Kwartier repeater chrono zakhorloge... Maar wat is het?

Mooi 18k 65mm zakhorloge gekocht, maar geen idee waar het ooit gemaakt is en door welk horloge huis? Ik ben benieuwd of iemand op het forum dit weet, er staat een soort van Zwitsers kruisje op het uurwerk en ik vermoed dat het ook een swiss is.

Daarnaast heb ik een vraag over de werking. Het is een kwartier repeater met chronograaf functie, maar de chronograaf werkt best apart.

Als je de knop indruk loopt de chronograaf, druk je nog een keer stopt die, druk je nog een keer gebeurd er niks en druk je nog een keer dan loopt de chronograaf weer
 Moet deze niet naar de 12 resetten, of doen die oude zakhorloges dat nog niet? Zie wel een kolom wiel zitten. Daarnaast kan je de repeater niet altijd indrukken, dat heeft ook weer te maken in welke stand de chronograaf zich bevindt.
Kan iemand mij wijzer maken? Hier volgen een paar foto’s.


1 like

Staat er niet breguet??

Excelsior park gebruikte dat, maar ik weet niet zeker of zij ook de makers van jouw uurwerk zijn hoor, daar moet ik verder voor graven.

1 like

Breguet veer zit er in.

Misschien is het wel een Frans uurwerk of Zwitsers Frans.

Helemaal onder aan de tekst staat balancier en daarnaast
 Lompende ofzo iets, kom er niet helemaal uit.

Lijkt mij een vraag waar @brunod als franstalige horlogeliefhebber het antwoord wel op weet.

1 like

Jij komt ook met de gekste dingen he :rofl:

Volgens mij zou deze wel naar de nul moeten resetten en denk dan ook dat de schakeling van het kollumwiel niet goed werkt.

je geeft zelf al aan,

Die keer dat hij niks doet terwijl je wel gedrukt heb,zou die moeten resetten naar mijn idee.

1 like

Hahaha ja ik hou van aparte dingen. Dankjewel voor je reactie, hier dacht ik zelf ook aan.

Kom net dit tegen. Denk dat het gewoon een merkloos ding is.

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=392107362509&category=3940&pm=1&ds=0&t=1543581412109&cspheader=1

Behoorlijk zeker dat het een le phare is, zie link boven.

2 likes

Yes gezien, top dankjewel!

Dat LOMPENDE =COMPENSE / Balans - COMPENCE misschien een soort van voorloper van een tourbillon ?

Volgens mij betekent dat alleen maar dat het balanswiel temperatuurgecompenseerd is. :thinking:


(ongeveer halverwege de pagina)

1 like

Dat Zwitserse kruis met het nummer ernaast geeft aan, dat het een Zwitsers Patent was.
Helaas is het originele document niet (meer) beschikbaar, ik vind alleen nog dit:

Het patent was voor de pusher, en het horloge is dus van na 1896

1 like

Hallo,
Ja zeker Le Phare slag en chrono uurwerk.
Hier een andere :
image

Het is “balancier compensĂ©â€ dus met compensatie op de balanswiel.
“RĂ©pĂ©tition & chronographe perfectionnĂ©
Ancre spiral Breguet
Balancier compensĂ©â€

3 likes

Goedemiddag,

Leuk horloge!!!
Dat de chronograaf niet reset kan kloppen. Het veertje wat de ‘reset hammer’ bediend is naar onderen geschoten. Simpel klusje, maar je moet wel even weten wat je doet want anders kan je het veertje breken. Als je wel eens in de buurt van tilburg komen wil ik het wel even voor je doen.

image

Met vriendelijke groet,
Koen

7 likes

Top! Dankjewel koen. Mocht ik er binnenkort langsrijden dan geef ik een seintje.