw).

Toch zou ik het uurwerk een volledig service geven.
Als er zich zoveel vocht in een kast bevindt als op de eerste foto,
is ook het metaal van het uurwerk zo vochtig geweest. Dat is wel gered op deze manier van drogen.
Maar ook de asgaten en tappen zijn vochtig geweest. Olie en water is een andere zaak.
Olie en water vormen een emulsie (zij het in een uurwerk), in heel kleine hoeveelheden.
Een emulsie heeft geen smeereffet meer. Een onderhoudsbeurt is dan de oplossing.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Weer wat geleerd.

Maar gezien de afwerking vd bruggen, kan t zijn dat t n Chinees uurwerkje is gekopieerd… ahum gebaseerd op n miyota?
Ik bedoel, n seagull 3600 mag dan gebaseerd zijn op n Unitas/ETA 6497, maar t is n Chinees uurwerkje.

Croton beweert stellig, dat het een écht Japans uurwerk is. Overigens was het origineel voorzien van een échte Zwitser, maar die liepen zo hard, dat ze het niet konden bijbenen, Hups! er kwam een goedkopere versie met een Japans uurwerk…

https://watchotaku.atlassian.net/wiki/download/thumbnails/1638722/vxi6ug.jpg?version=1&modificationDate=1318378042174&api=v2

Zoek maar eens op Croton Vortex op Google…

Zo juist ff gedaan en ik zie ze idd vaak aangeduid als miyota. Zo zie je maar, leer je dagelijks nog wat bij.

Ja, leuk forum toch? :smile: :+1:

@HorloG en @Inca

  1. Bij vocht:
    Is het een idee om, voordat de rijst en andere korrels aan de beurt komen, eerst een hete haarfõhn er op te laten blazen?

2.Bij roest:
Helpt het ouderwetse “een nachtje in een glas coca cola” hier bij de onderdelen van @Scudo ook (een beetje)?

@Harpoen,
Bij vocht kun je gebruik maken van een haarfõhn, ik zou niet recht in het uurwerk blazen, maar er min of meer overheen. Je kunt het doen door je hand achter het uurwerk te houden, als het te heet wordt voor je hand is het dat ook voor het uurwerk.

Ik vraag me af of cola helpt tegen roest dat al zo op het metaal heeft ingewerkt, zoals bij de opwindstift.
.

@inca Bedankt voor je snelle reactie.
Goed om te weten hoe die fõhn te hanteren.
De cola zal inderdaad alleen bij oppervlakkige roest wat kunnen helpen en niet in het geval van een klont roest, zoals bij deze stift.

Weer wat geleerd (handig voor een eventueel noodgeval) :+1:

Bij de opwindstift kwam inderdaad alle hulp te laat. Die was al afgebroken. Het tandwiel is er uiteraard niet zo terug in gegaan, maar die heb ik ontdaan van de roest.

Richting keuken, oven open een half uur op 50°,
dan omdraaien en lekker… Nee niet eten :smile:

Gebakken horloge! :stuck_out_tongue_closed_eyes:

En n heerlijk crocant crocobandje als side dish :wink:

1 like