Kwarts horloges 'stilzetten'

Hallo Lezers,
Ik heb veel kwartshorloges. Batterijen zijn duur. Heeft het zin ze stil te zetten om batterijen te sparen, of is dat juist slecht voor het uurwerk?
Ik vind 4 á 5 euro veel geld voor één batterijtje, terwijl je een kaart vol koopt voor anderhalve euro.
Alvast bedank voor je reactie!
Hartelijke groeten,
Leprechaun

De meeste quartz horloges worden stilgezet dmv een heveltje wat tegen een tandwiel geduwd word. Electrisch word er niets onderbroken en blijft het systeem gewoon doorwerken, zodat van een langere levensduur van batterijen geen sprake is.

Duurdere quartzen onderbreken het electrische circuit en behalen daarmee ook een energiebesparing.

Volgens de informatie van de fabrikanten is bij moderne quartzuurwerken het verbruik zeer laag. Nauwelijks meer dan de zelfontlading.
Dat betekent, dat het waarschijnlijk niet de moeite waard is om de kroon uit te trekken.
Bij oudere werken is het verbruik hoger en dan zou het idd zinvol kunnen zijn om ze stop te zetten.
Of stopzetten schadelijk is betwijfel ik. (*)
Het risico, dat je je horloge vergeet, dat dan de batterij er te lang in zit en dan leegloopt en het werk beschadigt is volgens mij groter.
En als je een kaart vol koopt voor een laag bedrag, houd er dan rekening mee, dat een batterij na ca 2 jaar niet veel fut meer heeft.

(*) de olie van een uurwerk, dat niet loopt zou kunnen verharsen. De onderdelen van een uurwerk, dat loopt kunnen slijten. Wat is erger? Ik laat deze discussie over aan de vaklui.
Mijn persoonlijke ervaring is, dat dat verharsen nogal meevalt.

Wanneer je een uurwerk stilzet loop je altijd het gevaar dat de smering gaat verharden. Mijn inziens is het alitjd beter het uurwerk gewoon te laten lopen.