Sinds een maand of 2 in het bezit van een Grand Seiko SGBP017 - Sea of clouds. Ik viel voor de wijzerplaat en de open caseback terwijl het quartz is. Nog altijd zeer blij met dit horloge, maar ik heb hem wel snel voorzien van een bruin bandje van hagedissenleer. Het orginele bandje is van metaal, en voelt kwalitatief hetzelfde aan als een Seiko band. Het is niet slecht, maar van een merk als Grand Seiko verwacht je toch wat meer.
Wat zijn jullie gedachten hierover, en welk merk maakt volgens jullie de beste metalen banden?
De GS banden zijn anders dan veel Zwiterse banden. Dat heeft niks mis met kwaliteit of kostenbesparing te maken maar puur met een andere keuze/design filosofie. De banden hebben iets meer speling, dat kan juist ook erg comfortabel zijn ipv een starre band.
Je ziet met veel Japanse producten dat er meer speling op zit dan Westerse varianten en dat komt in het begin wat blikkerig over, maar doet niets af aan de kwaliteit.
Op de Skyflake na dan, die wordt alleen met een leren band geleverd. Jammer want die wilde ik eerst kopen, maar die leren band hield mij tegen. Ben het dus helemaal met je eens Chris.
In de jaren 60 waren horloges beter. Misschien pakken en dassen ook nog wel. En je kon je secretaresse nog eens op haar in kokerrok gehesen kontje slaan. Misschien was alles destijds wel beter. Zolang je geld had. En geen secretaresse was.
Enkele jaren terug heb ik een Seiko SDGA001 gehad. Dat was een EPD horloge met een soort van e-ink display. Die had met afstand de meest comfortabele band die ik ooit heb gehad. Zelfs beter en fijner dan van mijn Grand Seiko’s.