Laat je(/een) Grand Seiko zien II

Ik kon niet kiezen en dus maar beide foto’s.

19 likes

Tof hoor! Wat is de diameter van dit model?

1 like

Zondagse Selfdater love :heart:

11 likes

40,2mm

1 like

Was de mooiste op mijn pols. Samen met de 261.

De High beat en spring drive GMT sloten minder mooi aan.

Hij is erg mooi. Net dat tikje rood maakt hem net iets spannender.

1 like

Er is een GS doornsluiting onderweg. Zijn er hier nog leerfanaten met input voor een mooie 19mm leren band?

Voorkeur voor bruin.

Er zit al een gesp op als je de vouwsluiting demonteert.

1 like

Ja, weet ik. Losse vouwsluiting kwam nog bij de deal. Dan kan ik de band + sluiting laten liggen.

2 likes

Vraagje,

Ik zie soms bij de GS horloges op de wijzerplaat “seiko” staan en soms “grand seiko” in het groot.

Is dit verandert? Of wat is de reden hiervan?

Tot een paar jaar geleden stond er SEIKO bovenaan, en GS onderaan. Dat is veranderd toen ze van Grand Seiko een “apart merk” zijn gaan maken. Sindsdien staat SEIKO niet meer op de wijzerplaat, en is GS naar boven verplaatst. Pure marketing onzin. Maar ja…

De typenummers zijn toen aangepast, maar de horloges zijn verder hetzelfde.

Dus SBGA001 werd SBGA201. De SBGA093 werd de SBGA293 etc. Dus die met de 0 ervoor zijn de SEIKO types. Die met de 2 zijn de GS types. Maar verder zijn ze exact hetzelfde.

Zelf vind ik de balans met SEIKO op de wijzerplaat vaak net wat mooier. Met alleen GS is het wat leger.

En verder zou Grand Seiko nooit hebben kunnen maken wat ze maken zonder dat ze van Seiko was, dus het Seiko van de wijzerplaat halen vind ik een beetje een buiging voor mensen die het niet aankunnen dat ze een horloge van een paar duizend hebben met Seiko erop.

Zie het zo: Toyota heeft maar één echt topmodel in Japan, en dat is de Toyota Century. Dat is de echte top. Daar staat geen Lexus op. Dat is gewoon een Toyota Century. Zo zie ik Grand Seiko ook. Daar mag naast GS ook best SEIKO op staan. Of Grand Seiko. Maar ik vind GS een beetje een “verstop Seiko” naam, al staat er onder het GS logo nog wel Grand Seiko in het klein. Nu ik er zo over denk, het GS is een beetje het R… kroontje.

4 likes

@amusicar

Bedankt voor je heldere uitleg!

Enige uitzondering op die regel… 61GS VFA (11 variantes) uit 1969-1972.
Hier staat enkel Grand Seiko op de dial, in een voor de rest nooit meer gebruikte font.
Vreemd genoeg stonden zowel op het doosje als op de buckle wel gewoon “Seiko” ipv “GS” !

4 likes

Ik denk dat als je de factory tours zou doen naar Nagano en Morioka dat je dat misschien (!) anders zou zien…

Je ziet de “Seiko” gesp bij meer vintage Grand seikos toch?

Mooi blauw is niet lelijk. :smiley:

14 likes

Preach!

20 likes

SBGA103 update…

maandag: “After receiving a response from Grand Seiko. This model looks to be discontinued and therefore no longer available. We do have a huge collection of Grand Seiko watches Available and I’d be more than happy to assist you in finding an alternative.”

:roll_eyes: zoals verwacht. Ik heb maar gevraagd wat hun best offer is voor een sbga293 of een sbgw231 ‘considering the large black friday discount I had’.

Wel echt K(&^* dat ik hem niet nieuw geleverd ga krijgen. Als de best offers niet goed genoeg zijn, check ik mijn geld weer terug via paypal en heb ik met kerst weer meer op de spaarrekening :sunglasses:

2 likes

We balen zeg!!

Crosspostje. Gewoon omdat ie mooi is.

20 likes