Kwaliteitsverschil oude/nieuwe horloges

Hallo allemaal. Ik zit met de volgende vraag:
Het is tegenwoordig heel gewoon om kwaliteitshorloges (Rolex; Breitling; Omega enz.) om de 5 jaar te laten “servicen”.omdat er anders wel eens iets mis zou kunnen gaan. Wat is dan de reden dat "oude"klokjes uit de jaren vijftg, zestig dit blijkbaar niet of veel minder nodig hebben?
Ik heb van mijn pa en opa horloges gekregen uit die tijd. Jaren intensief gebruikt en daarna weer jaren in de kast gelegen. Onderhoud van beide: 0!!
Als ik het ene uurwerk opwind of de andere (automaat) even beweeg, lopen ze nagenoeg precies op tijd, ook na weken van dagelijks gebruik.
Mijn vraag is dus: Waren die oude horloges nou zo goed of zijn die nieuwe zo “slecht”?

Buiten kijf staat dat sommige oude horloges gewoon erg goed zijn. Maar of nieuwe slecht zijn betwijfel ik.
Die 5 jaar is volgens mij ook meer een controle dan dat er echt iets mis mee is.
Rubbers drogen toch uit in vijf jaar en ook een uurwerk kan achter gaan lopen. Met nadruk op kan.
Ik ken mensen die een Rolex hebben die hem in 25 jaar nog niet geserviced hebben en nog precies loopt.
Maar 25 jaar zonder een beurtje kan nooit goed zijn voor het uurwerk. Er zal altijd meer slijtage optreden dan wanneer hij zijn beurten heeft gehad.
Ook Seiko’s staan erom bekend om decenia lang goed te lopen.

Zie het maar een beetje als een auto. Die zal het ook nog wel doen wanneer je hem pas naar 4 jaar een grote beurt laat doen. Hij zal nog wel lopen maar de rekening zal wat betreft onderdelen die vervangen hoeven worden toch een stuk hoger zijn dan bij regelmatig onderhoud.
Ook bij horloges. Een klein druppeltje olie voorkomt dat onderdelen extra hard slijten.

Oke, duidelijk verhaal. Beetje frustrerend is wel dat je nu voor een “beurtje” hetzelfde geld moet neertellen
( tussen de 350 en 600! euro) waar je ook een knap horloge voor kunt kopen!
Maar ja, je moet wat over hebben voor een “gevoel” blijkbaar…

Er zijn genoeg goede horlogemakers in Nederland die ook een beurt voor minder kunnen geven maar voor het geld wat het voor een Sub kost (350 euro) heb je wel een nieuw horloge terug, kast helemaal opgemaakt, uurwerk nagekeken, onderdelen vervangen.
Het is wel zo dat hoe duurder het horloge, hoe duurder het onderhoud.

Excuseer ??? 350 a 600 Euro voor een “beurtje” ??
Elk mechanisch horloge dat geen echte beschadigingen heeft opgelopen moet om de twee jaar opnieuw gereinigd en gesmeerd worden, maar dat kan bij een eerlijke horlogemaker maximaal zo’n 50 à 100 Euro kosten.

Ik verzamel al bijna dertig jaar horloges en maak nu mee dat de meeste “dure” merken zelfs geen stukken willen leveren aan horlogemakers die geen “exclusieve” dealer zijn, omdat de “hype” en het instandhouden ervan belangrijker zijn dan het horloge zelf… De prijzen die dan bij menig “exclusieve” dealer gevraagd worden voor een simpele herstelling of onderhoud zijn vandaag ronduit exuberant, in die mate zelfs dat het naar “protectionisme” en “woekerwinst” ruikt. Spijtig…

Een reden temeer waarom ik vandaag echt niet meer investeer in de “grote” merken, want die zijn voor een gewone verzamelaar echt niet meer (financieel) onderhoudbaar, tenzij je geld genoeg hebt natuurlijk, maar dan is “verzamelen” natuurlijk geen kunst.

Vriendelijke Groeten,

Morse.

Toen ik mijn Longines kocht, vroeg ik aan de juwelier wanneer ik ermee terug moest komen voor onderhoud. Hij zei dat zolang alles goed ging, ze het gewoonweg liever niet openmaakten, nergens voor nodig…

Morse Schreef:

Excuseer ??? 350 a 600 Euro voor een “beurtje”
??
Elk mechanisch horloge dat geen echte
beschadigingen heeft opgelopen moet om de twee
jaar opnieuw gereinigd en gesmeerd worden, maar
dat kan bij een eerlijke horlogemaker maximaal
zo’n 50 à 100 Euro kosten.

Ik verzamel al bijna dertig jaar horloges en maak
nu mee dat de meeste “dure” merken zelfs geen
stukken willen leveren aan horlogemakers die geen
"exclusieve" dealer zijn, omdat de “hype” en het
instandhouden ervan belangrijker zijn dan het
horloge zelf… De prijzen die dan bij menig
"exclusieve" dealer gevraagd worden voor een
simpele herstelling of onderhoud zijn vandaag
ronduit exuberant, in die mate zelfs dat het naar
"protectionisme" en “woekerwinst” ruikt.
Spijtig…

Een reden temeer waarom ik vandaag echt niet meer
investeer in de “grote” merken, want die zijn voor
een gewone verzamelaar echt niet meer
(financieel) onderhoudbaar, tenzij je geld genoeg
hebt natuurlijk, maar dan is "verzamelen"
natuurlijk geen kunst.

Vriendelijke Groeten,

Morse.

Tja,een sevicebeurt voor een topmerk horloge moet blijkbaar hetzelfde kosten als een beurt voor een auto…
Maar ja, je bent wel afhankelijk van de officiele dealers en die kunnen blijkbaar vragen wat ze willen.
Ook het woord “coulance” is een vreemd woord voor de topmerken.
Wel jammer als je horlogeliefhebber bent en je Breitling B2 en Rolex GMT begeven het na 7 -8 jaar.
Maar het zal er wel bijhoren en gelukkig heb ik mijn Seiko voor dagelijks gebruik die het gewoon na jaren nog probleemloos doet! (zonder servicebeurten)

Dit antwoord kreeg ik bij soorgelijke vraag 's van Lucien:

"Fabrikanten geven ongeveer eens in de 5 jaar aan. Dat vind ik wat veel van het goede, vooral als ze weinig gedragen worden. Ik ken verhalen en voorbeelden van Seiko’s die in 20-25 jaar nooit geserviced zijn en het toch nog steeds goed doen. Wellicht het andere uiterste, maar toch.

Een goede graadmeter is het lopen van het horloge. Gaat-ie plotseling zonder aanwijsbare oorzaak anders lopen of stopt-ie ermee, dan is het wellicht tijd voor onderhoud. Het verhaal dat er veel kapot loopt als-ie te weinig onderhoud heeft gehad neem ik met een korreltje zout, het is allemaal zo klein en licht, het minste of geringste probleem laat het horloge stoppen of fout lopen.

In jouw situatie (jh: af en toe dragen) zou eens in de 10 jaar voldoende zijn, mijns inziens. Het uitdrogen van olieën is zo goed als verdwenen gezien de synthetische spullen, dus zolang het horloge netjes dicht blijft, is er niets aan de hand. Vocht onder het glas is moordend!!"

Groet,

Johan

Johan schreef:

onderhoud te laten uitvoeren op je lievelingsklokjes zou ik zeggen.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.