Helemaal nieuw ben ik hier op het vintage forum dus misschien ga ik - ondanks dat ze niet bestaan - een domme vraag stellen.
Ik heb een vintage Favre-Leuba op het oog. Leuk automatisch klokje voor de beginner op vintage gebied.
Het polijsten gaat me nog wel lukken maar ik vraag ik me af of de kunststof glaasjes nog kunnen worden gekocht als een soort aftermarket leverancier. Dus namaak of iets dat pas te maken is door iemand?
Of moet ik dan beurzen af om een glaasje te vinden met zo min mogelijk krassen?
En kunnen anders kleine krasjes worden gepolijst met bijvoorbeeld koperpoets of zoals bij koplampen van auto’s wordt gedaan, met steeds fijner schuurpapier van schuren richting polijsten.
Over polijsten kan Gschoots je alles vertellen. Nieuw zijn ze gewoon te koop in alle maten, tenzij het een zeer speciaal gevormd glas is.
Kijk wel een beetje uit, want Favre-leuba wordt veel opgekalefaterd in India.
Plexiglas is heerlijk om weer krasvrij te maken. Nieuwe glaasjes zijn nog volop te koop maar als je echt iets specifieks nodig hebt zoals speciale vormen, heel dik voor bijv. een compressor kast, of gemerkt (Omega) dan kan het soms wat lastig worden.
Je kunt met Brasso of Peek je glaasje oppoetsen, dit werkt goed voor kleine en ondiepe krasjes, mijn ervaring is dat je toch vaak wat krasrestanten blijft zien (en het duurt eeuwig). Ik gebruik schuurpapier dat ik knip in postzegel formaat en begin dan met korrel 400 stapsgewijs tot 3000 (tot 2000 is feitelijk al voldoende) en dan even napoetsen met Peek.
Glaasjes polijsten is heel makkelijk zoals hierboven te lezen maar ook een nieuw glaasje kost meestal niet veel , ik betaald voor een standaardplexi rond de €10
@Vintage1982: wat bedoel je precies met opgekalefaterd in India?
Ik kom ze inderdaad vaak in India tegen, ook op Chrono24.
Zijn die dan al opgepoetst voor de verkoop?
Nee, die hebben een zogenoemde redial gehad. Met andere woorden zijn ze niet meer origineel. Vaak zoeken ze onderdelen samen en maken een nieuw horloge. Wijzerplaat wordt vaak gespoten in een mooie kleur rood, blauw e.d.
Plexi vintage glaasjes zijn er nog voldoende. Het vinden van overeenkomend model wordt iets moeilijker, maar ook dat is prima mogelijk.
Zolang het glaasje op je horloge geen barsten vertoond (kijk ook in de rand!) is restauratie vrij eenvoudig; licht circulair schuren met korrel 2000 en 2500 (probeer dit te doen met respect voor de originele vorm/dome etc), vervolgens polijsten met chroompoets (dit is wat ik gebruik). Maar zelfs tandpasta zou het gewenste resultaat kunnen opleveren.
Voordat je de kast gaat poetsen/polijsten/restaureren het glaasje afnemen met een professionele glas-afnemer. Als je deze niet hebt (alsmede een goede glazenpers om het glas terug te plaatsen), hier niet aan beginnen; risico op barsten is te groot.
Al met al een leuke uitdaging met weinig risico’s
Succes!