Thanks Martijn. Dat heb ik al een paar x geprobeerd, maar zonder succes. Dus ik twijfel of het aan mijn handeling ligt of aan de batterij.
Maar veel leven zit er niet in.
Ik kan een nieuwe spoel kopen bij antiquedutchclockparts.nl, maar das gelijk 120 euro. Ik ga nog wat proberen, maar wellicht toch een knoop moeten doorhakken…
Een ontzettend mooie klok en een erg leuk project!
Hier hangt er een Toshiba transistor klok aan de muur die ik een jaar of 15 geleden vond en restaureerde.
Ik heb hier toen een AA houder icm een regelbaar weerstandje in gezet, zie foto.
De weerstand was nodig om de spanning perfect af te regelen (zodat de klepel niet tegen de uiteinden/spoelen aan ging slaan)
Met een set Duracel batterijen (die hun spanning lange tijd stabiel aanhouden) en icm de fijnafregeling in de klepel (fijn schroefdraad) loopt deze klok heel scherp op tijd op een set batterijen voor een maand of 2,5 (half minuutje per maand afwijking) en is nu het eikpunt aan de muur vwb tijd hier.
En, je hoeft hem niet op te winden!
Succes!
Heel handig, maar de klok van @ForgottenDecay heeft de electronica in de behuizing van de spoel zitten. Zit dicht gefelsd. De germanium transistor kan overlijden en de bedrading kan stuk gaan, komt door het soort isolatie dat ze destijds gekozen hebben, vreet de bedrading aan.
Dus dan moet je de behuizing openslijpen.
Aaah, okay… Ik had -nog- niet gelezen dat de electronica defect lijkt te zijn
Dat is dan een forse (leuke?) extra uitdaging …
Succes! Het poetswerk is in ieder geval goed geslaagd
Dank je. Ik heb overigens nog goed nieuws. De electronica blijkt toch nog te werken. Blijkbaar waren de batterijen waarmee ik getest had, leeg…
Dat gebeurd er dus wanneer je kinderen besluiten de lege batterijen tussen de nog goede te gooien.
Ik heb dan maar eens met een 9v batterij geprobeerd, omdat dit ook handiger was om de batterijcontactjes tegen de polen te houden, en zowaar, de slinger kwam tot leven!
Ze is maar half opgeladen gelukkig. De beweging is ook niet zoals ze hoort te zijn.
Hoeveel volt neemt dat klokje in totaal? Ik vermoed dat de batterijhouder hiervoor toch meer dan 1 batterij neemt? Of vergis ik me?
Mijn vader, die wel handig is met oudere electronica, vond het bizar dat er op slechts 1,5v een sterk genoeg magnetisch veld zou worden gecreëerd. Maar wij kunnen er grandioos naast zitten natuurlijk.
Ik was iig blij als een kleuter in de snoepwinkel wanneer de slinger er eerst aarzelend, maar toch enigszins consequent begon te wiebelen
Wat een enorm gave klok! Hier houd ik van! Ben meteen eens opzoek gegaan naar wat hiervan op de markt te vinden is . Ik ben bang dat er een Kundo bij ons in huis komt te staan.
Neeeeeeeeeeee! Ik had mijzelf gezworen het bij horloges te houden omdat deze relatief weinig ruimte innemen. Ik liep tegen dit topic aan en wist niet waar ik aan begon toen ik het opende maar ik wil het daar graag bij houden hahaha.