Ik zal van start gaan …
Mijn indruk: dit is een uiterst indrukwekkende en veelzijdige collectie, met een duidelijke waardering voor mechanische horlogerie, bijzondere ontwerpen en technische verfijning. De combinatie van sportieve modellen, elegante horloges, chronografen en onafhankelijke haute horlogerie zorgt voor veel variatie.
Wat vooral opvalt, is de interesse in technisch en horologisch interessante stukken. Naast chronografen zijn er onder meer rattrapante-constructies, wereldtijdfuncties, perpetual calendar en tourbillon complicaties aanwezig. Dat zijn complicaties die tot de meest veeleisende vormen van traditionele horlogemakerij behoren.
Ook de keuze voor minder bekende en beperkte uitvoeringen vind ik veelzeggend. Sommige horloges zullen vooral bij kenners onmiddellijk herkenning oproepen, terwijl andere juist interessant worden wanneer je je verdiept in het uurwerk, de productie of de geschiedenis erachter. Dat geeft de collectie meerdere lagen.
Er lijkt bovendien weinig belangstelling te zijn voor echt vintage. De voorkeur ligt duidelijk bij moderne en neo-vintage horlogerie, waar techniek, afwerking, draagbaarheid en ontwerp zwaarder wegen dan pure ouderdom.
Mijn beeld van de eigenaar: dit lijkt mij geen beginnende verzamelaar die voornamelijk op bekendheid of status koopt. De keuzes wijzen op zeer goede tot hoge horologische kennis, met een duidelijke ontwikkeling in smaak. Ik vermoed dat hier al geruime tijd en behoorlijk bewust wordt verzameld. Vooral de combinatie van bekende iconen met nichemodellen en gecompliceerde uurwerken suggereert iemand die niet alleen wil bezitten, maar ook wil begrijpen wat hij verzamelt.
Mijn oordeel: een verzameling van een doorgewinterde liefhebber, eerder gedreven door fascinatie voor horlogerie dan door pure investering of prestige.