Kwaliteitsverschil Eta calibers

Gisteren door wat oude pagina’s aan het surfen ,kwam ik de uitspraak tegen dat Eta de gekende calibers welke in verschillende horloges gemonteerd worden levert in verschillende kwaliteiten.
Dat deze calibers bewerkt en of uitgebreid worden is mij duidelijk, ook dat daar prijsverschillen door ontstaan.
Wat ik mij nu afvraag is, worden er ook standaard calibers geleverd in verschillende kwaliteiten.
Als dat zo is bestaan dan deze verschillen uit verschillende standaard afwerkingsgraden of heeft dat ook betrekking op gebruikte materialen/onderdelen?
Wat ik mij voor kan stellen is als deze verschillen er inderdaad zijn dat er daardoor kwaliteitsverschillen zijn in horloges uit hetzelfde prijssegment.

Het klopt dat Eta z’n kalibers levert in verschillende kwaliteits-gradaties.

Zo zijn er naast de standaard kalibers (standard) ook zgn. “soigné” en “extra soigné” versies.

Dat heeft vooral te maken met de toleranties en de afwerkingsgraad die gehanteerd worden. Heeft dus impact op de precisie waarmee het werkje loopt.

Het feit of een rotor bvb geslepen is of niet heeft daar niet zoveel mee te maken (dat zijn optische verfraaïingen die dikwijls gewoonweg op vraag van de klant gebeuren of door “derden” worden uitgevoerd).
Zo kan een “standard”-werkje er optisch heel gesofistikeerd uitzien en omgekeerd (maar komt natuurlijk minder voor).

Dat dit zich ook vertaalt in de kostprijs van het werk en dus ook in de prijs van het horloge lijkt me evident.

Met Vriendelijke Horlogegroeten,

Morse.

in de laatste uitgave van “Armbanduhren” stond een artikel over een Jacques Etoile horloge.
Deze was uitgevoerd met een “standaard Unitas” zoals die ook in de forum limited van dit jaar zit.
Dit horloge kost standaard ongeveer 1000 euro. in de soigné versie ( met gouden chatons, schroevenbalans en zwanenhalsregulering) meer dan 3 maal drie prijs…

Je hebt dan wel een fraai afgewerkt uurwerk :?

groet Arno.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ben benieuwd!

Is dat niet dat uurwerk dat Omega gebruikt heeft in moderne Speedmasters en daarmee een beetje door de mand gevallen is?
Maar los daarvan, is Dubois Depraz niet een “bedrijf” dat opbouwen maakt voor bestaande uurwerken?

Ik weet niet of Omega het ook gebruikt in Speedmasters. Longines in ieder geval wel: L599 (Dubois Depraz 14500), L600 (Dubois Depraz 9310) en L601 (Dubois Depraz 14000) [ http://www.longines.com/eng/html_longines/Watches/Technical_information/MMovement.pdf ] en presenteert het als “base calibres” naast vele ETA’s en een enkele Valjoux.

Maken ook volledige calibers en hebben ook hun eigen merk, zie mijn reisverslag van Zwitsreland.

Linkje?

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,56907,56907#msg-56907