Kwijlen voor een etalage

Ik ben op vakantie, vandaag was ik in Dresden. Waarschijnlijk een bekende tik: als ik een juwelier zie wil ik graag even langs de etalage lopen. Vandaag liep ik langs een etalage van een zaak waar de beveiliging ook buiten de zaak rondloopt :slight_smile:

Het was wel smullen. Ondanks dat ik toch een paar serieus mooie horloges heb, ben ik geen doorgewinterde nieuw-koper en kom ik derhalve niet in paradijslijke juwelierszaken gericht op het bovenste deel van de markt. Maar mijn conclusie was toch wel dat mijn vooroordelen aan de ene kant kloppen (voor mij dan), maar dat ik toch ook serieus onverwacht onder de indruk was van een aantal modellen.

Rolex: laat ik met de voor mij meest controversiele beginnen. In de zin van dat ik er ongetwijfeld mensen mee tegen de schenen schop :slight_smile: Het ziet er voor mij goedkoop uit alsof je de komma 1 a 2 posities naar links mag schuiven :smiley: Nee, ik snap echt niet dat mensen daar duizenden euro’s aan uit geven. Een merk om mee gezien te worden. Wellicht komt het door de vele namaak en “hommages”, maar als ik daar mijn geld aan uit geef heb ik echt niks anders meer te wensen over :slight_smile:

Breitling: ik heb een keer een Chronomat gehad, toevallig omdat die als ruil voorbij kwam. Niet echt mn ding, kon er de schoonheid van inzien maar raakte me niet genoeg. Vaak ook te patserig naar mijn stijl. Maar wow, toch heeft ook Breitling zijn modellen met uitstraling. Strakke chrono’s zonder het overdreven bling bling wat het soms kan hebben.

IWC: ze hadden een paar Fliegers, die doen me niet zo veel. Daar zou ik het geld niet voor over hebben. Maar ook een paar Portugueses, die maakten op mij in het echt toch wel echt veel meer indruk dan op mijn beeldscherm. Wat een klasse klok.

JLC: het is dat het toch echt een klasse te duur is, anders had ik er al wel eentje gehad. Wat een paar prachtige modellen zeg. Als iemand nog een Master Compressor over heeft…

Panerai: heeft me toch ook echt gegrepen. Op mijn scherm vind ik het al prachtige modellen, maar in het echt ben ik toch wel echt overtuigd. Waar ik het op foto’s soms nog wat simpel vind ogen, vind ik het in het echt een straight-forward klasse hebben. Als ik ergens voor ga sparen, is het voor een Panerai, nu nog een model kiezen.

Tot zover wat volkomen subjectieve indrukken :slight_smile:

succes met sparen!

Leuk om te horen wat je “merkbeleving” is. Heb je alleen maar lopen etalage-gluren of heb je ze ook allemaal vastgehad of zelfs gepast? Dit kan je mening nl nog flink herzien…

passen dus die PAM! (Leg er een dikke jlc naast… portugieser erbij, hoppa, leuk dagje uit!) Veel plezier

Ik heb ooit ook bij deze juwelier staan kwijlen maar had daarbij vooral ook aandacht voor Glashuette Original en Lange & Sohne! En wat je Rolex allergie betreft, die gaat over, mark my words!

Panerai: heeft me toch ook echt gegrepen. Op mijn scherm vind ik het al prachtige modellen, maar in het echt ben ik toch wel echt overtuigd. Waar ik het op foto’s soms nog wat simpel vind ogen, vind ik het in het echt een straight-forward klasse hebben. Als ik ergens voor ga sparen, is het voor een Panerai, nu nog een model kiezen.

EINDELIJK EEN VRIEND :slight_smile:

Nee, niet naar binnen gegaan. Even een paar minuten voor de etalage is de max wat ik van mijn vriendin mag :wink:

En ja… die Rolex allergie, we gaan het zien hcptdg, maar vooralsnog heb ik nog heel wat andere modelletjes op mn verlanglijstje staan :slight_smile:

Veekeren Schreef:

Nee, niet naar binnen gegaan. Even een paar
minuten voor de etalage is de max wat ik van mijn
vriendin mag :wink:

En ja… die Rolex allergie, we gaan het zien
hcptdg, maar vooralsnog heb ik nog heel wat andere
modelletjes op mn verlanglijstje staan :slight_smile:

Doe maar niet hoor zo’n Rolex : ) … heeft iedereen al!

Vooropgesteld; over smaak valt niet te twisten.

Ik begrijp echter jouw mening over Rolex niet in vergelijking tot Panerai. Wat voor Rolex geldt (hommages/namaak), geldt net zo goed voor Panerai. V.w.b kwaliteit kan ik enkel oordelen over Rolex, Panerai heb ik nooit in mijn bezit gehad. Jij vindt een Rolex goedkoop eruit zien. Dat kan en kijkend naar banden van oudere Submariners begrijp ik dat ook nog. Kwalitatief is er echter totaal niets mis mee. Ik heb mijn sub jarenlang aan de tand gevoeld middels golfen, tennissen, zwemmen etc. Nooit problemen. Bedenk ook dat de restwaarde van een Rolex hoger is als van een Pam.

Nogmaals, over smaak valt niet te twisten. Ook ik vind een Pam een mooie klok. Maar als je een Rolex links laat liggen vanwege het feit dat ze worden nagemaakt of geimiteerd, of dat ze te duur zouden zijn, dan zal ik een Pam ook maar vergeten.

Gr,

Ron.

Hahaha ja idd, al dan wel of niet met de naam Rolex er op en al dan wel of niet ook echt door Rolex gemaakt :slight_smile:

Btw, wel grappig hcptdg, dat je bij dezelfde juwelier hebt gestaan. Dresden is nu ook weer niet een alledaags bezochte stad. Glashutte Original en Lange & Sohne heb ik ook gezien, ik moet ook wel toegeven dat daar een paar enorm mooie, sierlijk klassieke modellen tussen zaten. Wat een feest zou het zijn om de loterij te winnen he :smiley:

zeno Schreef:

Vooropgesteld; over smaak valt niet te twisten.

Ik begrijp echter jouw mening over Rolex niet in
vergelijking tot Panerai. Wat voor Rolex geldt
(hommages/namaak), geldt net zo goed voor Panerai.
V.w.b kwaliteit kan ik enkel oordelen over Rolex,
Panerai heb ik nooit in mijn bezit gehad. Jij
vindt een Rolex goedkoop eruit zien. Dat kan en
kijkend naar banden van oudere Submariners begrijp
ik dat ook nog. Kwalitatief is er echter totaal
niets mis mee. Ik heb mijn sub jarenlang aan de
tand gevoeld middels golfen, tennissen, zwemmen
etc. Nooit problemen. Bedenk ook dat de restwaarde
van een Rolex hoger is als van een Pam.

Nogmaals, over smaak valt niet te twisten. Ook ik
vind een Pam een mooie klok. Maar als je een Rolex
links laat liggen vanwege het feit dat ze worden
nagemaakt of geimiteerd, of dat ze te duur zouden
zijn, dan zal ik een Pam ook maar vergeten.

Gr,

Ron.

Ja, ik snap je reactie wel, gelukkig weten we beide hoe subjectief het is :slight_smile: Ik wil de Rolex liefhebbers ook niet te kort doen. Het is voor mij niet eens dat het qua afwerking of materiaal er goedkoop uitziet. Het heeft voor mij gewoon niet de luxe uitstraling die ik bij andere merken wel voel. Heel persoonlijk. Ik moet daarbij ook toegeven dat ik me daarbij nog het meest op de Submariner baseer, wat voor mij het stereotype model is. En daarmee een absoluut icoon. Maar een Daytona of Datejust kan me al veel meer bekoren. Leg voor mij echter een Submariner naast een paar Seiko of whatever duiker modellen, en het doet me objectief buiten merkbeleving niet veel meer.

Dat een Rolex meer restwaarde heeft - absoluut. Iedereen kent Rolex, volgens mij ook veel en veel meer dan Panerai, en dat maakt het ook een stuk populairder. Misschien dat dat er ook voor zorgt dat ik het gewoon minder speciaal vind.

Ik vond het een indrukwekkende stad. Zeker dat grote plein met die fraaie winkels! We zijn met een aantal horlogegekkies op bezoek geweest bij G.O. en Nomos, vandaar onze aanwezigheid in die omgeving.

Ah, kwijlen bij een juwelier in Dresden met beveiliging buiten… Dat kan er maar één zijn, Wempe! Daar heb ik ook nog een hele tijd gestaan. De meeste horloges die daar liggen zijn een echte lust voor het oog (tu)

Dresden staat hoog op mijn verlanglijst, wat daar allemaal gebeurd is aan het einde van de oorlog…

Zo kom ik graag aan de Königsallee in Düsseldorf, daar ligt Rolex een beetje afgezonderd in de etalage. De instappers, zeg maar :wink:

Allemaal merken voor eigenlijk allemaal verschillende mensen, Wil niet in hokjes praten maar in generaties.

Denk wel dat rolex door veel generaties geaccepteerd is. maar voor de jeugd te duur.

breitling is meer voor de jeugd, althans er zijn stoerdere instapmodellen voor een “leuke” prijs.

Panerai, ik weet het niet, voor mij is dat echt een klok voor de luxe jongens, het “snelle geld” ik zou er niet zo snel een ouder iemand mee zien lopen, misschien een vintage?

JLC, vind ik zelf heel mooi, ben 27 en horlogeliefhebber, heb er zelf 1 gehad (niet echt een model wat bij mijn leeftijd hoort, maar deze was goed geprijst, maar ook snel weer weg gedaan omdat het te klein is. ook hier geld, voor de jeugd te duur, en te sjiek, voor allerdag.

IWC, heeft een collectie voor jong en een collectie voor oud, alleen de oudere kunnen het makkenlijk betalen, de jongeren die het kunnen betalen zullen veel hun geld aan andere merken uitgeven (heb ik het idee over) mooie technieken maar net niet te merkengeil.

Mijn idee zoals ik er nu over nadenk, kan volgende week voor een deel iets anders zijn.

Was een paar jaar geleden in Dresden voor een congres.
De stad heeft toen wel indruk gemaakt, veel van de oude tijden is daar goed gebleven/opgeknapt, bijv de barokke Frauenkirche.
Ook de ligging aan De Elbe is prachtig.
Heb meerdere juweliers gezien, o.a. Wempe. Is inderdaad een prachtzaak met vele hoog gepositioneerde merken. Vond de horloges die ze onder hun eigen naam verkopen ook niet verkeerd, maar zeker ook niet goedkoop.

Ik vond Dresden een prachtige stad. Voelde me erg op mijn gemak in Neustad, relaxte mensen. Altstad was erg mooi, fascinerend ook dat eigenlijk alles van na 45 is. Moet wel toegeven, als halve Rotterdammer waar toch echt alles lelijk beton is, dat het bijna ongemakkelijk voelde hoe mooi het herbouwd is :smiley: Maar affijn, beiden gebombardeerd maar de context van het herbouwen is natuurlijk compleet anders geweest.

De tourbillon van Wempe werd gemaakt bij Nomos. Heb er ademloos naar staan kijken hoe de horlogemaker eindeloos een miniem onderdeeltje aan het polijsten was.

Rick Schreef:

Veekeren Schreef:


Nee, niet naar binnen gegaan. Even een paar
minuten voor de etalage is de max wat ik van
mijn
vriendin mag :wink:

En ja… die Rolex allergie, we gaan het zien
hcptdg, maar vooralsnog heb ik nog heel wat
andere
modelletjes op mn verlanglijstje staan :slight_smile:

Doe maar niet hoor zo’n Rolex : ) … heeft
iedereen al!

Nee, dan Panerai, dat heeft nog niemand…:wink:

Brutus Schreef:

Rick Schreef:


Veekeren Schreef:



Nee, niet naar binnen gegaan. Even een paar
minuten voor de etalage is de max wat ik van
mijn
vriendin mag :wink:

En ja… die Rolex allergie, we gaan het zien
hcptdg, maar vooralsnog heb ik nog heel wat
andere
modelletjes op mn verlanglijstje staan :slight_smile:

Doe maar niet hoor zo’n Rolex : ) … heeft
iedereen al!

Nee, dan Panerai, dat heeft nog niemand…:wink:

nee alleen ik : )

Brutus Schreef:

Nee, dan Panerai, dat heeft nog niemand…:wink:

Hoe groot zou de marktpenetratie van Panerai t.o.v. Rolex zijn? Ik heb zelf het gevoel dat Panerai nog niet in de buurt van een derde van Rolex komt… Zou me wel benieuwen of daar cijfers van zijn.

Veekeren Schreef:

Brutus Schreef:

Nee, dan Panerai, dat heeft nog niemand…:wink:

Hoe groot zou de marktpenetratie van Panerai
t.o.v. Rolex zijn? Ik heb zelf het gevoel dat
Panerai nog niet in de buurt van een derde van
Rolex komt… Zou me wel benieuwen of daar cijfers
van zijn.

Natuurlijk zijn daar cijfers van…

Bij Rolex en bij Panerai… De rest is puur gissen.