Kwaliteit horlogekast

Hallo allemaal,

sinds ruim een week ben ik in het trotse bezit van een IWC Flieger Chronograph (IW371701). Hij volgt de MarcelloC Nettuno 3 op, die ruim 2 jaar trouwe diensten heeft bewezen.

Ik ben natuurlijk hartstikke blij met mijn aanwinst, maar deze wordt toch enigzins getemperd door het feit dat ik constateer dat de stalen kast erg gevoelig is voor krassen. Alhoewel ik zeer voorzichtig ben, ontkom ik er toch niet aan dat er nu al een krasje opzit - balen natuurlijk…

Wat is jullie ervaring?

Groeten
Mark

Accepteren en verder gaan, hoort erbij.
Krasgevoeligheid heeft niets te maken met de kwaliteit van de horlogekast :wink:

Op brushed oppervlakken zullen krassen eerder te zien zijn dan op gepolijste oppervlakken. Heb je een horloge met een DLC coating dan zal het nog minder krasgevoelig zijn. Het is een afweging die je van te voren had moeten maken, wat vind ik mooi en waar kan ik mee leven? :wink:

(vloeken, kerk)

Beadblasten een optie?? :+

Max Kool Schreef:

(vloeken, kerk)

Beadblasten een optie?? :+

Lijkt me geen goed idee, op beadblasted horloges zijn krassen een stuk opvallender.

Mijn IWC Portofino heb ik daarom uit voorzichtigheid slechts een paar maal om de pols gehad. Ik ben al een jaar lang van plan om hem weer te verkopen, maar hij is zo mooi he? Met mijn Sinn UX daarentegen kan je smijten en gooien, daar komt geen krasje op, dankzij het getigmenteerde duikbotenstaal…

Heeft volgens mij vooral te maken met de finish/afwerking van het materiaal. Sommige kasten hebben net de ‘verkeerde’ afwerking op de kwetsbare plekken. Staat dan wel mooi, maar komen heel snel vegen en krassen op… Is idd iets wat je van tevoren enigszins kunt inschatten en daarna, pech. Heb ook wel eens na een dag heel nare beschadiging gehad aan een kast. Was er echt ziek van. Na verloop van tijd opnieuw laten polijsten; zie je er vaak niks meer van.

De kast van mijn NOMOS is gepolijst en zeer gevoelig voor krassen. Ik ben daarom extra voorzichtig met het dragen, maar ook deze ontkwam niet aan krassen op de bovenkant, ik hoop dat bij de eerste onderhoudsbeurt deze eruit gepolijst kunnen worden.

NicoB)-

Hoi Mark,

Ik heb zelf sinds ruim drie jaar ook een IWC Flieger Chronograph. Een schitterend horloge, ik ben er nog steeds blij mee. De kwaliteit van het horloge vind ik erg goed. Goed afgewerkt en het loopt zeer nauwkeurig.

Een kras op de kast is inderdaad snel gemaakt. Natuurlijk is dat jammer, maar ik geloof niet dat de kast van dit horloge gevoeliger is dan van andere horloges. De eerste kras is het ergste, maar de rest draagt bij aan het karakter van het horloge. Het hoort er gewoon (een beetje) bij. Liever een krasje dan een volledig uit de vorm gepolijste, glimmende kast (als deze mat behoort te zijn).

Overigens is er net een nieuwe IWC Flieger Chronograph uitgebracht. 1 mm groter en een andere wijzerplaat. Gelukkig krijg ik nog geen aanvechting om die te komen. Die van jou (en mij) vind ik veel mooier!

Veel plezier ermee!

Groet,

Mark

Hoi naamgenoot!

Ik ben het helemaal met je eens. Na het bekijken van de beelden van de nieuwe Flieger Chronograph kan ik ook alleen maar concluderen dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Het nieuwe model vind ik te druk.

Gisteravond heb ik met spanning gekeken hoe de dag en datum verspringt - prachtig om te zien dat slechts enkele minuten na middernacht al alles goed staat. Dat ga ik in de nabije toekomst op beeld vastleggen. Lijkt me een mooi onderwerp voor dit forum.

groeten,
Mark

Ja, Mark. Lees dit maar eens. Tegen dit geweld is zelfs onze mooie klok niet opgewassen.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,451262

Jeetje, je moet er toch niet aan denken…

Men zegt wel eens, dat geeft een horloge karakter. Ik zeg, dat doet me pijn. Maar net als met je auto, de eerste deuk doet het zeerst. :stuck_out_tongue:
Sterkte!

P.S. Ik weet nog m’n eerste zere kras. Ik wilde gelijk een nieuwe band kopen. Als onbenul wist ik nog niks van borstelen, polijstenm, schuren etc. af. Blij dat ik dat toen toch niet gedaan heb. Tegenwoordig zitten er honderden krasjes op.

Hallo allen,

Hebben we het over de kwaliteit van de kast van de Flieger, of van IWC in het algemeen?

Heb de portofino chrono al een paar jaar vrijwel dagelijks om. Geen krasje te zien, zowel kast als glas (ok dat laatste is logisch).

O wacht es, o neee, net bij nadere inspectie toch een piepklein krasje ontdekt!!!

hehehe, gelukkig, het is toch een polshaartje.

Ik ben zeer content met de kwaliteit van behuizing van de portofino, in alle opzichten.

mvrgr. Pater

Ik ben van mening daty de kwaliteit van de kast wel degelijk te maken heeft met de materiaalkeuze en de afwerkingsmethode.
Daar zijn grote verschillen in te maken, die niet altijd een grote invloed op de prijs hoeven te hebben.
Maar ja, het is ook maar mijn mening.

Ach,
krasjes blijf je houden. Daar doe je niets tegen, tenzij je hem in een doos laat zitten.

Gewoon dragen en als het moet kan je na vele jaren hem een beetje bij polijsten.

Het eerste krasje doet pijn, de tweede voel je niet meer.

Het is een gebruiksvoorwerp, geen fysiek onderdeel van je lichaam.

niets mis met krasje vind ik hoor …

Ik ben verschrikkelijk voorzichtig met mijn TAG Monaco en Edox maar het mag niet baten. Al na 2,5 maand fulltime polstijd zitten er al de eerste krasjes op de Monaco.

Mn Edox is laatst onder garantie hersteld en kwam terug met een (klein) krasje/deukje op de kast. Omdat ze bij Willy Vossen maar bleven zeggen dat het nooit aan Edox kan hebben gelegen en het krasje er vast en zeker al van tevoren opzat, kwam ik niet verder dan polijsten voor een serviceprijs. Het resultaat is matig. Alleen als je heel goed kijkt (in het licht) zie je de roterende vlekken van het polijsten terug. Ik weet wel zeker dat het bij de TAG nooit zo zou gebeuren.

Verschrikkelijk toch, ben je zelf erg voorzichtig en dan gebeurt er zoiets, ik neem aan dat jij, net als de meesten op dit forum, van elk eigen horloge je alle krasjes en onvolkomenheden kent en ook nog weet hoe het gebeurt is.
Breng je je klokje weg naar een “vakman” en gebeurt er zoiets, en dan van nix weten, onbegrijpelijk.

Ik weet het niet, maar het is maar een horloge hoor. Iets wat je elke dag om je pols hebt en dus altijd wel een stootje kan krijgen. Het leeft ook veel beter als je er niet zo over in zit.
Mijn nieuwe milgauss heeft ook al wat krasjes. Als je iets hebt, kan het ook beschadigen. Niet zo zwaar aan tillen man. :wink: