Kwaliteit

Ik ben (nog steeds) zoekende naar de ultieme automaat voor dagelijks gebruik. Aangezien ik maar één horloge wil aanschaffen moet deze helemaal top zijn. O.b.v. uiterlijk kom ik een heel eind in mijn keuze, maar hoe zit het met kwaliteit en duurzaamheid? Is er in zijn algemeenheid over een merk een kwaliteitsoordeel te geven? Zo ja, wat zou dan de volgorde voor de volgende merken zijn:

Omega
Breitling
Panerai
Ebel
IWC
Jeager Lecoultre
Longines
Oris
TAG Heuer
Ulysse Nardin
Van der Gang
Zenith
Chopard

Groet,
Steven

JLC vergelijken met Oris is hetzelfde als een Opel vergelijken met een Bentley.
qua prijs-kwaliteit zou ik zeggen:


groet André

Qua prijs is het duidelijk dat ze zich elk in een andere klasse begeven. Maar houdt dit ook in dat een JLC beter geschikt is voor dagelijks gebruik. En is de levensduur van een JLC hoger? JLC zal waarschijnlijk wel waardevaster zijn dan een Oris (?). Enne uiteraard is een Bentley veel mooier dan een Opel, maar of een Bentley ook geschikter is voor dagelijks gebruik…

Groet,
Steven

Wat versta je onder dagelijks gebruik?
Ben je stratenmaker of advocaat?
Denk dat je eerst moet kijken wat voor ‘type’ horloge/band en van welk materiaal je wilt en je pas daarna druk moet gaan maken over het merk.

Mijn werk zit dichter bij dat van een advocaat dan van een stratenmaker, dus wat dat betreft is er volgens mij veel mogelijk. Ik zoek i.e.g. een horloge dat probleemloos dagelijks gedragen kan worden, maar misschien kan dit wel met elk horloge (?)

Tje een leuk rijtje,…
Als liefhebber zou ik absoluut zeggen de IWC en JLC door kwaliteit van de uurwerken.
In de Panerai, de Omega,… zit bijna overal een ETA-uurwerk.
De Panerai zijn super, maar vanaf 3500 euro veel marketing. En als moet je de 1950-look hebben.
De prijs-prestatie ligt volgens mij al jaren bij de Omega’s top. Ook bij de Heuer.

Maar ik denk dat het ook afhankelijk is van het model. Een sporthorloge/flieger van Omega en IWC is natuurlijk robuuster dan een klassieke JLC,… Maar ook bij dit merk heb je robuuste modellen.
Dus lijkt mij het model ook bepalend.

Daarnaast denk ik dat je horloges gewoon moet dragen,… allen hebben voldoende kwaliteit.
Dan kun je nog laten gelden, welke waardevast blijft. Maar dat is bij nieuwe modellen altijd naar afwachten.
De IWC Portugieser zakt al jaren niet meer beneden de grens van 3300 als occasion.

Dat zou ik ook eens overwegen. Je kunt bij goede zaken (juwelier Burger Maastricht, Steiner,…) vaak die modellen met ca. 30% korting van de nieuwprijs kopen (1-3 jaar oud). Met garantie,… en perfecte staat.
Dan zou ik altijd het betere model kiezen als occasion i.p.v. de goedkopere nieuw.
Het zijn tenslotte allemaal horloges die makkelijk 40-50 jaar mee moeten gaan.

Succes

Denk trouwens dat je je hele rijtje, ongeacht type/model, dagelijks kunt dragen. Deze ‘jongens’ zijn voldoende getraind om dagelijks aan de bak te kunnen…

Ik denk dat alle horlogémerken die je noemt geschikt zijn voor alledag. Ligt er natuurlijk ook aan wat je zoal doet elke dag. Ben je arts of ben je bouwvakker. :slight_smile:

Maar in principe zouden ze het gewoon allemaal moeten doen elke dag. Ook heeft ieder merk zo weer zijn eigen robuustere en meer elegante modellen, dus kwa merk, wekle beter of slechter is is niet echt iets van te zeggen denk ik.

Een JLC Compressor is weer robuuster (denk ik) dan een klassiek holroge van Chopard. Maar de Reverso van JLC is misschien weer wat teerder dan de Mille Miglia van Chopard. :slight_smile: (al vind ik zelf de Reverso prima als dagelijkse beater. dus bij mij staat ie op de lijst) :smiley:

Je moet ook kijken wat je zelf mooi vind, dat ze het elke dag uthouden zit wel goed denk ik zelf. Zoek je iets stoers of juist klassieks, wil je er ook mee kunnen zwemmen, of is het voldoende als ie mee kan op de fiets, etc.

Kwa stevigheid zou ik Breitling aanbevelen.

Wil je een kadertje in je bureel ophangen, kan je met die Breitling imho de spijkers in de muur kloppen ! :smiley:

En loop je er mee tegen een deurstijl aan, kijk dan niet naar je Breitling ( die is OK ) maar verontschuldig je voor het beschadigen van de deurstijl :wink:

Steven, kijk eens bij het horloge platform in Den Haag ( www.horloge.com) daar hebben van alle merken wel wat.

Seiko.

Ik denk dat het ook handig is te kijken wat je dagelijks draag qua kleding. Is het vrijetijds of zakenlijk? een grote klok op een zakelijk pak vindt ik niet echt passen. Maar wellicht zijn er modellen die beide kunnen.

Sorry Steven, als jij zo’n lange longlist geeft van je mogelijke keus heb ik maar 1 advies, maak eerst een shortlist van max. 5 horloges waar je belangstelling naar uitgaat. Er is maar 1 iemand die dat kan en dat ben jij zelf! Daar kunnen we jou echt niet bij helpen. Ik denk dat alle door jou genoemde horloges nog door je kleinkinderen gedragen zullen kunnen worden. Met een beetje regulier onderhoud gaat het gros van de horloges meer dan een mensenleeftijd mee! Desalniettemin, succes met je beslissing.

Toen ik besloot om de Omega Seamaster te kopen (zie andere topic van vandaag), was het voor mij doorslaggevens, dat het horloge zeer degelijk is en eigenlijk altijd te dragen is. Het is een sportieve klok, maar kan ook best met een kostuum gedragen worden. Je kan ermee zwemmen en het lijkt wel een stootje te kunnen hebben (hoewel ik er nog geen spijkers mee in de muur geslagen heb :D).
Hoewel ik nog lang geen expert ben heeft Omega mij wel overtuigd, zeker waar het de prijs-kwaliteit verhouding betreft. Doe je best en maak een goede keuze.
groet
Harald