Kwaliteit en verwachtingen horlogebanden Hirsch

Beste allen,

Een paar maanden terug kocht ik een horlogebandje voor mijn vriendin, ter vervanging van het bandje op haar horloge wat na 2,5jaar gebruik echt aan vervanging toe was.
Ze draagt een Withings-smartwatch, waar ze ontzettend blij mee is.
Ze heeft kleine polsen (net als ik) dus een korte maat band was nodig.

Ik kocht een Hirsch Toronto Zwart bij Horlogebanden.com.
Na ongeveer 1,5maand dragen begon de band aan de buitenkant een soort laagje te verliezen en werd de band lelijk (zie fotos).
Dit vond ik echt heel snel, na contact met Horlogebanden.com hebben ze een prima oplossing geboden, waarvoor dank!

image

Maar het antwoord waarom dit is gebeurd vond ik wel bijzonder en ik vroeg mij af of dit inderdaad is wat er van een Hirsch band verwacht mag worden. De band zou nat zijn geworden en dat is echt absoluut niet mogelijk met deze bandjes. Dit zou wel zijn gebeurd, zie ook foto binnenkant van de band.

image

Mijn vriendin draagt haar horloge altijd, het is ook haar stappenteller en dat doet ze een beetje obsessief. Maar als er water in de buurt is (hand wassen, afwas doen, douchen etc) dan gaat het horloge altijd netjes af en aan de kant.
We zijn wel op vakantie geweest in de warme periode en ook daar is het horloge dagelijks gedragen. Dus dat er zweet in de band zit na 2maanden gebruik lijkt mij vallen onder normaal dagelijks gebruik. De originele band die bij het horloge zat is ruim 2,5jaar op dezelfde manier gedragen en is uiteindelijk wel kapot gegaan, maar niet zo snel lelijk geworden.

Ik weet dat ik niet het duurste bandje uit de winkel heb gekocht, maar is dit echt wat ik mag verwachten van een bandje in deze prijsklasse?

Het advies van de winkel was om naar bandjes te kijken uit de serie waarbij ze vermelden dat deze geschikt zijn voor 100m water (Performance series of Hirsch Mariner, Heavy Calf of Grand Duke)
Allemaal vrij lompe heftige banden voor een dames-polsje en allemaal alleen te krijgen in de standaard maat (8+12cm) die voor haar helaas te lang is. Daarnaast allemaal banden van >€75,- per band.
Is dit inderdaad het budget wat nodig is voor een fatsoenlijke band?

Zelf draag ik een Nomos op de originele Nomos bandjes waar ik ontzettend tevreden over ben. Maar die kosten dan ook €50-80,- per band (en sinds April €70-100), maar zijn wel te krijgen in allerlei lengtematen.

Belangrijkste vragen:

1. Is deze snelle slijtage inderdaad wat je mag verwachten van een Hirsch band (in de categorie €25-35,- per band) en is alleen een waterdichte band echt geschikt voor het type gebruik wat ze heeft?
  2. Wat is een goed advies voor een stijlvolle kale zwarte band in kleinere lengtematen?
  3. Welk budget is er nodig voor een kwalitatief goede band?
  4. Algemeen advies voor mooie banden die in kleinere lengtematen te krijgen zijn?

Nogmaals:
Geen haat op Horlogenbanden.com, ik ben altijd erg netjes geholpen en de geboden oplossing is keuring. Ik ben verbaasd over de kwaliteit van deze band en ben benieuwd of dit is wat er van verwacht mag worden of dat ik met een gerust hart nog een andere Hirsch band durf te bestellen.

2 likes

Mijn ervaring met Hirsch banden is louter positief. Wellicht dat er in de badge van de band die jij toont een slechte tussen heeft gezeten. Dus een soort van pech wellicht.:thinking:

2 likes

Ook ik doe lang met mijn Hirsch banden, denk wel dat kwaliteit en prijs hier hand in hand gaan.

2 likes

Batch

Voor de rest eens met de comment. Ik heb zelf ook goede ervaringen, maar wel in het duurdere segment…

4 likes

Zweet is 1 ding, zonnebrandcrème is een ander verhaal. Prik me er niet op vast, maar ik dacht dat dat kan werken als een soort oplosmiddel voor materialen. Misschien is dat een oorzaak?

En van “wat” waterspetters zou ik dit ook niet verwachten. Maar als ik het zo zie is de band aan de binnenzijde van het lange deel behoorlijk verkleurd, dat lijkt wel behoorlijk nat geweest. Maar de kale plekken zitten ook op de andere kant van dat deel :man_shrugging:

1 like

Deze Hirsch bandjes zijn inderdaad heel snel op of stuk.

Probeer dit bandje eens, verbluffend goede kwaliteit voor de prijs. Ik heb er zelf twee en een buil kan je er niet aan vallen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/fako-horlogebandje-echt-leer-small-18mm-zwart/9300000055210048/?cid=1751670721126-9716663276783&bltgh=tpXsUQdYtQi1Flx5ID9PVw.4_31.32.ProductImage

1 like

Was dat ook leer?

8DD6718D-1100-471F-8F2E-CD8990D958B2

Of dat t komt (kraan)water, of door (overmatig) zweet vanwege actieve lifestyle dit is gewoon te nat geworden.

Er zijn idd leren bandjes voor actiever gebruik maar die zijn duurder. Rubber en sailcloth zijn waterdicht en misschien ook geschikt.

Leer is en blijft een redelijk kwetsbaar materiaal.

2 likes

Zelf heb ik bij Amazon.nl bandjes van het merk Binlun gekocht, ciliconen en leer.
Juist voor in de zomer en die bevallen me prima.
Heb ook maar 16,5cm polsen en passen prima.

41XIvDSiHmL.AC_SY900

1 like