ik heb hier een goudkleurige Kurfürst dameshorloge met een soort armband-clip en een klepje (met veer) voor de wijzerplaat, bewerkt met een soort emaille-achtige afwerking.
Kent iemand dit horloge? Wat is zoiets waard? Ik heb er wel foto’s van maar weet niet hoe ik die mee kan sturen. Eventueel kan ik die mailen.
heb werkelijk geen flauw idee wat het waard is, maar ik vind het wel een aardig dingetje.
Ik denk persoonlijk wel dat de waarde niet zo heel groot is, gezien de afwerkingen. Het veertje bij het klepje in bijvoorbeeld duidelijk zichtbaar. Bij waardevollere horloges is dit veertje weggewerkt en vrijwel niet zichtbaar.
heb werkelijk geen flauw idee wat het waard is,
maar ik vind het wel een aardig dingetje.
Ik denk persoonlijk wel dat de waarde niet zo heel
groot is, gezien de afwerkingen. Het veertje bij
het klepje in bijvoorbeeld duidelijk zichtbaar.
Bij waardevollere horloges is dit veertje
weggewerkt en vrijwel niet zichtbaar.
Veel plezier ervan,
Gr. Koen
Hoi Koen,
Het veertje is alleen zichtbaar als je 'm open doet. Anders is ie wel onzichtbaar. Bedankt voor je reactie (en voor je welkom).
Sommige zakhorloges hadden vroeger een dekseltje dat openklapte als je op het kroonje drukte. Het veertje is bij deze ouderwetse zakhorloges niet te zien, ook niet als het dekseltje geopend is.
Bij veel nieuw gemaakt zakhorloges (type made in china) die niet al te duur zijn, is het veertje van het klepje ook vaak zichtbaar.
Ik weet niet of dit veertje bij dit soort horloges met een veel hogere waarde niet zichtbaar is, maar ik weet wel dat als je bij zakhorloges het veertje ziet, de kast van niet al te goede kwaliteit is. Maar anderen kunnen je vast vertellen of dit ok geld voor dameshorloges.
En aangezien de markt voor (ouderwetse) dameshorloges erg moeilijk is (veel aanbod, weinig vraag), is het mijn inziens belangrijker dat je het horloges zelf mooi vind. Want de waarde van de meeste dameshorloges is niet al te hoog.
Ik koop zelf vaan in de kringloopwinkel dameshorloges voor 2 euro die er erg leuk uitzien en met een erg goed uurwerk.