Laat je(/een) Grand Seiko zien II

Ruim voldoende de tijd zelfs. Jeroen heeft hem drie keer opnieuw moeten stellen boven, en dat was prima. Was gezellig en gemoedelijk. Je hoeft alleen niet te rekenen op koffie, want er ontbreken wat faciliteiten door de verbouwing. Dat wordt ruimschoots gecompenseerd door een leuke sfeer.

2 likes

Heel tof het aangepaste quartzuurwerk: nu kan je de uurhand los verstellen a la GMT, dus je hoeft je uurwerk niet te hacken/te syncen bij datum en zomer/wintertijd-wissels. Kan je echt zien of ±10 sec/jaar ( of beter) haalbaar is! :grinning:

2 likes

Dat vind ik de mooiste van het stel. Echt prachtig zelfs. Heeft ook echt iets extra’s ten opzichte van je huidige GS. Tweede keuze zou de Citizen zijn. Die is ook echt anders. Tikje sportiever. Ook wel cool omdat het echt een ‘dark horse’ is.

3 likes

Laat ik dan nog een ander advies geven dan de rest:

Prachtige keuze en een goede aanvulling op het horloge dat je al hebt. Aangezien je een voorkeur hebt voor leren banden, zou ik daarvoor gaan. Dan houd je die blauwe op staal en deze op leer. Deze is ook echt dressy en die andere wat sportiever.

Prachtig, stijlvol horloge dat ook casual gedragen kan worden. Die 1e vind ik ook mooi, maar weer op staal. Die Citizen vind ik ook erg mooi, maar hetzelfde type horloge als jouw blauwe GS. Die witte resterende GS oogt wat saai.

9 likes

Bedankt voor jullie feedback, mensen. Ik moet het nog even een plaats geven dat het horloge wat je noemt het enige is met een 50m WR rating, maar het is tenminste geen 30.

Wat @Bidle en @Tompj over de Citizen zeggen is inderdaad waar, maar je hebt gelijk, dat horloge komt qua hoekigheid erg in de buurt van mijn huidige GS, zo had ik dat nog niet bekeken. Als ik dat zo bezie (neem expliciet wat anders) zouden de Chronomaster en de 295 juist afvallen van dat kwartet.

Ik loer nog steeds het meeste naar de 319, maar om verschillende redenen is de 295 er uit gevlogen, bungelt de Chronomaster onderaan en staat de 331 op twee. :slight_smile:

Sorry, @Proenski. Ik weet wat je bedoelt, en je hebt gelijk, eigenlijk is de nieuwe plaatsing vloeken in de designkerk. Maar ze komen er mee weg.

Misschien verwacht ik van een GS een zekere koddigheid, of een eccentriciteit, ik weet het niet. Maar die wijziging is wat mij betreft absoluut geen slechte keuze geweest van Seiko.

2 likes

Welke is dit?

Helemaal mee eens! Even dat omdraaien proberen

Nee sorry, mijn vrouw wil geen handstand tegen de muur gaan doen.

Maar verder ben ik het met je eens.

3 likes

Henri Carier-Bresson was de man!
In ieder geval huldigde hij dat principe en maakte daar ook melding van.
Fantastisch hulpmiddel dat in 1e instantie raar overkomt. Het brein projecteert zo graag de wereld naar wat het gewend is te zien, dat het moeilijk is om van de figuren los te komen en deze als grafische vlakken te zien als ze op de kop staan.
Toch heb ik vaak gezien dat het werkt!
Leuk dat je dit aanhaalt Jeroen.
:+1:

2 likes

De SBGX331 die @Fate_Amenable_To_Change ook al op zijn lijstje had. Waanzinnig mooi.

2 likes

Heb je de 319 al echt in handen gehad? Dat vraag ik me af omdat het glas echt veel boller is dan gebruikelijk bij Grand Seiko. Aan de ene kant vond ik het fantastisch omdat het het horloge een volheid gaf terwijl bij de meeste GS toch wat meer naar zakelijkheid neigen. Aan de andere kant vond ik hem ook weer zo bol dat ik hem toen niet gelijk gekocht heb. Het is volgens mij in de GS lineup een vrij uniek ontwerp.

2 likes

Dat klopt. Fantastische fotograaf, echt één van de groten. Leuk dat jij die dan weer aanhaalt.

Maar @Proenski, ik zat mijn partner te vertellen over jouw irritaties met betrekking tot de nieuwe GS wijzerplaten, en vroeg me af waarom ik ze dan toch zo mooi en rustgevend vind. Haar antwoord was dit:

“There is a difference between being balanced and being harmonious. Balance is potentially very stiff and rigorous, while harmony is more fluid. Your watch may objectively be unbalanced, but it certainly is harmonious”.

Zij houdt zich erg veel met Oriëntaalse ideeën bezig, en ik vond het een interessant antwoord. Daar zit zeker wat in. Zie het als een Japanse stenentuin.

7 likes

Leuk zijspoortje dit; we beginnen met elkaar de essentie van ‘ontwerp’ te benaderen/ te raken.
Zien hoe moeilijk dat is, en hoe persoonlijke smaak steeds doorslaggevender wordt.
Persoonlijke smaak dan weer als voortvloeisel van wat voor type persoon je bent.

:ok_hand:

4 likes

Deze GS zou mijn voorkeur zijn als dresser. Clean met een prachtige kastvorm.

1 like

Helemaal top👋

7 likes

Ik denk dat je je wel moet afvragen wat voor ‘type’ horloge je zoekt.

Er is inmiddels eea afgevallen van je shortlist en dan blijven er wat minder grove modellen over.

De SBGX319 heeft veel meer een ‘klassieke’ uitstraling, wat meer vintage, waar de SBGX331 voor mij meer een dresser is.

3 likes

Ik doe mee

9 likes

En toch is de 319 100m WR en gemaakt van proper staal en saffier, met een bomb-proof quartz uurwerk. Het horloge heeft een totale vintage vibe waar je de plomp mee in kunt springen en die niet af hoeft als je op een enduro-motor over en pad vol zand en stenen hobbelt.

Als ik er in die termen over nadenk past hij volledig in m’n straatje.

Alleen gooit m’n partner ook hier roet in het eten: Ze vond alle lichte GS horloges die ik liet zien saai, plat en niets toevoegen aan m’n verzameling. Ik weet niet of ik het er mee eens ben, maar zij zegt dat dan de Snowflake nog het meest dynamische model van het zwikje is.

Dus @purple300’s post komt akelig goed getimed.

4 likes

Behoorlijk andere font onderaan de wijzerplaat

Dus quartz is geen must?

Dat is toch ook een verre van donkere wijzerplaat of mis ik iets?

Ook al is ie dan afgevallen
 Wel lekker die SBGX295

8 likes