De buitenkant heeft een grondige poetsbeurt nodig, maar ook de wijzers gaan eraf moeten want deze staan behoorlijk krom. Alleen lukt het mij niet om ze los te maken. Het lijkt alsof er een pinnetje door de as zit, maar dit komt er niet uit.
Zeker. De mijne had een “proprietary” batterij maar die heb ik ook gewoon vervangen door eentje die gewone batterijen neemt. Mijne is op grotere batterijen maar uiteindelijk is het om het even.
Ik probeer op te zoeken waar de mijne vandaan komt… is al even geleden
Absoluut zijn toffe klokken zo. De mijne staat hier ook voor m’n neus te tikken.
Het feit dat de naam zwaar beledigend is hier maakt het dubbel lachen voor mij.
Teruggevonden! Ik heb die van mij in 2022 gekocht bij antiquedutchclockparts.nl. Ik zie het ding niet meteen terug op hun site staan maar eens mailen kan geen kwaad wellicht. Toendertijd 33 euro afgetikt voor een nieuwe houder die past onder mijn klok.
Maar die is gesloten dus, en ik had in die tijd geen zin om het open te prutsen (is dichtgelijmd), en ook geen idee wat er binnenin zit (waarschijnlijk doodgewone batterijtjes dus). Als je echt geen oplossing vindt dan stuur ik die wel op, kan je misschien nog iets van maken
Leuk ding! Die van mij loopt op een 1,5 volt batterij in een plastic houder. Beetje solderen, klaar. Sommige hebben een contact systeem, (de oudste) de iets nieuwere een germanium transistor voor het schakelen (“nieuw, de transistor”)
Soms in een losse printplaat onder de voet (mazzel] soms zit de electronica bijna onbereikbaar in de spoel, met bedrading die de neiging heeft kapot te gaan door corrosie door het isolatie materiaal. (Minder mazzel)
Heren, dank jullie wel al voor de input en info. Daar kan ik al wat mee.
Ik ga sowieso antiquedutchclockparts contacteren, ze hebben best wel wat in huis voor deze klokken.
Ik denk erover om ze eerst gedeeltelijk te demonteren om ze alvast schoon te maken. Dan de wijzers rechtplooien, of nieuwe kopen, eerst kijken wat rechtplooien oplevert.
Dat pinnetje lijkt goed vasgerot te zitten, ik krijg ze nog wel eens los met een tang, wel de goede kant op duwen/knijpen. Pinnetje zou conisch moeten zijn. Ik heb twee van die klokken, daar zit er gewoon een moertje op die plek.
Je hebt denk ik de electronica in de behuizing van de spoel zitten. Daar kan je helaas niet zomaar bij. Je kan wel even een penlight proberen, aansluitingen even handmatig er tegen aan houden.
De Kundo is uit elkaar en weer in elkaar. Behalve het raderwerk, daar ben ik mooi af gebleven.
Ik heb echter een vaag vermoeden dat de electronica kapot is. Maar hoe kan ik dit testen zonder een batterijhouder? Ik las iets van een penlight, maar ben niet helemaal mee.
Maar als de electro kapot is, moet ik ook een nieuwe aanschaffen samen met de batterijhouder. Deze moet terug in gang worden gezet. Ik ben al tussen mijn zoons speelgoed op batterijen aan het kijken geweest of ik ergens de batterijhouder kon uithalen, maar helaas.
Eens ik dat weet kan ik bestellen wat ik nodig heb, wijzers er weer op, en krijgt deze een mooi plaatsje.,
Plus en min draad ff met de vingers vasthouden/ contact laten maken met een penlight, (of c of d cel, wat je hebt liggen) je komt er snel genoeg achter of er nog leven in zit.
Als de electronica stuk is en alles zit in de spoel dan moet je de boel helaas open breken ben ik bang. Op de nawcc forums kan je wel wat vinden, ik meen dat ik daar eens een beschrijving gelezen heb.