Kwaliteit horlogekast

Hallo allemaal,

sinds ruim een week ben ik in het trotse bezit van een IWC Flieger Chronograph (IW371701). Hij volgt de MarcelloC Nettuno 3 op, die ruim 2 jaar trouwe diensten heeft bewezen.

Ik ben natuurlijk hartstikke blij met mijn aanwinst, maar deze wordt toch enigzins getemperd door het feit dat ik constateer dat de stalen kast erg gevoelig is voor krassen. Alhoewel ik zeer voorzichtig ben, ontkom ik er toch niet aan dat er nu al een krasje opzit - balen natuurlijk…

Wat is jullie ervaring?

Groeten
Mark

Accepteren en verder gaan, hoort erbij.
Krasgevoeligheid heeft niets te maken met de kwaliteit van de horlogekast :wink:

Op brushed oppervlakken zullen krassen eerder te zien zijn dan op gepolijste oppervlakken. Heb je een horloge met een DLC coating dan zal het nog minder krasgevoelig zijn. Het is een afweging die je van te voren had moeten maken, wat vind ik mooi en waar kan ik mee leven? :wink:

(vloeken, kerk)

Beadblasten een optie?? :+

Max Kool Schreef:

(vloeken, kerk)

Beadblasten een optie?? :+

Lijkt me geen goed idee, op beadblasted horloges zijn krassen een stuk opvallender.

Mijn IWC Portofino heb ik daarom uit voorzichtigheid slechts een paar maal om de pols gehad. Ik ben al een jaar lang van plan om hem weer te verkopen, maar hij is zo mooi he? Met mijn Sinn UX daarentegen kan je smijten en gooien, daar komt geen krasje op, dankzij het getigmenteerde duikbotenstaal…

Heeft volgens mij vooral te maken met de finish/afwerking van het materiaal. Sommige kasten hebben net de ‘verkeerde’ afwerking op de kwetsbare plekken. Staat dan wel mooi, maar komen heel snel vegen en krassen op… Is idd iets wat je van tevoren enigszins kunt inschatten en daarna, pech. Heb ook wel eens na een dag heel nare beschadiging gehad aan een kast. Was er echt ziek van. Na verloop van tijd opnieuw laten polijsten; zie je er vaak niks meer van.