Vraag van een leek op dit gebied.
Als ik een kwalitatief goed en sterk leren band wil kopen, welke leersoort moet ik dan kiezen?
Er zijn zovel diverse soorten zoals kalfsleer, Croco, zadelleer, buffeleer, etc.
Waar moet ik op letten, behalve de prijs?
Daar zullen vele meningen over zijn, maar de mijne is: (shell) Cordovan
Hi Ronald,
zo zijn we allemaal begonnen: als leek, dus vraag maar raak.
Kwaliteit is bij horlogebandjes gelukkig niet altijd gebonden aan prijs. Drie vragen die het antwoord voor ons een stuk zouden vergemakkelijken:
- Wat is jouw budget? Er zijn leren bandjes verkrijgbaar van € 5,00 tot boven € 200,00.
- Voor welk horloge is het? Een chique plat goudkleurige dress watch heeft qua band iets totaal anders nodig dan een 45mm duikhorloge.
- Waar ga je de band voor gebruiken? Ga je ermee zwemmen, sporten, in de tuin werken of alleen voor onder een pak?
Gr,
Eric
Als het bandje van een behoorlijk merk is - zoals bijvoorbeeld Morellato, Hirsch, Fleurus, etc - zijn ze allemaal kwalitatief goed en sterk. Vaak komt de specificatie “sterk” neer op stoer en dan is een band van zadelleer over het algemeen een goede suggestie. Zoek bv op Google eens naar een ‘Hirsch Liberty’ (persoonlijke favoriet) of een ‘Rhein Fils Bonanza’.
Zadelleer altijd kopen via Trendart, scheelt je 50% tov de andere aanbieders…
Eric
Natuurlijk is de kwaliteit van het leer belangrijk. Eerdere posters in dit draadje hebben daar al het één en ander over gezegd. Mijn ervaring is echter ook dat het gebruik van een vouwsluiting de levensduur van een bandje aanzienlijk verlengd. Doordag het leer minder buigt, slijt het langzamer. Dus, als je met kwalitatief goed en sterk bedoelt dat het lang mee moet gaan zou ik een vouwsluiting aanraden.
Vahalis Schreef:
Natuurlijk is de kwaliteit van het leer
belangrijk. Eerdere posters in dit draadje hebben
daar al het één en ander over gezegd. Mijn
ervaring is echter ook dat het gebruik van een
vouwsluiting de levensduur van een bandje
aanzienlijk verlengd. Doordag het leer minder
buigt, slijt het langzamer. Dus, als je met
kwalitatief goed en sterk bedoelt dat het lang mee
moet gaan zou ik een vouwsluiting aanraden.
+1
Google ook op ervaringen. Leer dat vanaf het begin soepel is, draagt meteen fijn. Bij dikkere en stugge banden heb je de kans dat je een paar maanden je best moet doen om hem in te dragen. Je kan dit proces versnellen door de band een paar keer op te rollen en in allerlei richtingen kracht uitoefenen zodat hij sneller soepel wordt.
Dan krijg je waarschijnlijk wel wat rimpels of andere sporen dat je het bandje zo aanpakt. Maar om de pols merk je er bijna niks van. Wanneer een band niet exact bij een gaatje past kan je er nog een andere sluiting opzetten. Je hebt lange en korte sluitingen en zo kan je inspelen op de gaatjes die net niet helemaal lekker zitten.
Zoals al gezegd, bandjes van b.v. de merken Hirsch en Morellato zijn aanraders.
Hisch Liberty is ook van mijn favoriete banden, een stoere dikke en toch soepele band.
Ook de Di modell rallye band is een hele fijne.
EricPP Schreef:
Vahalis Schreef:
belangrijk. Eerdere posters in dit draadje
hebben
ervaring is echter ook dat het gebruik van een
vouwsluiting de levensduur van een bandje
kwalitatief goed en sterk bedoelt dat het lang
mee
moet gaan zou ik een vouwsluiting aanraden.+1
Hoi Eric,
heb je een linkje naar Trendart.
Je maakt me nieuwsgierig.
Thanx!
Rinus
Dikke zeer soepele zadelleren banden, € 22,00 incl aangetekende verzending. Band in meerdere kleuren en mooie geborstelde gespen. Ik denk dat ik er al minimaal 8 heb jn verscillende maten.
TheMaestro Schreef:
EricPP Schreef:
Vahalis Schreef:
belangrijk. Eerdere posters in dit draadje
hebben
ervaring is echter ook dat het gebruik van
eenvouwsluiting de levensduur van een bandje
kwalitatief goed en sterk bedoelt dat het
lang
meemoet gaan zou ik een vouwsluiting aanraden.
+1
Hoi Eric,
heb je een linkje naar Trendart.
Je maakt me nieuwsgierig.Thanx!
Rinus
Bedankt voor jullie adviezen, zal zeker op de genoemde sites gaan neuzen.
Ook de tip van de vouwsluiting is een hele goede.
Het budget is niet het belangrijkste, hoewel ik, denk ik, niet snel een band van 200 Euro zal kopen.
De vraag is niet gesteld n.a.v. een specifiek horloge waar een band op moet, maar meer algemeen bedoeld.
Zelf houd ik van soepele banden die direct prettig om de pols zitten, zwemmen doe ik er niet me en bij zwaar werk met risico op beschadigingen doe ik mijn horloges af.
Als ik de horloges bekijk die ik nu in mijn bezit heb, staat er meestal "genuine leather of "“cuir veritable” en slechts een enkele maal de specifieke leersoort.
Mijn vraag was bedoeld om uit te vinden of er bepaalde leersoorten zijn die over het algemeen soepel zijn en prettig dragen of dat het toch afhangt van van andere zaken, zoals bijv. het merk of de dikte van de band.
Ronald, goed om te horen dat we je een beetje op weg hebben geholpen. Veel leersoorten, ook de duurdere, hebben een periode nodig om zich te zetten naar je pols. Hoe dikker de band, hoe stijver het leer en hoe langer het zetten van de band duurt. Maar het komt eigenlijk altijd aan op de leersoort en de manier waarop het is bewerkt door de fabrikant, machinaal of handmatig. Mijn ervaring met handgemaakte banden (BJ Straps, Toshi, SNPR etc) is dat deze eigenlijk altijd, ongeacht de dikte, een grote mate van soepelheid hebben. Handgemaakte banden zijn niet per definitie duur, reken op prijzen vanaf $ 60,00 incl verzending, gesp en stitch naar keuze.
Eric
En kijk ook eens naar de nieuwe rios 1931 collectie…