"Kun je iets doen aan water in je horloge?"

Een collega vroeg mij deze week ofik iets kon doen aan water in zijn horloge. Uiteraard zeg je dan dat het er vanaf hangt hoe erg het precies is, en dan haalt hij dit van zijn pols:

Untitled
:scream:

“Zo, dat ziet er niet zo best uit.”

-“Maar hij doet het nog wel!”

“Maar wat is er gebeurt dan?”

-“Ik ben gaan zwemmen maar had de knop niet vastgeschroefd”

“Kan gebeuren, maar wanneer was dat?”

-“Hmm… twee weken geleden”

:cry:

Goed, ik heb het horloge mee naar huis genomen en direct opengemaakt.

Untitled

De kast heeft een Rolex stijl caseback met een vlakke caseback met ribbels rondom, als je een Jaxa tang hebt met speciale bits dan kun je die gewoon openen.

Kroon verwijderd en direct het uurwerk uit de kast gehaald.

Untitled

Het uurwerk lijkt droog en de wijzerplaat ziet er zowaar nog goed uit, dat is echt een meevaller…

Untitled

Gewoon met een zachte doek het water opslurpen en zo goed mogelijk alle randjes droog maken.

Untitled

Vervolgens heb ik het uurwerk los van de kast een dag laten drogen, er waren verder geen zichtbare aantastingen en het uurwerk liep goed maar wel wat snel. Het uurwerk weer terug in de kast gebouwd en afgeregeld naar een paar seconden in de plus per dag.

Untitled

En het horloge is weer klaar voor gebruik!

Untitled

Het is misschien geen tophorloge maar is het wel zuur als je nieuwe aanschaf door een onoplettend momentje verandert in een klompje roest. Dus mocht je ooit een vergelijkbaar geval tegenkomen, zo snel mogelijk laten openen om schade te voorkomen.

17 likes

Mooie redding van het horloge van je collega. Loopt mogelijk nu ook nauwkeuriger dan hij anders ooit zou hebben gedaan :wink: (<100 euro horloge)

De duiker bijna verdronken :stuck_out_tongue:

Daar was je nog op tijd bij. Bij deze was het al erger. Maar ook deze loopt weer met uitstekende waardes

2 likes

Gelukkig ben je er nog op tijd bij en zat er alleen wat condens in de kast anders was het waarschijnlijk anders afgelopen.

Nice gedaan

(mooie kleur blauw)

Meestal kun je roest wel wegkrijgen met een glasvezelpen maar dit is wel heel erg ver heen. Maar dit is inderdaad wel precies wat er gebeurt als je er mee rond blijft lopen.

Oh ja, die Duitse eBay horloges, wel leuke modellen. Wat is dat loopwerkje nou? Zeker geen Sea Gull, of toch?

Volgens mij een Miyota maar ik heb er niet echt op gelet…

Zat er maar 1 seal onder de kroon? (Je mag verwachten dat er in de tube ook eentje zit die nog steeds water probeert tegen te houden als de kroon niet is vastgedraaid)

Goede vraag, geen idee. Misschien dat ik morgen het horloge even test op waterdichtheid. Ik heb twee testers maar ik gebruik zoiets te weinig,

Als er trouwens iemand weet waar ik een kap voor een Elma Leak Controller kan bestellen of een plexiglas stolp met diameter 12cm en hoogte 18 dan hoor ik het graag!

Waar heeft hij gezwommen ? Zee of swimming pool ? Zout of Chlore ?
Voor het laten drogen zou het misschien goed zijn alle zout/chlore met neutral water afwegen.
:wink:

Gezien de rotor en afwerking denk ik geen miyota, maar eerder n Chinees uurwerkje.

Mooie redding trouwens. Verder zou ik t drogen in n bakje met rijst (ongekookt…) doen. Dat trekt/slupt vocht weg.

De rijst truc heb ik overwogen maar aangezien alles er zo clean uit zag en het uurwerk ook nog goed liep heb ik dat achterwege gelaten. Ik heb ook weinig zin om het uurwerk te moeten demonteren om een achtergebleven rijstkorrel te moeten verwijderen… :wink:

Geert, wissel je gebruikersnaam wat mij betreft naar ‘HorlogeHeld’ :wink: Fantastische redding weer. Ik draag trouwens mijn vintage erfstukje steeds vaker, die Ancre is beeldschoon op haar nieuwe bandje.

Beetje crappy foto middenin de nacht, maar het is een ware beauty.

3 likes

Dank je wel Jelle, fijn om te horen!

Whoah, ik bedoel ook niet om em een rijstbad te geven. Ik leg de bodem met rijstkorrels, een klein plaatje of dekseltje er bovenop, uurwerkje op het dekseltje, en vervolgens deksel op het bakje.

1 like

Ah ok, ik vraag me dan wel af of het voldoende werkt…

Gaaf om te zien, ik zou mijzelf nooit aan zoiets wagen maar wel leuk om het iedere keer te aanschouwen, top! :smiley:

Gr Max

Mooie reddingsactie! Dat mensen ook gewoon met zoiets blijven doorlopen… Oh well, duur horloge of niet. Altijd zonde als 't door zoiets eindigt, vind ik dan.

Netjes gedaan en geen zichtbare schade , ben benieuwd of tie waterdicht is .