Kwarts

Wat ik me al een tijdje afvraag is, hoe lang gaat een kwarts mee voordat de energie op is of er anderszins de brui aan geeft? (dus niet de batterij)
Ik neem aan niet eeuwig, of vergis ik me?

mvg, Frans

Het kristal blijft altijd trillen, zolang de batterij vol (genoeg) is. Het vacuumbuisje waar het in zit wil echter nog wel 's lekraken. Oxidatie/breuk in bedrading en/of printplaat kan ook roet in het eten gooien.

Het zal naarmate een horloge ouder wordt steeds meer een kwestie van “mazzel” worden denk ik. Hoe is het horloge behandeld, hebben ze destijds goede onderdelen ingekocht of moest het zo goedkoop mogelijk. De Seiko kwarts van mijn vader uit 1979 doet het nog prima. Ik heb ergens ook nog wel een “hakkietakkie” horloge uit die tijd liggen waar niet veel leven meer inzit.

Dat dacht ik ook, een mechanisch horloge is in de meeste gevallen wel lopende te houden gezien de ouderdom van zakhorloges die soms na 400 jaar nog lopen.
Kwarts is denk ik van een andere orde, als zo’n horloge na 30 jaar de geest geeft vraag ik me af of je dan nog aan een nieuw kristal kunt komen.

mvg, Frans

MartijnV Schreef:

Het zal naarmate een horloge ouder wordt steeds
meer een kwestie van “mazzel” worden denk ik. Hoe
is het horloge behandeld, hebben ze destijds goede
onderdelen ingekocht of moest het zo goedkoop
mogelijk. De Seiko kwarts van mijn vader uit 1979
doet het nog prima. Ik heb ergens ook nog wel een
"hakkietakkie" horloge uit die tijd liggen waar
niet veel leven meer inzit.

Het kwartskristal op zich zal het eeuwen uithouden. Het IC wat in het horloge is zal hooguit enkele tientallen goed kunnen functionneren alvorens ionenmigratie etc., printoxidatie en niet meer verkrijgbaarheid van accuutjes het horloge doet stilstaan.