Kwaliteit Molnija?

Hallo,

Ik heb met belangstelling de “virtuele werkplaats” van Blancier bekeken.

Hij blijkt als uurwerk een Molnija 3606 zakhorloge-uurwerk te gebruiken, in verschillende gradaties van afwerking.

Weet iemand hoe betrouwbaar en duurzaam dit uurwerk is? Is dit een uurwerk dat vele jaren meegaat?

Groet,

Gerard

deze uurwerken van Molnija zijn ooit in de 50-er jaren ontstaan als een rechtstreekse kopie van een Cortebert kaliber 620; en Cortebert was een behoorlijk goed Zwitsers merk.
Ikzelf heb eigenlijk alle uitvoeringen van dit uurwerk, van de eerste 15 jewels YK-6 uit de 50-er jaren, via de YK-28 chronograafuitvoering tot aan de latere 18 jewels kaliber 3602 in zakhorloges en ook in een Poljot Classic polshorloge:

(sorry voor de beroerde kwaliteit scan) wel zelf een beetje “opgeleukt” met een zwanenhals-regulator en voorzien van grotere lagersteentjes :smiley:

Volgens mij is dit beslist geen verkeerd uurwerk, loopt goed en betrouwbaar en nog mooi om te zien ook; ik neem aan dat bij Blancier in het kaliber 3603 uurwerk nog eens alle toleranties aangescherpt worden.
Groet,
Paul

Dank je Paul,

Dit is het uurwerk, inderdaad, alleen dan met ‘normale’ regulering natuurlijk.

Blancier biedt het uurwerk in verschillende gradaties van verfraaiing aan, optisch gesproken dan. Verder schijnen ze de uurwerken goed te reguleren, waarbij je zelfs een timing sheet met een verslag van de testperiode krijgt.

Als dat uurwerk inderdaad prima is maakt dat Blancier een geduchte kandidaat voor mijn volgende aanschaf, eerlijk gezegd. Ik vind het idee van die Kamerman en de kleinschaligheid wel heel leuk.

En dit uurwerk biedt de mogelijkheid van een kleine sekondewijzer, iets waar ik een zwak voor heb, om de één of andere reden. Verder schijnen ze wel heel secuur en robuust gemaakt te zijn, met een roestvrij stalen kast van Ickler, een zware wijzerplaat met eersteklas kwaliteit drukwerk, standaard saffierglas aan twee zijden. En het leuke van dit uurwerk, zeker als je het geld voor een mooier geslepen/bewerkte variant overhebt, is dat het bijna de hele doorzichtige achterkant van het huis van 40MM opvult… niet een klein flutklokkie met een enorme rand eromheen, maar een enorm uuwerk met een klein randje. Heeft toch wel uitstraling.

Groet,

Gerard

Hoi Gerard,
ik vind de Blancier eigenlijk best wel een beetje aan de prijs, vooral die met het standaard uurwerk; een Poljot met dit zelfde uurwerk (bewerkt met Geneva stripes en blauwe schroefjes) kosten tussen de 99 en 155 euro; maar handwerk en exclusiviteit daar betaal je natuurlijk voor.
Ben benieuwd wat je gaat aanschaffen!
Groet,
Paul