Laat je Compressor/Super Compressor horloge's zien

Ik verzamelijk alleen maar Lemania. De echte toppers qua Lemania zijn mss de Viggen en de TG 195 maar als het aankomt op Lemania Cal 3xxx dan kan je de Super Compressor als topper beschouwen. Probeer er maar eens 1 te vinden :slight_smile:
In de begin jaren heb ik mij af en toe eens schuldig gemaakt aan andere merken of soms koop ik een lot. Maar alle niet Lemania’s heb ik nu dus verkocht. Enerzijds omdat ik er niet genoeg van ken. 2 omdat ik veel te veel geld uitgeef aan horloges (Rolex Explorer 1016, Omega Ranchero en Railmaster staan ook nog op de wishlist).
Verdere info van de glycine moet ik je dus schuldig blijven :frowning:

1 like

Ik heb je nog een mooie SC verkocht Gert :wink:
Topklokkie en echt wel zeldzaam zo’n sc met 1 kroon


Heb er ook wel een paar gehad.




7 likes

Gister nog een super compressor om gehad :slight_smile:

6 likes

Super zo’n Compressor :slight_smile:


Grtjes

7 likes

Mijn (super)compressors nog een keer:

11 likes

Mijn Tissot T.12 Super Compressor met eigen manufacture automaatwerk, let op de asymetrisch geplaatste kronen waardoor 1 kroon in de kast gedeeltelijk wegvalt :slight_smile:

14 likes

Weet je zeker dat die Tissot T.12’s compressorkasten zijn? Het zijn zeker waterdichte kasten (12 stond voor 12 atmosfeer) maar ik heb nergens aanwijzingen kunnen vinden dat het EPSA kasten zijn.

Ze lijken qua constructie wel een beetje op compressorkasten, en er staat in de achterdeksels een tekentje dat wel in de verte een beetje lijkt op het EPSA logo maar ik kan nergens vinden of dat ook echt zo is. :thinking:

4 likes

Deze pagina nog nooit gelezen? :wink:

http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

Die bovenste Enicar, mama mia!! Wonderschoon.

1 like

Jazeker, die heb ik wel gelezen (afgrijselijke lay-out overigens) maar geeft niet echt een helder antwoord. Tissot staat wel in het rijtje, maar de T.12’s voldoen volgens mij niet aan alle kenmerken. :thinking:

Behalve dat ik in het verleden op verschillende vintage forums geen enkele twijfel over deze Tissots als SC ben tegen gekomen, lijkt naast de exacte kroonpositie, de typische veer/kraag constructie in het deksel toch ook zeker een eigenschap van deze SC’s.
Sommige merken waren om de een of andere reden vrijgesteld van vermelding brevetnummers en/of cross-hatched crowns; waarschijnlijk omdat Tissot in die tijd toch wel een heel groot merk was? En dat tekentje is volgens mij inderdaad een ‘gesimplificeerd’ Epsa logo.

PS Tissot staat ook in het SC- overzicht, welk model zou verder in aanmerking kunnen komen?

1 like

Dat teken kom je ook bij sommige Omega kasten tegen.
Het is idd het logo van Piquerez

Dit is het kommentaar van Marco Richon (dit jaar helaas overleden) uit 2009

Si on parle du triangle Omega du haut, c’est notre poinçon de maütre, introduit en 1934.
Si on parle du petit triangle du bas, c’est le poinçon du fabricant de boĂźtes, en l’occurrence la Centrale BoĂźtes, Ă  Bienne (qui Ă©tait par ailleurs propriĂ©tĂ© de la famille Brandt, fondatrice d’Omega).
Idem pour le “casque de plongĂ©e”: il s’agit du logo de Piquerez, Ă  Bassecourt.
Idem pour le “poisson” = Jean Vallon.

gehaald van http://forum.horlogerie-suisse.com/viewtopic.php?f=1&t=9636

2 likes

Ok ok, ik ben overtuigd :grin:, bedankt heren @Skyjack en @Maurits. :+1:

Dan zet ik mijn T.12 er ook maar bij
 :sunglasses:

7 likes

Bedankt @Skyjack & @Maurits voor de uitleg aan @wbcoupe :smile:
deze Tissot Seastar T.12 heeft inderdaad een 100% volbloed EPSA kast :wink:

2 likes

Fraaie Seastar T.12 trouwens :+1: staat ook nog op m’n verlanglijstje, maar ze zijn helaas over het algemeen niet goedkoop. Dus doe ik het voorlopig maar even met z’n kleine broertje. :grin:

Thanks :+1: jouw T.12 is ook fraai :smile:

1 like

Mijn Damas Marinograf:

8 likes

Met interesse dit topic net even doorgelezen, en vroeg me gelijk af of onderstaande ook een SC kast heeft? Op basis van logo en patentnummers zou ik zeggen van wel, of mis ik iets? Benieuwd wat de kenners zeggen :blush:

12 likes

Ja dit is ook een supercompressor. Gemaakt in september 1967.

2 likes