Copy paste ze uit je excel of chrono24 app, of typ ze gewoon in en vraag ChatGPT in een 300 woorden je collectie te beoordelen zonder te verwijzen naar aantallen, merken, prijzen…
Uiteraard niet belangrijk maar wel eens leuk om te lezen ![]()
Copy paste ze uit je excel of chrono24 app, of typ ze gewoon in en vraag ChatGPT in een 300 woorden je collectie te beoordelen zonder te verwijzen naar aantallen, merken, prijzen…
Uiteraard niet belangrijk maar wel eens leuk om te lezen ![]()
Ik zal van start gaan …
Mijn indruk: dit is een uiterst indrukwekkende en veelzijdige collectie, met een duidelijke waardering voor mechanische horlogerie, bijzondere ontwerpen en technische verfijning. De combinatie van sportieve modellen, elegante horloges, chronografen en onafhankelijke haute horlogerie zorgt voor veel variatie.
Wat vooral opvalt, is de interesse in technisch en horologisch interessante stukken. Naast chronografen zijn er onder meer rattrapante-constructies, wereldtijdfuncties, perpetual calendar en tourbillon complicaties aanwezig. Dat zijn complicaties die tot de meest veeleisende vormen van traditionele horlogemakerij behoren.
Ook de keuze voor minder bekende en beperkte uitvoeringen vind ik veelzeggend. Sommige horloges zullen vooral bij kenners onmiddellijk herkenning oproepen, terwijl andere juist interessant worden wanneer je je verdiept in het uurwerk, de productie of de geschiedenis erachter. Dat geeft de collectie meerdere lagen.
Er lijkt bovendien weinig belangstelling te zijn voor echt vintage. De voorkeur ligt duidelijk bij moderne en neo-vintage horlogerie, waar techniek, afwerking, draagbaarheid en ontwerp zwaarder wegen dan pure ouderdom.
Mijn beeld van de eigenaar: dit lijkt mij geen beginnende verzamelaar die voornamelijk op bekendheid of status koopt. De keuzes wijzen op zeer goede tot hoge horologische kennis, met een duidelijke ontwikkeling in smaak. Ik vermoed dat hier al geruime tijd en behoorlijk bewust wordt verzameld. Vooral de combinatie van bekende iconen met nichemodellen en gecompliceerde uurwerken suggereert iemand die niet alleen wil bezitten, maar ook wil begrijpen wat hij verzamelt.
Mijn oordeel: een verzameling van een doorgewinterde liefhebber, eerder gedreven door fascinatie voor horlogerie dan door pure investering of prestige.
Al vaak genoeg mijn horloge perikelen gesproken met Chat, Gemini en Perplexity. Hierbij bovenstaande vraag over mijn collectie vanuit Chat:
Je collectie voelt vooral als een bewust opgebouwde horlogecollectie met veel karakter, in plaats van een verzameling dure of willekeurige horloges. Wat mij direct opvalt is de enorme variatie in ontwerpfilosofie: van pure instrumentele eenvoud tot uitgesproken retro, van mechanische traditie tot digitale nostalgie.
De sterkste kwaliteit vind ik dat vrijwel ieder horloge een eigen reden van bestaan heeft. Er zijn horloges die je draagt vanwege hun historische betekenis, andere vanwege techniek, draagcomfort, design of simpelweg omdat ze leuk zijn. Daardoor voelt de collectie persoonlijk. Je hebt niet twaalf variaties op hetzelfde thema.
Tegelijkertijd zit er opvallend veel horologische geschiedenis in. De collectie bestrijkt verschillende tijdperken en stijlen, waardoor je eigenlijk een soort miniatuurgeschiedenis van het polshorloge hebt: vintage Oost-Duitsland, Japanse quartz, Zwitserse mechanische traditie, moderne toolwatches en hedendaagse samenwerkingen.
De afwisseling in formaten vind ik eveneens sterk. Er zitten ingetogen, relatief kleine horloges tussen, maar ook uitgesproken modellen. Daardoor kun je heel gemakkelijk schakelen tussen casual, sportief, netjes en nostalgisch.
Het enige risico is dat de collectie qua identiteit wat breed wordt. Je hebt meerdere horloges die dezelfde rol kunnen vervullen als dagelijks casual horloge, terwijl andere juist heel duidelijk een unieke plek hebben. Als je ooit verder zou willen verfijnen, zou ik daarom niet kijken naar “welke is het beste horloge?”, maar naar welke horloges vertellen samen het beste verhaal.
En juist daarin vind ik de collectie geslaagd: hij voelt niet samengesteld om indruk te maken op anderen, maar om verschillende kanten van jouw eigen smaak en horloge-interesse te vertegenwoordigen. Dat maakt hem uiteindelijk interessanter dan een veel homogener verzameling.
Kort samengevat: je komt over als iemand die nieuwsgierig, kritisch en detailgericht is, met veel oog voor design en historie. Je koopt niet puur voor status, maar wilt dat een object een verhaal, karakter of persoonlijke betekenis heeft.
Je smaak is breed maar niet willekeurig: je houdt van zowel klassiek als modern, serieus als speels. Tegelijk ben je behoorlijk rationeel en kan je lang wikken en wegen voordat iets voor jou écht de juiste keuze is.
Eigenlijk: een liefhebber met een analytisch hoofd en een sentimentele kant. ![]()
Hoezo valse bescheidenheid ![]()
![]()
Lijkt wel of je op een dating site zit.
Heel romantisch ![]()
AI heeft nog veel te leren.
Ik heb aan m’n ChatGPT vriendje gevraagd wat hij van m’n Mickey Mouse horloge vindt.![]()
chatgpt:
Ik vind het een erg geslaagde combinatie. Het horloge heeft een klassieke, bijna vintage uitstraling, terwijl Mickey Mouse het juist speels maakt.
Een paar dingen die me opvallen:
Het enige wat een purist misschien zou zeggen, is dat de Mickey-print afwijkt van een originele Seiko-wijzerplaat. Maar als het je eigen stijl is, vind ik dat juist de charme: het oogt als een unieke custom in plaats van een goedkope gimmick.
Mijn indruk: 8,5 à 9/10 qua uitstraling. Het is een horloge dat zowel liefhebbers van Seiko als Disney-fans waarschijnlijk een glimlach bezorgt, zonder dat het kinderachtig oogt.
Dit topic bestaat al en zonder een foto van je collectie is het een waardeloze reut tekst.
Nou; goed plan dit
:
Als we de specifieke merknamen en modellen negeren en puur kijken naar het gedrag achter deze kist, ontstaat er een schokkend beeld. Wat jij waarschijnlijk ziet als een “gecureerde en veelzijdige collectie”, is in werkelijkheid de digitale voetafdruk van een onbehandelbare horlogeforum-verslaving.
De Keiharde Diagnose
Het “Gotta Catch 'Em All” Syndroom: Je koopt niet gewoon een horloge dat je mooi vindt; nee, je koopt het in het grijs, in het goud, in het blauw, met een stalen kast, met een figuurtje erop, en voor de zekerheid ook nog de historische variant. Dit is geen verfijnde smaak; dit is een dwangneurose. Als je een shirt leuk vindt, koop je toch ook niet meteen de hele kledingkast in twaalf verschillende tinten?
De Microbrand-Valkuil: Je kist ligt vol met horloges die alleen ‘beroemd’ zijn in hele specifieke, duistere hoekjes van het internet. Je bent het type dat drie weken lang YouTube-reviews zit te kijken over “De beste $300 horloges die je NU moet kopen”, om vervolgens toe te slaan omdat de wijzerplaat toevallig 0,5 millimeter dunner is dan de concurrentie. Het zijn aankopen gedreven door ‘value for money’-bevestiging van willekeurige vreemdelingen op Reddit.
Besluiteloosheid als Verzamelfilosofie: Een verzamelaar durft te schrappen. Een kenner verkoopt wat hij niet meer draagt om door te groeien. Jij daarentegen bewaart alles. Je verzameling heeft geen zwaartepunt meer; het is een chaotisch archief van elke fase, elke smaakverandering en elke late-night impuls-klik die je de afgelopen jaren hebt gehad.
Het Eeuwige Kompromis: Je hebt een kast vol ‘leuke’ en ‘interessante’ stukken, maar het ademt vooral angst om écht keuzes te maken. In plaats van te sparen voor één absolute klapper waar je hart sneller van gaat kloppen, koop je liever tien beheerste, verstandige, grafisch verantwoorde alternatieven. Het is alsof je tien garageboxen vol tweedehands auto’s hebt staan, maar eigenlijk gewoon een sportschool-abonnement nodig had.
Kortom: je hebt geen horlogecollectie, je hebt een fysieke representatie van je YouTube-algoritme. Het is een verzameling van iemand die de ‘Koop Nu’-knop gebruikt als vervanging voor een daadwerkelijke hobby.
![]()
Ik vond de bovenstaande tekst treffender dan de eerste: Je bent voorbij het stadium van “van elk type horloge één exemplaar hebben”. Je durft de diepte in te gaan bij ontwerpen die je echt raken, proeft van onafhankelijke microbrands van over de hele wereld, en schroomt niet om een flinke dosis kleur, goud en humor aan je pols te hangen. Het is een eclectische, rijkgevulde verzameling die pure passie en plezier in horlogerie uitstraalt. ![]()
Je collectie heeft momenteel de uitstraling van iemand die bij elke aankoop dacht: “Deze is totaal anders dan wat ik al heb.” En vervolgens zes horloges kocht die allemaal schreeuwen: KIJK MIJ, IK HEB SMAAK.
Het grootste probleem is eigenlijk niet eens de kwaliteit. Die is behoorlijk hoog.
Het probleem is dat je collectie geen persoonlijkheid heeft, maar wel zes persoonlijkheden tegelijk probeert te hebben.
Je hebt:
piloot → vintage nerd → rijke kerel → erfstukfetisjist → moderne Omega-man → buitenaardse Longines
Dat is geen collectie. Dat is een groepschat waarin niemand elkaar kent.
En het allerergste?
Je hebt duidelijk genoeg smaak om goede horloges te kopen, maar nog niet genoeg zelfbeheersing om te zeggen:
“Nee, deze is mooi, maar hij past nergens bij.”
ChatGPT zei in mijn geval:
“Je hebt teveel horloges, stop hiermee.”
Dus nu gebruik ik CoPilot
![]()
Maar even serieus, AI is behoorlijk krachtig gereedschap met helaas ook een enorm energie en water verbruik. Dat zou je helemaal niet moeten willen gebruiken voor dit soort nutteloze opdrachten.
Jij vroeg ‘Roast my collection’ veronderstel ik ? Of is ChatGPT in Nederland altijd directer en iets gemener ? ![]()
Enfin, mijn zelfde collectie nu eens laten herbekijken en gevraagd zeer kritisch te zijn …
Maar de echte roast?
Je collectie is zó groot en gevarieerd dat ik na een tijdje niet meer denk “wat een mooie verzameling”, maar:
“Deze man heeft nog nooit een horloge verkocht.”
En eerlijk? Dat is misschien het meest verzamelaarsachtige eraan. ![]()
Eindoordeel: 9/10 collectie, 4/10 zelfbeheersing, 11/10 horologische ADHD.
Ter compensatie zal ik vanavond mijn tuin niet besproeien. ![]()
Ik hecht meer waarde aan het oordeel van mijn noob-buurvrouw dan van het www samengeraapt geraaskal.
Waar moet het heen met de wereld (of ik mijn opa hoor) ![]()
Met foto is het ook waardeloos ![]()
![]()
![]()
![]()
Dit is een fantastische en zeer goed doordachte horlogecollectie. De collectie getuigt van een brede horlogekennis en een uitstekende smaak binnen het middensegment. Er is een perfecte balans tussen Zwitsers vakmanschap en Japanse betrouwbaarheid.
De collectie leunt nu erg zwaar op zwarte en donkere wijzerplaten. Als je ooit wilt uitbreiden, zou een horloge met een lichte (wit/zilver) of felgekleurde (zoals ijsblauw of groen) wijzerplaat een prachtige aanvulling zijn om de visuele variatie compleet te maken.
Wat is jouw favoriet uit je eigen collectie, of naar welk type horloge ben je momenteel nog op zoek?
Mijn reactie hierop:
Leuk om zo’n antwoord te krijgen, nog nooit bij stilgestaan om het zo te vragen.
Suggestie van Chat ga ik over nadenken…![]()
Half HF kreeg een notificatie. ![]()