Laat je (/een) Grand Seiko zien

:joy:

Ongeveer zo? :blush:

14 likes

Even vraagje aan de kenners. Hoe is de stalen band van deze modellen? Andere prijsklasse natuurlijk als de GS’en die ook nog polished staal in de band hebben, maar hoe verhoudt het zich?
image

Dat ze geen fijnverstelling hebben weet ik :slight_smile:

3 likes

Ik kwam dit artikel tegen over de SBGA011 Snowflake, misschien al eens gepost, maar het bevat zulke mooie detailfoto’s dat een eventuele repost gerechtvaardigd is:

Overigens word ik zelf niet heel warm van de Snowflake dial.

2 likes

Deze banden zijn wat mij betreft helemaal top

1 like

Wat @Harold zegt.

En voor wat betreft het niet hebben van een fijnafsteling, dat is niet helemaal waar. De combinatie van hele en halve schakels maakt dat het horloge echt top is af te stellen. Twee halve schakels zijn namelijks iets groter dan één hele. Met andere woorden. Als je even speelt met de combinatie van schakels is de band echt “fijn” af te stellen.

5 likes

Dat staat inderdaad op de dial, maar ik dacht dat het ref. nummer 6146-8000 is (staat op het achterdeksel). een 6146-8030 is heel anders, zie hier:
https://thegrandseikoguy.com/product-category/grand-seiko/61gs/

Ik ben niet zo’n Seiko kenner, maar op de wijzerplaat staat volgens mij wel vaker een andere code dan op het achterdeksel. :thinking:

1 like

Deels gelijk. :slight_smile:

Ze weten wat van nummers die Japanners. Het nummer 6146-8000 hangt bij mijn weten samen met de serie uurwerken in combinatie met kast die is uitgebracht. Hoe die nummering precies loopt ben ik nog niet helemaal achter. Wellicht dat @koekoek hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

De nummering op de voorkant (wijzerplaat) heeft te maken met de uitvoering van het horloge als geheel.

De 6146-8030 is dus de type aanduiding die samenhangt met de Crosshair dial.

1 like

Als ik me niet vergis is dat dezelfde band als degene welke ik op dit moment draag. Draagt uitstekend. Wat betreft de afstelling verwijs ik naar de opmerking van @koetsjh.

Ik weet niet hoe hij zich verhoudt tot de band met de gepolijste randen, maar ik gok dat het niet echt een groot verschil maakt qua comfort. Je kant het beste ze beiden even uitproberen mocht je het echt zeker willen weten.

1 like

Ik geloof je gelijk; :sweat_smile: Blijkbaar doen veel mensen dat dan fout, als ik google op 6146-8030 kom ik veel van die getrommelde kasten tegen. Die hebben dat nummer dan weer op het achterdeksel staan.

1 like

Hier staan alle types zo’n beetje op. Het zijn er nogal wat. :crazy_face:

Overigens gaat het niet helemaal op wat ik in de eerdere post zei: :confused:
Er is dus ook een GS met Astron-achtig kast met ook datzelfde typenummer. Toch andere indices, andere kast…

6146-8000

The 6146 - 8000 was the day date version of the 6145 - 8000.

The early 6146-8000 model is similar to the corresponding 6145 - 8000 model and had Grand Seiko written on the silver dial which was marked 8000TAD at 6 o’clock.

Later models have Automatic, Hi-Beat and 36000 on the silver dial dial which reads 6146-80X0TAD

The cross dial version, with different raised indexes, and the dial reads 8030TAD

1 like

Het nummer op de achterkant is het referentie nummer. Het is een combinatie van uurwerk (eerste 4), kast (laatste 4) en dan is vaak het laatste cijfer van de kastcode de specificatie van de markt waarvoor hij bedoelt is. Een ref nummer kan verschillende wijzerplaten hebben, dus je kan aan het ref nummer niet altijd zien over welke variant het gaat. Vroeger hadden de horloges net als tegenwoordig ook een 6 of 7 cijferige letter en nummer combi. Maar die stonden alleen in de catalogus en op de tag, niet op het horloge zelf. Tegenwoordig worden die dus niet meer gebruikt omdat maar weinig mensen dat specifieke type nummer weten.

De dial code wordt eigenlijk nooit gebruikt. Het is ook mogelijk dat dezelfde dial code in verschillende ref #s gebruikt is.

3 likes

Ah, kijk je leert nog wat op de woensdagochtend. Dank, Daniel voor de toelichting!

1 like

Crosspost, kwart voor twaalf is een mooie tijd om naar kantoor te gaan:
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/f/1/a/f1ae197a4e2175a0affc7202a2e4cb8f6db2c5fd.jpeg

19 likes

20 likes

@amusicar

14 likes

BonBon
Oftewel
良いです 良いです

2 likes

16 likes

Los van het feit dat het mooie horloges zijn, is (het) fotograferen (ervan) ook leuk. :slight_smile:

Hier weer wat zaterdagochtend probeerseltjes.

22 likes

Om daar foto’s te schieten van je pols? :stuck_out_tongue_winking_eye: