Kunnen jullie me helpen dit zakhorloge te identificeren

Hoi, ik heb dit gekregen als erfstuk. En vroeg me af wat voor horloge dit is, en of het een dames zakhorloge is
Alvast bedankt
-Basky

4 likes

Een foto van het binnenwerk zal nodig zijn om wat meer info te kunnen geven. Het deksel waar “Cylindre 10 rubis” op staat kan open (voorzichtig zijn voor krassen).

Afgaande op wat we nu al zien - cilindergang met aparte knop, dus zou gerust van 1900 of zelfs ouder kunnen zijn. Hoogstwaarschijnlijk emaille dial. Super goed bewaard. Zo goed eigenlijk dat ik op het eerste zicht geen slijtage kan zien op de kast, dus die is Ăłf de afgelopen pakweg eeuw niet uit een lade geweest en daardoor is het goud-plating laagje zo netjes gebleven, Ăłf het is een echt gouden horloge. Kijk eens of er ergens op het binnendeksel kleine merktekentjes staan.

Voor zakhorloges weet ik niet zo of er überhaupt veel onderscheid werd gemaakt tussen mannen en vrouwen. Misschien omdat de kast zo’n mooi geribbelde rand heeft, maar verder… dunno. :slight_smile:

Meer foto’s aub! Je kan per antwoord hier 2 foto’s toevoegen. Ik ben benieuwd.

2 likes

Inderdaad ben benieuwd naar het uurwerk en de evt. merkjes aan de binnenzijde van de deksel. Het horloge ziet er in ieder geval goed uit voor zijn leeftijd.

Jawel, er zijn ook hele kleine dames zakhorloges, dus dat onderscheid werd wel gemaakt nmm. Als de maat van deze kast onder de 3cm is denk ik dat je kunt stellen dat het een damesmodel is. Ook was het tot zekere tijd voor een dame niet chique om een horloge te dragen.

1 like

Hoi, dank jullie alvast voor de intresse.
Hier is het uurwerk, hij loopt bijna niet misschien 3 seconde aangezien je hem niet meer kan opwinden. ( maar dat doe ik niet meer aangezien ik bang ben dat ik het meer beschadig).
Voor de rest staat er 14k, en volgens mij “retard” en “advancer” en dat is alles
-Basky

1 like

als je een foto plaatst van het gedeelte waar 14k staat met de eventuele andere stempels kunnen we meer zeggen.
14K betekent meestal dat de kast van 14 karaats goud is.
Hoe groot is het horloge ongeveer?

Het is heel moeilijk te fotograferen vanwege het spiegelen, maar daaronder staat 227999

De diameter van de kast is 4,5 cm

1 like

Update: Ik ben naar chronoglide. Die hebben me verteld dat ie niet meer te repareren is omdat de slijtage te erg is. Wat ik ook al verwachtte. Maar een merk weet ik nog steeds niet.
De kast (buitenkant) is dus massief goud en rond het uurwerk niet want dan is het te zacht?
Ook is hij ooit een beetje nat geweest.
Emaille wijzerplaat dacht ik.
Hij speculeerde ook rond 1880-1920
Als iemand nog iets weet over het merk heel graag
-Basky

1 like