Laat ik mezelf eindelijk maar eens voorstellen/advies voor 30e verjaardag?

Hallo iedereen.

Toch alweer een tijdje lid en mezelf nog niet eens eens voorgesteld… Eigenlijk niet zo netjes.

Mijn naam is Jules. geboren in Maastricht en intussen toch alweer een jaar of 9 woonachtig in de hoofdstad van Friesland. Iemand die zich echt naakt voelt zonder klok om maar eigenlijk maar een bescheiden collectie heeft. Iemand die t toen ik jong was (Pakweg een jaar of 12) t vreselijk vond om met een te dure baby G rond te lopen en ik m toen met mijn vader heb teruggebracht naar de v en d omdat ik t te duur vond om mee rond te lopen. Destijds naar wat ik me herinner 250 gulden. Later wel nog een baby G gehad zo rond mijn 14e, Wat ik nu begrijp een horloge voor vrouwen tegenwoordig???

Mijn huidige collectie is vrij klein en kan er erg lang over doen om een beslissing te nemen. Zo heeft mijn meest recente aanwinst ook erg lang op zich laten wachten… Kon de knoop niet doorhakken. En bevalt prima.

Ben nogal redelijke fan van Nomos, sinds pakweg 5 jaar op mijn lijstje en de laatste jaren met name de Orion alleen nog nooit om gehad…

Maar goed voor nu even gepraat. Eerst maar even wat slechte foto’s gemaakt met mijn mobiel maar dan hebben jullie een indicatie van mijn huidige collectie

  1. Mondaine. Mijn meestal daily beater sinds een jaar of 4

  1. Swatch system 51. Las er voor t eerst over in een horloge magazine *Nederlandstalig) weet even de naam niet meer, heeft daarna toch aardig lang geduurd voordat ik m had, door prive omstandigheden en veel geduld van @marnixmoed, want een tijdje toen niet op t forum geweest, toch nog weten te bemachtigen voordat die officieel in de Nederlandse winkels te verkrijgen was.

  1. Sinds begin dit jaar toch wat serieuzer bezig met hardlopen en rond maart de Polar M400 gekocht. Niet alleen handig voor t hardlopen maar ook met gewoon lopen/om na t werk houdt die precies bij hoeveel je beweegt.

  1. Mijn laatste aanwinst. Na heel lang wikken en wegen toch besteld. Tot zoverre de duurste uit de ccllectie en intussen wel bekend op t forum. SARB065… En ja foto’s doen echt geen recht aan hoe mooi die in t echt is… Ik draag m niet heel vaak, vandaag toevallig om gehad omdat ik wel vind dat horloges gedragen moeten worden, maar niet iets voor elke dat om te dragen. Met name door @anon50762135EV uiteindelijke de knoop doorgehakt.

Nu even t andere deel. Ik word begin volgend jaar 30 en ik wil mezelf eigenlijk een horloge cadeau doen. Zal tot zoverre wel wat duurder worden dan wat ik nu heb.

Mijn grail is sinds eigenlijk een paar weken verschoven naar deze:

Ochs und Junior uit Luzern. Met een vanaf prijs voor de moonphase van CHF8000 en voor de onderste van de twee volgens mij meer dan CHF 10000 zal het een grail blijven… Zou eigenlijk niet met een klok van pakweg €8000 durven rond te lopen.

Maar goed ik word begin volgend jaar 30 en wil mezelf een horloge kopen. Ik heb met de sarb065 eigenlijk al een dress en twijfel of ik een tweede dress erbij wil hebben of toch iets nieuws wat ik niet heb en ga ik voor een duiker?? Daarnaast zit ik ermee van ga ik twee nieuwe banken kopen en zo ja heb ik minder te besteden… Dus laat ik t even in twee situaties opdelen en wat ik dan zou willen kopen.

Wat jullie even moeten weten is mijn pols… Die is superdun en met name met de duikers maak ik me zorgen…

  1. Ik koop twee nieuwe banken en heb dan ca €900-€1000 te besteden.

Dan denk ik voor dress aan

of

voor de duikers aan

Ja ik weet t. Zal huge zijn??

of

Of geen bank. Dan heb ik een budget van pakweg ongeveer €1600-€1700

Dan komt gelijk een horloge die heel lang mijn grail was in zicht sowieso bijna ongeacht de maat.

Nomos Orion. Al lijken me de lugs behoorlijk. Nog nooit om gehad. Alleen gezien in t echt. Plaatje is van een 38mm of is voor smalle polsen de 35 of 33 mm een betere optie?

Nomos Tangente: De oer Nomos. Ook mooi. Al vind ik de Orion net tikje mooier in deze prijscategorie. Maar hiermee is t ook begonnen met Nomos voor mij

En als laatste. Een Nederlands merk waar binnenkort wat nieuws uit komt al zou t me verwonderen als dat nieuwe nog in mijn prijsklasse gaat vallen. Voor nu even met t enigste model wat ze nog hebben:

Nieuwsbericht

http://staudtwatches.com/nieuws/het-tikkende-hart-van-de-praeludium-hw/

Wat betreft de duiker weet ik dat er in deze prijsklasse genoeg te krijgen is al kijk ik voornamelijk naar een merk en model. Oris Aquis

Alleen welke kleur en op rubber of staal heb even voor t gemak de kleuren die ik mooi vind op rubber gepakt

Dus ja what to do?

En andere suggesties zijn welkom. Maar in feite zonder de andere suggesties gaat t een van deze worden voor mijn 30e. Bij suggestie dress zou ik t fijn vinden om iets te hebben met zichtbodem. Bij de duiker maakt t me weinig uit.

Alvast bedankt voor alle input en wens iedereen een goede nachtrust :smile:

3 likes

Ik zou gaan voor de Nomos Orion, in 35 mm.

Welkom Jules!
Jouw System51 heb ik destijds aan Wing geleverd, grappig om 'm nu te zien!

Natuurlijk geen bank kopen maar voor de Staudt of de eerste Nomos gaan. 38mm moet vast een mooie maat zijn voor jouw pols!

1 like

De Staudt is mooi, maar ik ben een fan van Nomos, dus wat mij betreft de Tangente. Qua afmeting is het gewoon afhankelijk van je pols. Ik heb zelf vrij forse polsen, dus de 38 is zelfs al wat klein. Kwestie van bij een dealer langsgaan. Of als je het liever nog strakker hebt, de Orion inderdaad.

Ik ga voor Nomos :smile:

Hoi Jules,

Van harte welkom op dit forum.
Persoonlijk zou ik voor de Nomos Orion gaan. Je geeft zelf al aan dat je een Nomos fan bent. En je polsen zijn smal en hoe groter je horloge, hoe smaller ze lijken. Geen duiker dus.
Heb je die bank echt nodig? Je wordt maar 1 keer 30. Die bank kan je later op ieder moment kopen. Als je over 50 jaar terug kijkt heb je die Nomos nog om en is die bank al lang weer voor een andere vervangen. Hoe langer je wacht met het kopen van je droomhorloge, hoe minder lang je er uiteindelijk van kan genieten.

Veel succes met je keuze. En verder natuurlijk veel plezier op dit forum.

Groet,
Arvid

Nomos Orion 38mm :wink:

Welkom Jules! Leuke introductie. Het heeft er alle schijn van dat het horlogevirus nu een krachtige borstcrawl inzet. En om op het “waterverhaal” in te haken, begrijp ik dat je de Sumo overweegt. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Sumo groot lijkt, maar in de praktijk toch veel bescheidener draagt dan je zou denken. Wel eerst even irl testen, want ik weet jouw polsmaat niet, en iedereen heeft een eigen idee van “groot”.

Veel plezier hier!

Welkom hier!
Koop goede banken!! :wink: Is belangrijker, zou daar niet op besparen, zit je immers elke dag zo’n beetje op.

Spaar daarna mooi door voor een horloge wat je echt wil, de horloges die je nu noemt ga je denk ik allemaal uiteindelijk flipperen omdat ze het nèt niet voor je zijn (hier en daar een uitzondering daar gelaten).

Welkom JR!

Tsja, adviezen geven aan iemand die je eigenlijk niet kent…tricky! Maar toch, met de info die je geeft is mijn idee;

  1. Goedkope, lekker zittende (waarschijnlijk moderne) bank kopen bij een grote Zweedse keten. (Zie aflevering van “De Rekenkamer” over banken.)
  2. Overwegen om een (NOS) vintage duikhorloge te kopen. Die hebben vrijwel altijd een vriendelijkere maat, ook vaak veel karakter en verder heel veel verschillende ontwerpen.
  3. Als je helemaal niets hebt met vintage (gezien je huidige collectie en grail, hou je van modern. :smile: ), dan zou ik ofwel voor een nieuw medium-size duikhorloge gaan binnen je budget. Maar met tweedehands kan bijvoorbeeld een (oorspronkelijk) duurder horloge ook en profiteer je van het feit dat de trend nog steeds “GROOT” is…waar je, je natuurlijk niets van moet aantrekken! :sunglasses:

Succes!

Mijn beste,

Welkom Jules.

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Welkom.
In aanmerking komend van de door jouw genoemde horloges zou ik met het achtergrond verhaal voor de Nomos gaan. Hoewel ik nog twijfel of je het wel durft te dragen.
Kijk eens uit voor een mooie gebruikte. Misschien zoiets?
http://www.wwwatches.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2404&Itemid=20

De duikers zijn allemaal te groot behalve de Halios (fijn horloge btw). Staudt val ook af.
Hamilton is ook een mooie.
Maar nogmaals ga voor een gebruikte Nomos. Er zitten dan al wat gebruiksporen op, maar zal het waarschijnlijk meer ontspannen dragen. Plus je kan die bank kopen. Ook belangrijk

Zeker een leuke introductie.

En, ik kan het alleen maar eens zijn met de Oechslin klok, deze geniale complicatie uitvinder weet met weinig onderdelen en een minimalistisch design toch hele ingewikkelde complicaties te produceren.

Daddel.

Welkom! Een mooi verhaal.

Mijn advies: investeer in een bankstel. Een goede bank is goud waard. Denk er zo over:

  • als je een relatie hebt, maak je je partner er gelukkig mee.
  • als je geen relatie hebt, maar nog op zoek bent naar je juiste, is een stevige bank belangrijk :wink:
  • als je geen relatie hebt en dat wel prima vindt zo, breng je er menig uurtje op door.

Maar serieus: geld uitgeven aan horloges is natuurlijk onzin. Het is leuke onzin (ik doe het zelf graag en te vaak/veel) maar feitelijk is elk bedrag dat je boven de 10 euro (Casio f-91w :stuck_out_tongue_winking_eye:) uitgeeft, pure luxe. Geef daarom uitsluitend geld uit aan horloges dat je niet anderszins nodig hebt. Zelf verdien ik in de academische wereld niet de hoofdprijs, maar ik vind geregeld voldoende fondsen voor een leuke aankoop (gerenommeerde merken meestal vintage en nieuwe horloges meestal van microbrands).

En daar zit 'm de sleutel. Het hoeft echt niet duur te zijn om leuk te zijn. Uiteraard is ‘duur’ wel een vereiste als je het horloge wilt gebruiken om indruk te maken op anderen (en er zijn er veel voor wie dit het primaire doel is: het soort volk dat replicas koopt), maar ik heb het vermoeden dat je iemand bent met een oprechte passie voor horloges. En er zijn ZOVEEL interessante horloges waar je de bank NIET mee breekt (pun intended).

Gezien je collectie zou ik inderdaad in een duiker investeren, eenvoudigweg omdat je die nog niet hebt. Voorts heb ik het gevoel (gezien je huidige collectie) dat je niet echt iemand bent voor een gigantische, technische tool diver. Wanneer je niet duikt, zijn zaken als helium valves en >600 meter natuurlijk sowieso onzin (en als je wel - recreatief - duikt eigenlijk ook), dus zou ik voor een wat ‘dressier’ duiker gaan. Gezien hoe (terecht) tevreden je bent met je SARB, zou je eens kunnen kijken voor een Seiko 5, bv. een SNZH55. Dat geeft je de indruk hoe een mooie, klassieke duiker je bevalt, zonder dat je er je bank voor moet opofferen. Vind je het wat, dan komt die Blancpain uiteindelijk (vrijwel) vanzelf :wink:

6 likes

Hup, lap stof over die ouwe bank heen en n tof horloge kopen :wink:
Maar das dus heel persoonlijk. Zie de wijze woorden v dialstatic.

En idd, n leuk horloge hoeft niet per de duur te zijn. Ik geniet dagelijks t meest v m’n daily beater, n seiko monster.
Dus t is ook maar hoe je de naar kijkt. Als bv je aanwinst voor je 30e je veel wilt gaan dragen, en stiekem niet n hele dure klok wilt/durft te dragen, dan is t misschien beter om n goedkopere doch iet per se minder mooi vorige te kopen.

Daarnaast zou ik zeker adviseren om ze eerst te bekijken. Of t nu in de winkel is of n mini meet met wat formuleren die de horloges hebben. Op plaatjes kan t er nog zo geweldig uitzien. Om de pols kan t heel erg anders vallen.
Straks zit je jezelf helemaal lekker te maken met die Orion, blijkt de klik er irl niet te zijn.

Overigens vind ik de Orion weel t leukste uit je rijtje, daarna de intramatic. Mis persoonlijk wel lume, maar dat is n tikje v me.

Betreft baby-g, volgens mij is die lijn bedoeld voor zowel dames als kids. Dus geen zorgen, je liep niet met n dameshorloge om :wink:

Ja man, nog hartstikke bedankt Erik!

1 like

Jules, welkom op HF!
Leuk een horloge uitzoeken ter gelegenheid van een special occasion!
Het is al gezegd en ik ben ook van deze stroming; als je een nieuwe bank nodig hebt, koop dan een goede nieuwe bank. Doe eerst wat belangrijk is en kijk dan wat je écht kunt missen voor een mooi horloge… Ik hoor af en toe verhalen van mensen die het ene financiële gat dichten met het andere om maar een of andere statusklok te kunnen dragen… Hallo! Laten we even realistisch blijven… :unamused: :stuck_out_tongue_winking_eye:
Verder, de Halios heb ik wel 'ns omgehad en is geen klein horloge. De Sumo heb ik zelf en is nog wat groter. Ja, de lugs lopen mooi om de pols. Maar met een pols van minder 17 cm (je zegt een dunne pols te hebben), zou ik er niet aan beginnen. Waarom kijk je niet eens naar een mooie Seiko Tuna? Toevallig vandaag nog even omgehad :smile:. Erg fraai, lekker dik, maar draagt klein, door de afwezigheid van lugs.

Succes en veel plezier met het vinden van jouw ideale horloge!

1 like

Welkom Jules. Ruime keuze voorstellen die je doet. Ga je puur voor het uitzicht of is de techniek (kaliber, technische specs, …) ook belangrijk? Durf je 2nd hand of nos-exemplaren aan? Allemaal vragen die je jezelf kan stellen op je zoektocht naar het ideaal horloge voor je 30ste jaardag…
Over die smalle polsen geen zorgen maken, ik heb ze ook en draag Tuna’s van 47mm, kastmaat is niet het volledige verhaal, net als hierboven vermeld, het is de L2L-afstand die het 'm doet, dat net goed op je pols vallen of veel te wijd. Als je niet zeker bent, probeer dan eerst het horloge irl uit, indien mogelijk.
Je zal hier de nodige modellen, adviezen en meningen wel gepresenteerd krijgen door de HF’ers :smile:

Veel plezier op je zoektocht!

@Erik_de_Gast: Jij was het dus die voor mij en @marnixmoed de swatches heeft meegenomen :-). Hij krijgt aardig wat draagtijd hoor. Nog altijd.

iedereen tot zoverre bedankt voor de suggesties… Er lijkt een kleine voorkeur voor Nomos te zijn

Ik heb mijn polsen gemeten met zo een stijve rolmaat, niet zo een soepel ding. Ik kom tot ongeveer 16cm… Heel dun dus.

Wie heeft er hier eigenlijk een Nomos of ervaring ermee/weleens omgehad? De lugs lijken me nogal groot/lang.

@vierport. Ik wil als t een Nomos gaat worden m beslist hebben met zichtbodem :smile:

Ik heb de Aquis erbij gezet omdat het me een redelijk bescheiden maat leek of vergis ik me daarin?

Wat betreft de tuna/sumo > geen goed idee dus omdat mijn polsen te dun zijn? De tuna is volgens mij ook aardig duur toch? Volgens zit die ook in de categorie +€1500? Maar volgens mij wel GrandSeiko uurwerk erin of iets in die richting meen ik?

WELKOM! jr86 Ik had al een soortgelijk verhaal als @dialstatic in m’n hoofd, toen ik zijn verhaal las. Inderdaad “Happy wife, happy life” zeg maar. Als ik alleen maar aan mijn eigen hobby had gedacht, had ik waarschijnlijk alleen moeten wonen :confounded:, maar nu vertrouwt mijn eega dusdanig dat ik de juiste beslissingen neem op hobby gebied, dat ze het altijd prima vindt!, als en wanneer ik wat aankoop.
Bovendien is een mooie, lekker zittende bank iets, wat je meer gebruikt dan dat dure horloge, waar je blijkbaar onbewust toch het gevoel bij hebt, houdt 'm maar lekker in de kist en alleen eruit bij speciale gelegenheden…

Bij mij heeft geen enkel horloge meer gekocht dan ± € 200, hoewel er verscheidene wel meer waard zijn en in de 2e hands wereld is er een hoop te koop voor een iets hoger budget. Er zijn namelijk bosjes liefhebbers, die zeer zuinig omgaan met hun eigen horloges. Misschien kun je dus dat wat je graag wil kopen en geld genoeg overhouden voor een knappe (eventueel ook 2e hands [design?] bank)

1 like

Welkom, en alvast gefeliciteerd!

En gewoon voor die Nomos gaan!