Akkoord, maar geef toe … alsof een oligarch met miljarden overschot ooit zelf een te vertrouwen persoon is ![]()
Exact.
Dat zeg ik niet. En dat is zeker verwerpelijk. Maar dat het gebeurd wil niet zeggen dat het te vergoeilijken is.
Sorry @Brick op mijn tel lukt de copy / paste van je tekst nog niet.
Ik quote "rotte wereld, ik vrees dat je gelijk hebt.
Alleen als.de ellende niet vlug stopt wordt het een zware tijd voor het volk.
Iedereen zal daar onder lijden onopgemerkt of niet.
Oligarchen zijn niet te vertrouwen.
Geld is voor hun de opossing, denken ze.
Wie?
Ach, het is maar wat de gek er voor geeft. En als gekken er steeds meer voor geven krijg je shenanigans. Zo zijn er in de kunstwereld valsemunters en opgeblazen verhalen te koop, terwijl in de horlogewereld Franken-veilingen worden gehouden van dubieuze stukken die voor te veel geld gaan. Puur omdat de markt er is.
Uiteraard ben ik het met je eens dat kunst een veel grotere culturele impact heeft dan een verzamelwaardig horloge. Omdat dat ook gewoon zo is. Ik weet niet of dat een interessante discussie is. Wat valt er te debatteren? Wat is de centrale vraagstelling?
Het voelt eerder als de constatering van een set voldongen feiten.
Iemand die blijkbaar ooit wat plaatjes maakte
Ah zo iemand als John Lennon.
Nou snap ik hem. Dan zal die voor de liefhebber wel iets meer waard zijn. Mits provenance. Net als die Steve mc koningin supperdersup.
Het is wat anders als een Paul Newman ![]()
![]()
Discovery channel.
National geographic.
Top gear.
Die enthousiasmeren de tweedehands auto handel.
En de harley davidson markt.
Maar kunst en horloge handel kent veel “anonieme” kopers.
Precies dit. En de gedachte van het artikel is: dit is geen outlier, dit is het nieuwe normaal voor zeldzame en belangrijke stukken.
En de markt onderkent vroege Journes en Rexhep nu al als zeldzaam en belangrijk. Maar er zijn nog veel meer stukken die in deze categorie thuishoren. En het is een kwestie van tijd tot deze stukken een vergelijkbare waardering krijgen van de markt (ik doel niet op 14 mio, maar wel aanmerkelijk hoger dan we vandaag de dag gewend zijn).
Ongelooflijk.
En wie is de koper?
Ongelooflijk zeg.
Echt ongelooflijk.
Wat zijn voor jou dan de ondergewaardeerde horloges in deze tijd?
Ik denk dat er twee categorieën zijn met heel veel potentie op de middenlange/langere termijn:
- Vroege referenties van belangrijkste modellen van de traditionele huizen. Denk aan vroege versies van de belangrijke Rolex sportmodellen, vroege versies van de Speedmaster, PC en PCC modellen van Patek, maar ook bijzondere en vroege Lange modellen. En ja, sommige van deze stukken zijn nu al prijzig. Maar ik denk dat wij over een aantal jaar lachen om wat er nu voor betaald wordt.
- Independents die ook op de langere termijn boven de rest uitstijgen in kwaliteit (Roth, Rexhep, etc.).
Het blijft natuurlijk een glazen bol, maar als je de vergelijking met andere markten maakt, dan kom je al snel uit bij de iconen. En dan specifiek iconen in extreem goede conditie en/of hele bijzondere versies van deze iconen. En wat relatief weinig mensen zich vandaag realiseren: iconen van vele decennia oud in topconditie zijn echt super zeldzaam!
Qua Indy’s - je ziet nu al dat de markt begint te begrijpen wat echt goede kwaliteit is. Ik verwacht dat hier nog wel een schisma in gaat ontstaan gezien het aantal nieuwe merken dat opkomt. Ze zullen het niet allemaal redden. En waarschijnlijk zijn het alleen de echte toppers die ook op de middellange/lange termijn de veilingen blijven beheersen.
Ik kan me daar over het algemeen wel in vinden. Ik denk dat qua iconen horloges zoals vroege reverso’s, speedmasters en dergelijke nog echt ondergewaardeerd zijn.
Ik denk ook dat als indepedents belangrijker worden, horloges die daar binding mee hebben (zoals Breguet met Daniel Roth) ook meer gewaardeerd zullen gaan worden.
Uiteindelijk zullen veel indepedents het niet gaan overleven, dat is ook gezien gezien het aantal dat nu begint.
Vroege Lange is zeker ook bijzonder. Er zijn nog een aantal vroege Lange’s vrij betaalbaar (relatief gezien) zoals de eerste Saxonia (heb ik zelf), de Langematik (erg ondergewaardeerd) en wat bijzondere pre-2007 1815. Je ziet het nog weinig in de prijs maar ik denk dat Lange’s van de eerste 10 jaar met name speciaal zijn (buiten wat nu al wordt gewaardeerd in de Lange-markt).
Exact
Bexei
Svend Andersen
Vroeger parmigiani
Andreas strehler
Laurent Ferrier
Gruebel Forsey
Beat Haldiman
Kristiaan klings ( wellicht al te laat )
Momenteel nog betaalbaar maar onmogelijk te krijgen , Florent Lecomte ( ik geef toen dat ik bevooroordeeld ben)
En er zijn er best nog wat.
Nu, ik zeg niet dat bovenstaande de n de miljoenen zullen halen
HELEMAAL NIET zelfs !!! Maar dat sommige een pak meer waard zijn dan de huidige prijzen…. Daar ben ik vrij gerust in
Daar zitten zeker veel merken bij waar ik me ook in kan vinden. Als in, ten opzichte van de rest van de markt zijn ze zeker ondergewaardeerd. De toekomst voorspellen blijft lastig maar dit zijn reële kanshebbers.