Kwarts is kwarts?

Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een horloge voor haar.
Eigenlijk vindt ze een mooi horloge wat de tijd aangeeft voldoende. Uurwerk techniek maakt haar niks uit. Sterker nog, ze heeft in ieder geval geen zin om een horloge op te moeten winden. :grin:
Blijft over, een automaat of een quarts.
Automaat heeft natuurlijk ook maar een reserve van +/- 45 uur. Dus als je die een aantal dagen niet draagt moet je die ook weer op tijd zetten.
Van het merk Longines heeft ze een paar mooie modellen gezien. De automaat variant is ruim 1k duurder dan de quarts.
Mijn vraag is nu of een quarts horloge van een Zwitsers merk technisch beter is dan van een goedkoper (mode)merk.
Quarts is quarts. Dat loopt sowieso heel nauwkeurig, ongeacht het merk. Of mis ik nu iets en spreek ik quatsch?

3 likes

Neen, de een (veel) meer nauwkeurig dan de ander. Voorbeeld:

2 likes

Kwarts.
In principe kan een goedkoop kwarts uurwerk lang mee. Vaak merk je dat bij een goedkoop mode horloge de kast er na een jaar niet meer uit ziet. En bij een goedkoop kwarts uurwerk kan er eens een wijzer los liggen, of de secondewijzer wiebelt raar, enz. Maar mijn goedkope jaren 80 Swatch doet het nog steeds.

4 likes

Oftewel, wil ze elk jaar een andere kleur of een mooie Zwitserse of Japanse kwarts die dertig jaar of langer mee gaat

1 like

Kijk ook eens naar Citizen eco drive. Betrouwbare techniek en zorgeloos draagplezier.

6 likes

Ja, er zit duidelijk verschil in kwaliteit en (vooral ook) afwerking van het uurwerk. Maar ik zou zeggen, in het geval dat:

In de meeste horloges van een paar honderd euro of meer zit een quarts uurwerk dat prima op tijd loopt. Dus gewoon iets uitzoeken wat ze mooi vindt. Van dat extra geld voor een automaat gaat ze alleen de ergernis krijgen van het horloge op tijd moeten zetten. Zonde geld.

1 like

Jazeker. Er bestaan HAQ modellen:
High Accuracy Quartz.
Top of the foodchain in horlogeland, met de The Citizen 0100 als absoluut hoogtepunt.
1 seconde per jaar afwijking.

2 likes

Voordelen van Eco - Drive zijn .
Geen batterij wissel
Niet opwinden
Altijd op tijd
Grab and Go. :+1:

2 likes

Of de Bulova 262 khz series.

2 likes

Er zit zoals hier boven zeker verschil in kwaliteit van Quartz.
Maar, het grote verschil zit hem natuurlijk in de kwaliteit van het horloge zelf. Saffierglas ja of nee (modemerken hebben dat vaak niet), geborsteld staal ja of nee. Of een slechte coating die er na een paar weken al af ligt.

Wil je een quartz die jaaaaaren meegaat? Kijk dan idd vooral bij de Seiko / Tissot / Longiness etc.

3 likes

Daar zou ik op letten inderdaad. Neem vooral niets wat (rosé) goud lijkt maar het niet is (incl. doublé) of verchroomd etc. Voor je het weet heb je van die plekken waar het materiaal eronder er doorheen komt en ziet het horloge er niet meer uit. En dat is een stuk eerder meestal dan wanneer het goedkoopste quartzje er de brui aan geeft.

Los daarvan :+1: voor de woordspeling :grin:

1 like

Ik zou ook een solartje of ecodrive gaan. Je vrouw wilt een no nonsense horloge. Dat krijg je hiermee.

Loopt vrijwel altijd nauwkeurig, geen batterij wissel, geen gedoe.

Enkel de pakkingen na X jaar eens wisselen want de meeste mensen zonder horlogetik, letten totaal niet op met vocht en temperatuur schommelingen.

Owja
 het is al genoemd maar je hebt wel degelijk veel verschil tussen kwaliteit in bijv. de HAQ wereld. Maar de verbeteringen/kwaliteit upgrades zijn voor quartz vanaf een bepaald punt voornamelijk voor gekken zoals onszelf. Denk aan de nabeweging van de seconden, afwijkingen in jaren etc.

Dus nogmaals in het kort; solar/eco in een model die ze leuk vind. Of, Zwitsers en vooral voor design gaan en misschien luxe materialen (Cartier, omega etc).

2 likes

Ik heb altijd een dubbel gevoel bij quartz horloges
 aan de ene kan zijn de duurdere modellen vaak heel mooi gemaakt, maar de levensduur vind ik toch wat wisselend.
Heb nu al een aantal damesmodellen met ETA uurwerk gehad voor mij vriendin die toch na een aantal jaar de geest geven en dan kost een vervangend uurwerk toch zo weer €90,-.

Dan is een nieuw Seiko quartz uurwerkje van €5,- ineens toch een verademing

Dus ja er zijn goedkope en high end uurwerkjes, maar de levensduur is een beetje hit and mis in mijn ervaring.

2 likes

In de afwerking zit echt een wereld van verschil hoor :wink:.
En dat zieje volgens mij in het binnenwerk ook wel terug. Bij een deftig merk word het volgens mij beter en kwaliteits voller gemaakt. Ik denk dat daar echt wel verschil op zit en dat quartz niet gewoon quartz is :wink:

2 likes

Moet je niet bij alles een beetje geluk hebben? Je kan een zeer dure wagen kopen en constant naar de garage moeten met problemen en een goedkope wagen hebben waar nooit iets aan scheelt. Het uit zich wel in afwerking vind ik :slightly_smiling_face:

1 like

Dat is zeker waar! Maar kapot is kapot :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Daar heb je gelijk in :laughing:

Uit mijn persoonlijke ervaring:

Koop geen automaat en iets wat waterdicht is want het is jouw verantwoordelijkheid als er iets mis mee is. Jij bent de “horloge expert”.

1. Zo moet ik elk jaar de uurwissel doen van de casio van mijn schoonmoeder.

2. Heb ik mijn vriendin eens een automatische vintage tissot gekocht. ze vond het een prachtig horloge maar dat ding stond na een maand niet meer juist en dan mag jij het oplossen.

3. Daarna heb ik haar een cartier tank solo gekocht. Gaat ze ermee in de douche en speelt ze op een of andere manier het saffiertje kwijt.

Nu draagt ze een casio t.w.v. 15 euro van amazon. Geen gezeik. Iedereen gelukkig.

Edit. En nee mijn vriendin is niet mijn schoonmoeder :thinking:

11 likes

Ik heb geen ervaring met zwitsers quartz, alleen met japanse uitvoeringen.

Praktijkdingetje - Seiko 7N43, een keer in de 5 jaar een verse batterij, loopt 5 seconden in de maand te snel (dus een minuut per jaar) en gaat nu ongeveer 32 jaar mee. Moet er een ander uurwerk in, dan kost dat 20 euro aan materiaal en nog iets aan arbeid.
Rond de 35mm, dus ook prima geschikt als dameshorloge (alleen de stalen band die er van origine bij zat is prutswerk)

Als je echt een “set and forget” quartz wil hebben, dan zou ik toch kijken naar een Casio OCW-S100. Op het forum een algemeen bekend model.
Radio gestuurd, dus wordt elke nacht gelijk gezet met de atoomklok, doet de zomer en wintertijd zelf en heeft een zonnecel, dus de tijd tussen batterijwissels is een stuk langer (deze draait nog op de eerste).
Nadeel: de band die erbij zit is goed, maar niet te verwisselen met iets anders.
39mm dus ook nog redelijk qua maat.

1 like

Quartz is Quartz? Nee

Er is ‘gewoon’ quartz en er is High Accuracy Quartz (HAQ). De eerste categorie kan ook best behoorlijk nauwkeurig zijn, hoewel er tussen merken en uitvoeringen nog wel verschil is in nauwkeurigheid. Maar daar zijn geen echte specificaties voor, waar het horloge dan aan moet voldoen.

Voor HAQ zijn die er wĂšl, en daar zijn ook weer verschillende “klasses” in. VariĂ«rend van een afwijking van minder dan een seconde per jaar, tot bijv. 5, 10 of 25 seconden per JAAR. Die voldoen ook aan een speciale standaard, COSC 2001, voor quartz horloges. Net als de COSC standaard voor automaten, maar dan veel nauwkeuriger. Een COSC-gecertificeerde automaat mag −4/+6 sec. per DAG afwijken

1 like