Laat je before-after foto's zien!

Zoals bekend mijn opa’s 6105 gerestaureerd door gröneveld te oldenzaal:

Deze eergister binnengekregen. Een Vostok Komandirskie met een Lada Samara op de wijzerplaat. Was er erg aan toe. Rode lak op bezel opnieuw aangebracht, glaasje opgedirkt en de wijzerplaat flink onderhanden genomen want daar zat een dikke laag smeer op.En uiteraard een leren bandje er op gezet.

Before

Wijzerplaat schoonmaken

after

Dat ziet er weer goed uit(tu)

Twee vragen:

1. Hoe heb je die wijzerplaat zo mooi schoon gekregen?

2. Hoe krijg je een wijzerplaat zo smerig?

tjvreeken Schreef:

Dat ziet er weer goed uit(tu)

Twee vragen:

1. Hoe heb je die wijzerplaat zo mooi schoon
    gekregen?

2. Hoe krijg je een wijzerplaat zo smerig?

Antwoord op vraag 1: Wasbenzine en wattenstaafjes (don’t try this at home want de meeste wijzerplaten vinden dat niet grappig!)

Antwoord vraag 2:Goeie vraag. Ha ha geen idee! Nog nooit zo’n smerige wijzerplaat gezien. Misschien was de vorige eigenaar automonteur? Of werkte hij in een patatkraam? Het vreemde is dat de rest van de binnenkant (het uurwerk zelf) brandschoon was.

Tsja, de komandirskie is oorspronkelijk een leger-horloge. Maareh … waterdicht zijn ze absoluut niet! Ook niet voor smeerolie zie ik nu :slight_smile: Ik fietste laatst met een komandierski door de regen, kon daarna het horloge met opengeschroefde kroon op de verwarming leggen. Zit em dus waarschijnlijk in de pakking onder het glas.

Van mijn vader een Seiko 7005-7130 gekregen. Hij heeft hem nieuw gekocht op zijn 17e in '72. In '75 had hij dit horloge om toen hij en mijn moeder een flink ongeluk hadden, het originele glas is toen kapot gegaan en er is een nieuwe glaasjes in gekomen, toen heeft hij het horloge nog een hele tijd gedragen totdat uiteindelijk het bandje kapot ging. Toen is het horloge verdwenen, zonder bandje, ergens onder in een la waar het volgens mij heel wat heeft meegemaakt.

Zo kreeg ik het horloge:

Niet zo heel mooi meer dus… maar… hij werkt wel nog goed! Een paar keer draaien en hij liep weer, en nog goed ook.

Dus, uit elkaar en de boel polijsten!

Ben een halve ochtend bezig geweest met MicroMesh korrel 1500 t/m 12000 en koperpoets met dit als resultaat:

Bandje heb ik gehaald bij de lokale juwelier, is van Eulit. Origineel zal er een stalen bandje bij maar ik vind leer over het algemeen toch wel beter staan (en ik vind het fijner dragen :wink: )

Morgen uit eten met de familie, en dan ga ik deze om doen, ben benieuwd of hij zijn horloge nog terug kent :stuck_out_tongue:

BramJ Schreef:

Van mijn vader een Seiko 7005-7130 gekregen. Hij
heeft hem nieuw gekocht op zijn 17e in '72. In '75
had hij dit horloge om toen hij en mijn moeder een
flink ongeluk hadden, het originele glas is toen
kapot gegaan en er is een nieuwe glaasjes in
gekomen, toen heeft hij het horloge nog een hele
tijd gedragen totdat uiteindelijk het bandje kapot
ging. Toen is het horloge verdwenen, zonder
bandje, ergens onder in een la waar het volgens
mij heel wat heeft meegemaakt.

Zo kreeg ik het horloge:
http://farm6.static.flickr.com/5267/5561445099_657
a84af0a_b.jpg
Niet zo heel mooi meer dus… maar… hij werkt
wel nog goed! Een paar keer draaien en hij liep
weer, en nog goed ook.

Dus, uit elkaar en de boel polijsten!
http://farm6.static.flickr.com/5020/5579941781_c63
d0272e4_z.jpg

Ben een halve ochtend bezig geweest met MicroMesh
korrel 1500 t/m 12000 en koperpoets met dit als
resultaat:

http://farm6.static.flickr.com/5223/5581981388_21a
09af35f_z.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5103/5581394793_2d3
eedb130_z.jpg

Bandje heb ik gehaald bij de lokale juwelier, is
van Eulit. Origineel zal er een stalen bandje bij
maar ik vind leer over het algemeen toch wel beter
staan (en ik vind het fijner dragen :wink: )

Morgen uit eten met de familie, en dan ga ik deze
om doen, ben benieuwd of hij zijn horloge nog
terug kent :stuck_out_tongue:

Mega verschil dit zeg… netjes gedaan hoor. (tu)

Zou het geduld er niet voor hebben…

Ik heb je op tweakers.net in het horlogetopic ook al bejubeld, maar hier nogmaals: zowel het horloge zelf als de klus zijn super!

1 like

Topjob! Helemaal in ere hersteld! Met wat voor een Micro Mesh product heb je het eigenlijk gedaan? Wil ik ook hebben maar er zijn nogal veel soorten. Doekjes, sponsjes…

ernst Schreef:

Tsja, de komandirskie is oorspronkelijk een
leger-horloge. Maareh … waterdicht zijn ze
absoluut niet! Ook niet voor smeerolie zie ik nu
:slight_smile: Ik fietste laatst met een komandierski door de
regen, kon daarna het horloge met opengeschroefde
kroon op de verwarming leggen. Zit em dus
waarschijnlijk in de pakking onder het glas.

Zegt wel wat over de kwaliteit van het materiaal van het Russische leger :sunglasses:
Denk overigens ook dat de oorzaak bij het glaasje ligt. Schroefdeksel is goed gesealed en kroon zou (theoretisch) ook waterdicht moeten zijn. Maar ik durf met mijn Vostok’s ook niet in de buurt van water te komen. Of smeerolie.
::o

Dennizzz Schreef:

Topjob! Helemaal in ere hersteld! Met wat voor een
Micro Mesh product heb je het eigenlijk gedaan?
Wil ik ook hebben maar er zijn nogal veel soorten.
Doekjes, sponsjes…

Ik heb het nu gedaan met de ‘normale’, gewoon zoals schuurpapier dus maar dan met stof in plaats van papier. Deze gebruik ik voor het slijpen van messen. Maar als ik weer nieuwe zou moeten kopen speciaal polijsten van horloge’s lijken me de soorten met spons achterkant wel handiger voor de verschillende vormen van een horloge

Sponsvorm lijkt mij ook inderdaad wel handig! Gebruik nu vooral Cape Cod. Gaat prima maar zoek een tussenvorm voor fijn schuurpapier en de Cape Cod

Ok,

doe ik er ook eentje.

Van de rikketik voor weinig:

Een 1977 Kelton met caliber 106. Kelton

is een merk van Timex. Ooit al over geblogd op Urenwerk.

Helemaal uit elkaar, ultrasoon badje, cape cod en nu aardig tevreden:

Moet nog wat betere foto’s maar ziet er OK uit.

Echter… het uurwerkje heeft ineens de neiging zich te ‘unwinden’. Of ik heb lopen rommelen bij het uithalen/terugzetten van de kroon/stem of het is iets anders. Hij wordt niet meer geremd. Of soms paar seconden goed en dan unwind hij.

En ook vaag: had glaasje schoongemaakt met o.a. 96% alcohol. Nog nat mooi doorschijnend, maar droog niet meer. Ook bij ademen erop: nat doorschijnend, droog dof. Vaaaaaag!

Was dit niet die Kelton welke je alleen maar tijdens het douchen en in de regen diende te dragen? :+

Zonder dollen, heb je al eens geprobeerd het glaasje te polijsten met displex? (tu)

Connie uit '52, bumperautomaatje, wijzerplaat met chronometre ipv van chronometer en de het typische doorlopende dwarsbalkje in de laatste van ‘constellation’. Beide kenmerken verdwenen snel daarna. Nieuw omega glas, kast is ongepolijst gebleven.
15 euro op de markt :wink: een veelvoud daarvan voor de restauratie…
Groet
Ger

15 euro

ziek word ik er van
ziek!
dat ik dat nooit tegenkom :wink:

alhoewel ik op de rikketik ook paar aardige klokkies voor weinig heb gescoord

mooi gedaan!

Dat is 1 van 2 vondsten ooit, in jaren zoeken en wekelijks de markten afstruinen.
Veel zoeken en gij zult vinden :wink:

Groet

Geen eigen foto’s maar een verslag van Richard Askham (met foto’s) van mijn Seiko 6138-8020.

http://thewatchspotblog.com/?s=6138-8020

gr.
Peebee.

peebee Schreef:

Geen eigen foto’s maar een verslag van Richard
Askham (met foto’s) van mijn Seiko 6138-8020.

http://thewatchspotblog.com/?s=6138-8020

gr.
Peebee.

Wow wat een beauty! Heb zelf net n 6319 SS chrono gekocht (rikketik) maar die verbleekt bij het zien van jouw 6138! Snap helemaal waarom je m in ere hersteld hebt. Miscchien een brutale vraag maar wat kost zo’n opknapbeurtje ongeveer? Je hoeft niet te antwoorden hoor als je dat liever niet doet. Maar ben natuurlijk wel enorm benieuwd…

Zeker weten doe ik het niet meer, maar ik meen iets van 100 Euro all in. Zoals je kunt lezen is het nodige vervangen.
Als ik me goed herinner was dit het eerste horloge dat Richard voor een forumlid heeft opgeknapt.

gr.
Peebee.