Dat klopt, af fabriek. Maar in de eerste drie minuten dat ze on-line staan is alles pleite, en vervolgens moet je ze voor 4000 voorbij zien komen.
Het maakt mij geen reet uit of ik met merken als Rolex, Kurono of Halios bezig ben, ik heb een hekel aan horlogeboeren die alleen limited runs doen of die gewoon niet verkrijgbaar zijn.
Dat je een wachtlijst hebt, prima. Aanbetaling? Ook prima, maar spreek dan gewoon een datum af waarop je levert, en zorg dat je je modellen gewoon voert. Boven list betalen of merken die alleen in schaarste boeren, daar steek ik geen tijd of moeite in.
Ik heb principieel een hekel aan het concept ‘limited edition’ en ben het dus grotendeels met je eens. Daarom vond ik het verkoopproces van de Kurono Toki juist zo goed - iedereen die bereid was om hem op de afgesproken tijd/datum te bestellen, heeft er een kunnen kopen.
Dat is nog de meest faire manier, inderdaad. Maar ik wil gewoon naar een webshop, dan wil ik die roze of turquoise in m’n winkelmandje gooien, en dan wil ik dat er in Japan allerlei mannetjes bezig gaan met het maken cq verschepen van dat horloge. Als jij bij volle maan tussen 00:00 en 02:00 New Caledonia-time alleen verkoopt aan dames met een gestreepte broek… Grrrrrr.
Ik vind dit dus juist ergerlijk omdat er al drie geweest zijn die ik wel voor list zou willen bestellen. Pardon. Vier.
Ben het niet met je eens. Gewoon online zetten, aanbetalen en een levertijd opgeven. Klaar. Prijzen rijzen dan niet de pan uit voor diegene die bereid is om de levertijd op de koop toe te nemen.
Iedereen blij. Dan garandeer ik je dat bij dit merk er ook geen hype is. Miyota of niet.
Dat je wellicht even moet wachten is dan part of the deal. Dat is bij wel meer producten zo.
Ja, dat vond ik best goed gedaan. Maar waarom ze dan binnen 5 maanden een nieuwe wijzerplaat introduceerde in een kleur, nog begeerlijker dan voorgaande edities en alleen voor vrouwelijke klanten doet dan afbreuk aan die strategie.
Uiteraard willen wij als consumenten zoveel mogelijk flexibiliteit, zo laag mogelijke kosten, etc. Vanuit het perspectief van de producent echter begrijp ik deze strategie volkomen. Binnen een paar uur weet je precies hoeveel horloges je hebt verkocht.
De Kurono Toki was dan weer om 4pm Nederlandse tijd te bestellen.
Je kunt je inschrijven voor hun nieuwsbrief, dan krijg je op tijd een bericht wanneer je de nieuwste knaller (want ook die gaat natuurlijk komen) kunt bestellen.
Eens. Er zijn heel veel processen te bedenken die misschien beter geautomatiseerd / gemachineerd kunnen zijn. Maar dat is hetzelfde als die rare fetish van verticale integratie. Waarom zou het minder zijn om de uurwerkenboer de uurwerken te laten leveren, de kastenboer de kasten, en weet ik veel, de eigenaar van een rose-machine de wijzerplaten?
Maar goed. Pragmatisme. Ver te zoeken.
Dat is het voor mij nog nooit geweest. Maar geld uitgeven aan een roze horloge wanneer Kurono deo volente vindt dat ik er eentje mag bestellen: Njet. Als zij er op de dag dat ik zin in roze krijg geen hebben koop ik wel een Sinn 356 SA II. Uweetwel, die gewoon te koop staan.
Dat Sinn er dan een maand over doet om 'm te maken: Fair enough.
Hihi, ga maar even zitten. Op dit moment is de levertijd 34 Wochen! Ik was -voordat ik dit las- bijna zover om te bestellen… dat wordt wederverkopers afstruinen.
Meerendeels mee eens wat er in dit topic al geroepen is. Had ook die chrono willen kopen, stond al klaar op het juist tijdstip, maar afrekenen met mijn AmEx duurde te lang door een extra beveiligingsstap. Crap.
Die roze bestellen ging heel soepel, maar inderdaad alleen in een tijdframe bepaalt door de verkoper. Boe. Maar ik heb er wel 1!
Daarna die women only watch… Daar hebben ze zich wel op verkeken. Moeten motiveren waarom je er 1 wil / mag kopen gaat mij te ver. Ze hebben er online ook heel wat crap over zich heen gehad, waaronder de LGBT community. Terecht, vind ik.
Qua listprijs denk ik overigens dat het prima is. Jammer van de secondary prijzen en ook de importkosten. Miyota uurwerk maakt mij niet uit. Maar ja, ik vind de Ulysse Nardin duiker met een simpele off the shelve uurwerk ook geweldig!