Kwarts is kwarts?

Wordt veel duidelijk.
Automaat ga ik niet doen.
Niet elke quartz is hetzelfde, maar voor mijn vrouw is HAQ niet nodig.
Zou overblijven dat de Zwitserse merken en Seiko kwalitatief hoogwaardigere horloges zijn. Met materialen die minder snel slijten en misschien een iets luxere uitstraling hebben.
Heb zelf ook een Citizen radio controlled solar horloge. Heel tevreden over de kwaliteit en gebruiksgemak. Zal even kijken wat Citizen voor leuke dames modellen heeft.
Op dit moment gaat de voorkeur naar de Longines Conquest Classic in roestvrij staal en rosé PVD-coating. Maar die is wel weer prijzig voor een “simpele” quartz.

2 likes

Longines Conquest is top, maar Citizen is zeker ook niet slecht; door de bank genomen wat lager in prijs en heel veel keus. Succes met de beslissing :+1:!

1 like

2 likes

Dat is branding. Overigens wel een van de oudste zo niet de oudste horlogeproducent van de wereld. En tja, dit cachet daar hangt een prijskaartje aan. Terwijl een Citizen ecodrive of Seiko solar net zo goed zijn. Wil je echt op de seconde precisie koop dan iets met RC. dit kan tegenwoordig al voor een paar tientjes. Maar ik begrijp, het oog wil ook wat :grin:

1 like

Ja inderdaad. Heb zelf ook een Citizen ecodrive. Loopt altijd op tijd, staat nooit stil en de afwerking is echt fraai voor die prijs.

(deze is wat fors voor mijn pols maar dat terzijde)

Heb al wat leuke Citizen modellen gezien, ook met rosé kleur. Maar juist omdat Citizen zo vreselijk veel modellen heeft is een Longines exclusiever en daar betaal je dus voor.
Zal ook eens in de Seiko hoek kijken.

1 like

Misschien is dit iets? TISSOT T-touch lady solar met saffier glas en 100 meter waterdicht, Swiss made.

Even de titel aangepast. Waarom blijft iedereen hier toch “quartz” gebruiken wanneer er een perfect Nederlands woord voor is? Om nog maar te zwijgen van wijzerplaat, wat dial - of, nog erger - dail wordt.

4 likes

Omdat het ook zo op de horloges staat :nerd_face:

En zeg nu zelf, quartz staat toch veel beter dan kwarts? En eigenlijk zouden we moeten zeggen: piëzo-elektrisch pulsgenerator tijdwaarnemingsapparaatje.

Maar laat ons excuus maken voor deze ernstige topicvervuiling :face_with_hand_over_mouth:

7 likes

Als je een dislike kon geven had ik dat nu gedaan. O sorry, ik moet natuurlijk zeggen een “vind ik niet leuk”. Staat niet zo mooi hè.

De wereldmerken gebruiken het woord quartz op hun horloges. Vind ik nog steeds een goed te gebruiken woord in een horloge topic. Of moet ik zeggen horloge “forum onderwerp”. Staat niet zo mooi hè.
Pas dan de titel aan naar “Kwarts is kwarts?”
Nu lijkt het net alsof het een taal-technisch topic (ehhh onderwerp) is. :unamused:

4 likes

Ik weet niet wat je budget is; maar ik vind zelf veel dameshorloges van Ebel fraai en vooral heel galant.

1 like

@Marijn2 Nog niet gezien.
Goede suggestie!

Nee, kwarts is het ruwe materiaal. Daaruit worden componenten voor elektronische schakelingen gemaakt (oscillators) die in het vak elektronica sinds jaar en dag bekend staan als quartz oscillators. Dat was al zo toen ik dat vak in 1968 aan de HTS bestudeerde onder de bezielende leiding van ir. P. den Toonder…

4 likes