Kurono: Wat zijn de bijzondere, intrinsieke kwaliteiten?

Ik zie af en toe het merk Kurono voorbij komen. Ik ken de link met Hajime Asaoka, lid van de AHCI.
Veel wordt aangeboden door “verzamelaars”, nieuw in de stickers en ver boven de de verkoopprijs.

Wat voor bijzondere intrinsieke kwaliteiten heeft het merk, die ik mis? :thinking:

2 likes

Dat alles met de hand is afgewerkt en enorm schaars is? :man_shrugging:t2:

Mooi design (vind ik dan), mooie maat 37mm (vind ik dan), met een simpel uurwerkje erin. Zoals veel horloges worden deze LEs voor meteen veel meer geld te online koop gezet (zoals ‘de groene’ hier op het forum).

Dit heeft onlangs tot een initiatief geleid (met ‘de roze’) waarbij iedereen - binnen een bepaald tijdvak - een horloge kon bestellen. Dus wel een gelimiteerde oplage, maar iedere geïnteresseerde (zoals ik) kon er een bestellen, en niemand weet wat de totale oplage is. Vond dat wel een prima systeem eigenlijk.

4 likes

Ik denk dat je bij ieder horloge boven de €1000 mag stellen dat de met hand is afgewerkt. V.w.b. ik begrijp is het niet door Hajime Asaoka afgewerkt. Schaars is geen intrinsieke kwalitiet :wink:

1 like

Dat kan ik volgen. Mooi horloge, uurwerk wat het eigenlijk geen recht doet. Maar i.i.g. geen speculatie-object :+1:

Dat is met Rolex toch exact hetzelfde? Er zijn andere merken die veel beter afgewerkte horloges leveren, maar schaarste drijft de prijs van Rolex enorm op.

1 like

Meen je dat nu echt?

Klopt, dat begijp ik. Bitcoins ook. Maar in een Rolex zit in ieder geval een goed uurwerk :smile:

Maar niet mooi of met de hand bewerkt o.i.d. Veel Miyota uurwerkjes lopen echt prima trouwens, ik heb daar weinig op aan te merken - zeker met dichte achterkant.

Eingenlijk wel. Maar het hangt er natuurlijk sterk van af wat je onder die term verstaat. Horloges worden (bijna) allemaal met de hand gassembleerd. Maar, als de Kurono kasten bijvoorbeeld met de hand worden gedraaid, ja dan is het een heel ander verhaal :wink:

Helemaal mee eens. Maar iets mooiers zou leuk zijn geweest. Maar ik besef ook dat geen dealbreker is. Ik hou van dichte achterkanten. Mijn antwoord was een reactie op de opmerking van Batossai, die Rolex en schaarste erbij haalde. Anders had ik hem zeker niet gemaakt :wink:

ff een plaatje

is het deze :sweat_smile:

7 likes

Ik vind ze alleszins prachtig gemaakt. Maar de woekerprijzen die er op ebay, watchuseek etc. voor gevraagd worden zijn gewoon belachelijk. 4000 euro voor dat soort miyota binnenwerk? Jezus.
Enfin, het is wat de gek ervoor wil geven, natuurlijk.
Edit: mijn Citizen NY004 heeft (uiteraard) ook een miyota uurwerk en dat loopt prachtig. Geen slecht woord over Miyota verder)

1 like

Je kan met een machientje om je pols zien hoe laat het is.

Dé vraag die een horlogeliefhebber nooit aan zichzelf moet stellen…

1 like

Dat geeft weer een nieuwe kijk op het begrip “horlogeliefhebber”. Als je maar kan zien hoe laat het is, dan is het goed. Houdt de hobby wèl betaalbaar :grinning:

Ik kijk echt vaak op mijn horloge, maar onthou nooit hoe laat het is…

3 likes

Toch maar een Kurono kopen dan :man_shrugging:t2:

Maar goed… Het lijkt erop dat je vraag inmiddels is beantwoord, dus topic kan dicht? Anders glijden we verder af in algemeenheden die niets specifiek met Hajime Asaoka en/of Kurono van doen hebben.

Goeie vraag. Ik heb er, als uitgesproken Japan-fetisjist, ook naar zitten kijken, en ik zie het ook niet voor dat geld. Mooie horloges wel. En ik zal Miyota ook zeker niet onderschatten, maar toch voel ik geen enkele aandrang om op jacht te gaan.

Als ze voor 1500 in de etalage stonden had ik er eentje. Zo makkelijk is het.

Deze vind ik nog eens een keer 2500 waard.

Maar ze gaan voor veel meer doekoe rond op Chrono, en dus houdt het op.

5 likes

De time-only Kurono’s zitten daar maar een paar honderd boven.