Kunstof "Stenen"

Ben een newbie hier met misschien een domme vraag en op zoek naar een nieuw horloge. Begin het forum bere interessant te vinden.
Nu heb ik horen zeggen dat sommige horlogemerken niet op echte 'jewels" draaien, maar op kunstof “jew”. Is hier iets meer over te zeggen?
Is het één beter of slechter dan het ander, worden die van kunststof ook gesmeerd met een olie of iets anders? Lopen ze stroever zodat je meer kans hebt dat een horloge na een zekere periode niet meer op tijd loopt?
Groet,

Dick

Syntetisch gemaakte robijntjes en saffiertjes worden sinds 100 jaar gebruikt in horloge uurwerken,ze zijn niet beter of slechter dan in de natuur gevonden stenen, maar wel veel goedkoper.
beide soorten zijn echt korund , hardheid 9 alleen diamant is harder nl. 10
ook diamant kan tegenwoordig syntetisch geproduceerd worden.

Ik weet niet wat je precies met kunststof bedoeld ?

wat & welke punten precies ““gesmeerd”” worden, ----met één druppel horlogemakers olie doe je een heel uurwerk, hangt af van het type horloge,
maar zoiets doet een horlogemaker meestal,nadat het uurwerk eerst gereinigd is.

Andre

Bedankt voor je antwoord Andre,

Met kunstof bedoel ik nylon. Een juwelier vertelde dit waar ik binnen was om naar een horloge (seiko) te informeren. Ik had dit op internet gezien (chronograph.com) echter in Europa niet verkrijgbaar. Ik durf via internet niet te betalen. Invoer- en douanerechten, omrekenkoers en wat als er iets aan mankeert en moet worden teuggestuurd.
Wanneer zij het dan weer opsturen zit je natuurlijk met de gebakken peren. Moet jij bewijzen dat je al een keer invoerrechten hebt betaald.

Heb vandaag een nieuw horloge gekocht met echte "stenen"
Tissot PRS 200 T17.1.486.34 en ben er ook gelukkig mee.

Groet,

Dick

Hallo Andre,

Je geeft in jouw reactie aan dat synthetische stenen niet beter of slechter zijn dan natuurlijke. Hier wil ik even op inhaken. Ik heb eens gelezen (helaas weet ik de bron niet meer, maar was ongetwijfeld op internet) dat synthetische stenen veel zuiverder zijn dan natuurlijke. Het is ontzettend moeilijk om uit natuurlijke robijnen steentjes te halen zonder onzuiverheden. Dit maakt natuurlijke steentjes zo ontzettend duur. Daarom is in de vorige eeuw gezocht naar een vervanging. Deze is gevonden in de synthetische stenen. Het voordeel is dat de ‘grote brokken’ geen onzuiverheden bevatten en dus economisch veel voordeliger kunnen worden aangesneden en de steentjes hierdoor goedkoper worden. Kwalitatief is er geen verschil in natuurlijke of synthetische (kunstof?) stenen. Dit ter aanvulling op jou reactie.

Gerwin

Ik heb eens een gans artiekel geschreven over rubi’s op het oude forum, maar ik vind het niet zo direct.
Dat van die onzuiverheden klopt. Echte rubi’s zijn zo duur geworden, het vele werk om die kleine gaatjes te boren en te polijsten, dat er fabrikanten zijn die de rubi’s halen uit oude stocks van movementen.

Freddy

Uurwerken met uit de natuur geslepen steentjes doen het nog steeds na honderden jaren. En ze zijn Niet echt Ontzettend moeilijk om te maken,destijds zeker niet,er zijn er honderden miljoenen van gemaakt .arbeidsintensief dat wel.

       Syntetische zijn wel 100% zuiver en veel makkelijker te maken en te bewerken, maar of ze beter of slechter zijn ?

De tijd zal het leren.