Hey hey,
Sinds jaar en dag ben ik erg gecharmeerd van het kinetic uurwerk van Seiko. Mooie techniek en het brengt voor mij twee zaken bij elkaar die ik graag zie in een horloge, namelijk een nauwkeurig uurwerk en toch ook iets van een zichtbaar/voelbaar mechanisch component daarbij.
Dit topic gaat echter niet zo zeer over Kinetic, maar meer over een bepaald model Seiko Kinetic, de jaren 90 Kinetic Sports Duiker.
Vooraleer ik aftrap wil ik eerst melden dat wat ik hier schrijf een voortvloeisel is wat in mijn hoofd zit, mede afkomstig uit jatwerk van internet/boekjes/fora/grotschilderingen/etc… Ik heb niet de wijsheid in pacht en schrijf wat me goed dunkt en hoe ik denk dat het zit. So correct me if i‘m wrong.!! Daar is het forum tenslotte voor. Schiet maar raak voor een knaak…
Zoals eerder gezegd blijf ik niet te lang hangen bij het kinetic gebeuren, maar in een notendop komt het neer op:
Een quartz uurwerk dat zijn energie haalt uit een capacitor (een soort van accu of oplaadbare batterij, watjewil). Deze capacitor haalt zijn energie uit een rotor die door (pols)beweging een generator (soort van dynamo) aandrijft. Dus eigenlijk een quartz uurwerk die de eigen energie opwekt en opslaat.
Welnu, de oorsprong van Kinetic bij Seiko ligt ergens midden/eind jaren 80. Ik ken niet veel echt mooie early Seiko Kinetic’s, maar midden jaren 90 sloeg Seiko voor mij spijker recht op z’n kop. Ergens rond 1994 introduceerde Seiko namelijk de Seiko Kinetic Sports Duikers.
De afgelopen jaren heb ik een paar van deze duikertjes gehad, gedragen, verkocht, weer terug gekocht, enfin u kunt het wel…
Een paar weken terug kwam er op het forum een advertentie van @repko voorbij. Zijn Seiko Kinetic Sports 150 duiker was kaduuk en deze was over te nemen voor noppes/niks/nakkes/nada, alleen even de verzendkosten aftikken…
Een super gebaar van hem. Voor zulks gebaar moet je iets terug doen, dus ik ga jullie nu compleet lam slaan met een stukje geschiedschrijving over dit model en over hoe ik de Seiko van @Repko weer aan de gang kreeg…
EERSTE GENERATIE:
Wel eerst dus iets over de geschiedenis.
Over het algemeen zijn de Kinetic Sports Duikers het meeste bekend onder typering SKJ… ECHTER, naar mijn weten is SKJ de tweede generatie (eind jaren 90) en moeten we voor de eerste generatie terug naar +/- 1994, naar de SHF-modellen, SHF045 (staal + zwarte bezel)/ SHF047 (staal + pepsi bezel)/ SHF048 (two tone + zwart/goud bezel).
In deze modellen tikt het Kinetic uurwerk 5M23 en de capacitors konden op een volle lading het horloge een paar dagen draaiende houden. Op de wijzerplaat prijkte het opschrift SEIKO kinetic SPORTS 150, waarbij 150 verwees naar 15 bar water resistant.
Tevens een schitterend logo’tje op de plaat van een quartz kristal met een soort van bewegingsbaan van een rotor daaromheen. Als het iets anders moet voorstellen laat maar horen??
TWEEDE GENERATIE:
Eind jaren 90 kwam de tweede generatie op de markt en zoals hiervoor al genoemd waren dit de SKJ modellen. Uurwerk werd geüpgraded naar 5M43, hetgeen een power reserve van ongeveer een week had.
Op plaat in plaats van 150 de toevoeging 200, omdat de WR inmiddels was opgeschroefd naar 20 bar. De bezel kreeg een upgrade in de vorm van een lume-pip op de 12 uur positie.
Ook deze weer verkrijgbaar in drie varianten, te weten SKJ001 (staal + zwarte bezel), SKJ003 (staal + pepsi bezel), SKJ004 (two tone + zwart/goud bezel).
Trouwens…, , tevens nog een variant met blauwe bezel en volgens mij ook een titanium variant, maar daar moet ik nog eens een keer induiken.
DERDE GENERATIE:
In de derde generatie vanaf ongeveer begin jaren 2000 kreeg het kinetic uurwerk weer een upgrade, u raad het al: de 5M63.
Door gebruik van een andere soort capacitor (li-ion inmiddels) schroefde Seiko de gangreserve in één klap op naar ca. 6 maanden op een volle lading. Ik heb wel eens gelezen dat in den beginne van deze capacitors Seiko Dealers oude voorraad kinetics op voorhand wisselde voor een nieuw variant capacitor. Op de plaat verdween helaas het mooie kinetic logo-tje en in plaats van 200 kwam er ‘WATER RESIST 200M’ te staan. Hiervoor moest ook het opschrift SPORTS plaats maken. Jammer, om één of andere reden toch wat minder charmant zo.
De derde generatie kreeg type nummer SMY mee, te weten SMY001 (staal + zwarte bezel), SMY003 (staal + pepsi bezel), SMY005 (staal + blauwe bezel). In de derde generatie dus helaas geen varianten met two tone of titanium.
Zo… dat waren wat toppers uit de Seiko Kinetic Sports serie. Deze hebben allemaal een speciaal plaatsje in mijn horloge hart. De oplettende en lezer en mogelijke beter geïnformeerde kenner dan ikzelf zal mogelijk opmerken dat er toch ook Sports 50 en 100 modellen waren…?? Dat klopt ook, maar dat waren toch echt wel obscure modelletjes hoor. Niet echt moeders mooiste…
Owja, ik zou haast vergeten om jullie nog te vermoeien met de Kinetic Sports 150 van @Repko.
Bovenstaande tekst klinkt allemaal wel wijs enzo, maar het is eigenlijk natuurlijk allemaal jatwerk uit andermans bronnen. Ook qua knutselen aan uurwerkjes weet ik eigenlijk ook nog bar weinig en dit beperkt zich dan ook echt alleen maar tot de hele simpele klusje, middels gebruik van inferieur en goedkoop gereedschap. “Gewoon een bietje frotten” zoals we dat hier in Brabant noemen.
Zo ook dus bij de Seiko van @Repko. Eigenlijk het enige wat ik zelf kan aanpakken bij Kinetic uurwerkjes is het vervangen van de capacitor (de batterij dus). Lucky for me is dat ook 9 van de 10 keer de oplossing bij een stilstaande Seiko Kinetic. De capacitors gaan er slecht op als je ze vaak helemaal leeg laat lopen, zeker als het allemaal wat ouder is. Het kan dus zomaar zijn dat ie gewoon opeens helemaal niet meer in leven komt als ie te lang en te vaak stil ligt…
Repko gaf in de advertentie al aan dat er geen leven meer in het horloge zat ondanks schudden en hossen. Dit klopte, maar bij langdurig schudden zag je toch af en toe dat het horloge wel wilde. Je zag dan de secondewijzer heel even een paar keer in de EOL-stand tikken. Reden voor mij om aan te nemen dat horloge wel energie opwekt, maar dit moeilijk/niet vast kon houden. Een nieuwe verse capacitor leek mij een voor de hand liggende oplossing dus.
Ik besef me terdege dat 90% van de lezers al afgehaakt is inmiddels. De overblijvers krijgen nu te zien hoe je een capacitor-wissel doet bij Seiko Kinetic, in mijn geval dus bij de 5M23.
Ik wist al uit ervaring dat dit uurwerk de capacitor met seiko onderdeel# 30235MZ pruimt. Zo ook tegenwoordig 5M43 en 5M63 trouwens.
Dit onderdeel lag desbesteld bij Rob van Monsterwatches een dag later op de deurmat. Rob, nogmaals dank daarvoor… Mag ook best een keer gezegd worden toch?
Welnu, de laatste ruk van dit draadje. Voorgaande is allemaal bla bla, maar onderstaand einde kan handig zijn voor toekomstige hobbyisten die ook eens willen sleutelen.
Stap 0: Allereerst trek ik de kroon uit tot in de tweede stand. Ik weet niet of dit echt nodig is, maar ik ben gewend om tijdens het knutselen aan electra de stroom eraf te halen, of te onderbreken, danwel het apparaatje uit te zetten.
Stap 1: Schoefdeksel achterzijde horloge openen. Er is online te kust en te keur aan openers te vinden. Van een paar euro tot The sky is the limit.
Stap 2: Met een houten pinnetje hou je voorzichtig de rotor tegen waarna je deze schroef los kan draaien. De rotor en schroefje ergens samen wegleggen.
Stap 3: Onderstaand tandwieltje kun je nu wegpakken met een pincet. Ook deze goed wegleggen.
Stap 4: schroef de twee volgende schroefjes los. Hierdoor komt de capacitor-klem los. Schroefjes goed wegleggen. De klem kun je gewoon opnieuw gebruiken, maar bij de meeste nieuwe capacitors zit ook een nieuw klemmetje.
Stap 5: oranje pakking wegnemen. Ook hiervan zit een nieuwe bij je nieuwe capacitor.
Stap 6: nu kun je voorzichtig de oude capacitor wegpakken. Ik gebruik hier zelf gewoon een huis tuin en keuken spitse pincet voor. Dit zal wel niet helemaal de juiste tool zijn bij elektrische componenten, maar so be it…
Stap 7: nu kun je de nieuwe capacitor terug plaatsen. Bij een nieuw knoopcell-achtig batterijtje is het belangrijk om geen sluiting te maken met je vingers tussen de + en de -. Blijf er maar gewoon af met je vingertjes. Kijk ook uit met je pincet, maar met een beetje beleid is het prima te doen zonder sluiting te maken. Als het goed is kan de capacitor er maar op één manier in.
Stap 8: de nieuwe pakking en de nieuwe capacitor-klem plaatsen. Als alles goed zit kun je de twee schroefjes weer erin draaien.
Stap 9: het tandwiel terug plaatsen. Door de vorm van de uitsparing op de as kan deze maar op één manier terug gezet worden. Ook even goed kijken of de tandjes goed grijpen op het tandwieltje van de generator.
Stap 10: de rotor terug plaatsen en vast schroeven. Ook de rotor kan maar op één manier terug vanwege de uitsparingen op de as. Vervolgens kun je het horloge weer sluiten.
Als je de kroon weer indrukt zal het uurwerk als het goed is weer gaan lopen. ZO OOK BIJ DE KINETIC VAN REPKO.!! Die loopt weer als een zonnetje…
Even een laatste plaatje voor de sfeer. De two tone band was me iets te heftig, dus een kek en vrolijk nato bandje gepakt.
Zo, dat was het einde ban dit epistel. Ik weet ook niet wat mij bezielde om dit zo op te pinnen. Duimpje omhoog voor diegene die dit echt helemaal gelezen heeft…
@Repko: bedankt voor het studiemateriaal.