En nu wil ik niet cynisch overkomen, want het is allemaal leuk, maar weet wel dat jij in de maling wordt genomen.
Nu houd ik op mijzelf te quoten!
En nu wil ik niet cynisch overkomen, want het is allemaal leuk, maar weet wel dat jij in de maling wordt genomen.
Nu houd ik op mijzelf te quoten!
Je horlogemaker heeft daar gelijk in. 60’s en begin 70’s Seiko was echt van een heel hoog niveau. Maar door kosten besparingen werden de uurwerken wat minder. Waar bijvoorbeeld Rolex door de quartz revolutie het hoger op zocht, de prijzen en kwaliteit stegen, gebeurde bij Seiko het tegenovergestelde. In de 70’s en 80’s bleven de seiko automaten alleen nog relevant door dat het een budget optie was (de productie high-end automaten werd ook gestopt).
Als we gaan vergelijken met opeenvolgende uurwerken die elkaar hebben opgevolgd, de 7006 die eind 60s geintroduceerd werd was het beste, de 7009 eind 70’s was al slachtoffer geworden van de verdere kosten besparingen, de 7002 uit eind 80’s is het slechtste exemplaar en met de introductie van de 7s26 mid 90’s ging de kwaliteit weer iets omhoog maar nog zeker niet op niveau 70’s.
wat leesvoer:
Ik heb hier al regelmatig wat over aangehaald in de loop der jaren. Het blijkt dat het wel eens aan inconsistente smering zou kunnen liggen, met name inderdaad van de balans. En dan inconsistent tussen individuele kalibers, wat dus een bepaald percentage probleemgevallen oplevert. Problemen die zich vaak niet meteen manifesteren maar na bv een jaar of een half jaar. Ik heb er veel over gelezen toen ik zelf problemen had met een 6R15. (Een jaar zéér goed lopen en dan in een maand of 2 afglijden naar onacceptabel slecht lopen. In de laatste week garantie opgelost door Seiko. Helaas vertellen ze niet wat het issue nou precies was).
De 8L35 is toch wel een kaliber van dermate hoger kaliber ( ) dat er een redelijke eindcontrole op zou moeten zitten. Als je er wat op aan te merken hebt zou dat afwerking of het reguleren moeten zijn, maar het is geen probleemuurwerk.
Jawel, maar
Bij een 7s26 vind je de rechter twee plaatjes, niet de eerste twee. Het is op dit vlak NIET een goed presterend kaliber. Meer een van de slechtst presterende zou ik durven beweren. Goedkope Oriënts zijn al beter, en een 9015 al helemaal (al zijn die ook duurder).
2017 Seiko Presage met een 6R27B uurwerk, recent af en toe gedragen en bewaard in horloge winder. Afgelopen donderdagmiddag gelijk gezet, nu ( maandagmiddag) plus 24 sec, = ca 6 sec per dag. In 2017 wel dagelijks gedragen, niet echt gemeten, weet nog wel dat ik iedere 2 weken het horloge ff een krappe minuut stilzette om weer exact op tijd te komen
Heb er niet te veel verstand van, het voorlopen was vrij constant en leek/lijkt me OK voor een horloge uit deze prijsklasse.
Bij het 7s26 heb ik drie keer problemen gehad. Twee keer betrof het het automatisch opwindmechanisme wat niet goed meer functioneerde, en één keer een horloge wat gewoon op hield te lopen. Dit waren alle drie Seiko 5-jes van maar een paar jaar oud. Ik ben van het 7s26 dus niet zo gecharmeerd. In tegenstelling tot het goedkope Citizen uurwerk wat je in de Citizen ‘7’ aantreft. Daar heb ik er ook een paar van, en die lopen, lopen, lopen …
Mijn sample grootte is natuurlijk te klein om een uitspraak te kunnen doen, maar dit zijn mijn ervaringen.
Dat zei mijn horlogemaker dus ook, de kwaliteit van Citizen uurwerken is volgens hem niet of nauwelijks teruggelopen sinds de jaren 60.
Weet iemand waar info te vinden is over quartz automatic caliber 4M71 (kinetic) ?
Ik heb wel het idee dat vroeger de Seiko uurwerken wel wat hoogwaardiger waren dan de Citizen vaak. Seiko was volgens mij ook een wat duurder merk. Maar van zowel Seiko als Citizen zijn 60’s uurwerken vrij zeldzaam. Dus ik weet niet of je horlogemaker goed zit qua tijdsperiode van de horloges. Lijkt me sterk dat Citizen niet ook gedaalt is in kwaliteit omdat vrijwel alle instap merken gedaalt zijn in kwaliteit.
Vind de 7S26 van mijn daily beater de Monster ‘bomproof’, draag die al 20 jaar, nooit service gegeven, altijd mee gedoken en nog steeds waterdicht en blijft lopen.
Enige afwijking is 3 minuten na een week ofzow, maar dat stoort me niet, topklok!
Ik heb 2x SKX (009 en 007), 2x Turtle SRP777J en SRP775, Samurai SRPB051, Sumo SBDC001, SPB077, SPB051, Sarb033, Sarb065 Cocktail Time en Seiko Sarb017 Alpinist gehad. De MM300 Sbdx001 nog in de collectie. Oh en een Seiko 5 SNKL43. 7S26, 4R35/36, 6R15 en de 8L35 dus allemaal gehad. Merendeel liepen minder dan 5 sec per dag. Enkele minder dan 10. Lang niet gek dus. Stuk voor stuk toppers mijns inziens.
Is dit onder andere een verklaring tussen het prijsverschil 6105 -> 6309… ?
Heeft de 6105 een stuk ‘beter’ uurwerk?
Dezelfde ervaring hier. Wel zit hier nog t wat oudere 7s26a in. Bij de b-versie begreep ik dat daar de balans veer wel es ergens kan blijven hangen ofzo.
Maar mijn monster doet nu zo een 23 jaar ijverig zn werk. Wel intussen met 4 a 5 minuten te snel. Volgens Rob is het uurwerkje bijna op.
Maar zo lang ik de afwijking binnen de 5 minuten te snel kan houden, blijf ik em als daily wear gebruiken.
Zou het ook niet te maken kunnen hebben met de takken GS en Credor? Als je echte accuratesse, duurzaamheid en kwaliteit wilt koop je Seiko tegen premium in een ander jasje. En anders gewoon een prima horloge voor het geld maar niet veel meer dan dat.
Zou dat nog een rol kunnen spelen?
Misschien een klein deel, maar dan meer dat 60s/70s horloges over het algemeen geliefder zijn dan de latere
70’s/80’s. Maar zoals jij ook wel weet heeft het uurwerk bij vintage vaak niet veel invloed op de waarde. Een 6106 dresswatch (zelfde uurwerk als de 6105 maar met een dag complicatie) had ik voor een 60 euro verkocht op het forum. Een vergelijkbaar model met 6309 uurwerk is misschien wel iets goedkoper maar scheelt niet veel, niet zoveel als bij de duikers in ieder geval. (de enige reden dat een 6105 dress watch vaak duurder is omdat er niet veel van gemaakt zijn en als donor kunnen dienen voor de duikers)
Dan koop je een quartz De high-end mechanische King en Grand Seiko lijnen zijn juist eind 70’s stop gezet.
Grappig. Ik heb in Augustus vorig jaar een Lord-Matic met 5606 uurwerk gekocht. Blijkt dat er in dat ding een plastic wieltje zat om de dag/datum te verzetten. Dat wieltje breekt dus altijd. Het uurwerk is tussen 1968 en 1974 geproduceerd en was prima, behalve die engineering fout of kostenbesparing op dat wiel.
Dat horloge ligt al een half jaar bij een horlogemaker die weliswaar dat wieltje van staal kan maken, maar verder chaotisch en moeilijk voor een datum te vangen is.
Daar staat tegenover dat ik met m’n 4R36’s, 7s26’s en 6R15’s (afkloppen) nog geen enkel spoor van een probleem heb gehad. Nu weet ik dat anecdotes niets zeggen over de realiteit van alledag, maar gegeven de reputatie van de 7s26 zou ik zeggen dat het een prima uurwerk is wat zeer lang zonder service loopt, maar wat je beter kunt vervangen dan repareren gegeven de prijs.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Seiko in deze ontwerpen toch een andere filosofie heeft gestopt. Beter of minder weet ik niet. Misschien moet ik van elk maar eens een NOS uurwerkje regelen voor in de kast.
Ter verdediging van de 7s26: Ze zijn goed te reguleren. En ze worden vaak in horloges gestopt die voor iedere kutklus, waterpret en contactsport uit het vet worden gehaald onder de meest barre omstandigheden.
Vergelijk de 5606 qua afwerking maar eens met een 6r15, daarnaast ook dunner. De dag/datum quickset is inderdaad in hind sight een ontwerpfout maar komt ook deels door de veroudering van het plastic.
Daarom zeg ik ook: Met uitzondering van die engineering-fout of kostenbesparing verder prima.
Maar wel irritant, dat. Kortom: Ik denk dat er in de hele horologische geschiedenis wel wat te zeggen is over kostenbesparing vs kwaliteit vs ongelukkige keuzes. Niet alleen bij Seiko, maar echt overal.
Het blijven machines, nietwaar?
Het zijn na de quartz revolutie toch vooral sieraden geworden, zeker de mechanische horloges.
Volgens mij werden die 5606’s nog met de hand geasembleerd. Moet je nagaan hoeveel zo iets tegenwoordig zou kosten
Dat kun je zeggen, maar alle uurwerken die horloges aandrijven zijn machines. Of het quartz, mechanisch, stemvork, elektrisch of spring drive is maakt in mijn beleving niet veel uit. Dat ze een juweel aandrijven ook niet.
De auto is ook een leutervergroter geworden, maar daar snort ook gewoon techniek onder de kap.