Het Franse handwind uurwerk FE 233.68 wordt gebruikt in sommige Aristo horloges, die gezin hun Bauhaus stijl erg lijken op Stowa en Nomos. IK kan niets vinden over de kwaliteit van dit uurwerk, dat wel wordt vergeleken met Peseux 7001. Weet iemand er meer over?

Groet Roelof
Misschien kun je hier alvast wat mee
http://forums.watchuseek.com/f2/french-ebauche-116395.html
Groet
Herman
Dat kan ik je zo wel vertellen: Niet veel bijzonders. Ik (her)ken dit soort kwaliteit wel, en het is duidelijk een echt low-end massa-productie werkpaard. Wat vragen ze ervoor? Zou niet al te veel mogen zijn.
Het horloge kost tussen de 350 en 400 euro
Lijkt me zo’n 100 teveel, persoonlijk. Maar doe wat je niet laten kunt - in elk geval is 't een keertje geen ETA!
Een niet-standaard uurwerk was ook mijn overweging, maar dan moet het kwalitatief ook goed zijn. Ik twijfel vanwege nog een reden en dat is de titanium kast. Staal heeft voor mij toch net iets meer.
Gr. Roelof
Beste Roelof,
Dit caliber mag dan een massaproduct zijn, maar net als de in grote hoeveelheden gemaakte en overbekende ronde pendulewerkjes uit Frankrijk zijn ze beslist van uitstekende kwaliteit, in de ‘goede periode’ (70er jaren, harde assen) gefabriceerd en zoals ik steeds weer constateer praktisch onverwoestbaar. Het is een ‘no nonsense’-ontwerp, met het oog op algemene toepasbaarheid expres niet ‘vlak’ ontworpen, geen echte hoogvlieger qua afwerking en afregeling af fabriek (en dus niet gemaakt om vol trots te worden getoond via een glas in het achterdeksel), maar wel heel betrouwbaar.
Het slecht te verwerken, niet te verspanen titanium voor de kast speelt een niet-onbelangrijke rol wanneer het over de wat hogere prijs gaat.
Met vriendelijke groet,
Robbert
Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb besloten van de koop af te zien.
Gr. Roelof