Laat je (/een) Grand Seiko zien

Ik vind die vorm echt prachtig, heel statig.
Een blokkige band zoals van de Ingenieur 3239zou het afmaken.

2 likes

Ik denk inderdaad met de juiste band het een heel ander horloge is.

1 like

Ik vrees dat de kast snel vol krassen gaan staan en dit er niet gaat uitzien.

In nieuwstaat is het echt een knap horloge met een eigen look, maar hoe zit het na 2 jaar dragen?

2 likes

Een knap horloge met een eigen look en wat krassen

2 likes

Ik vind het wel een gaaf model hoor. Een soort GS tool watch met een vleugje jaren 70 bonkigheid :+1:

4 likes

Eens…het heeft zeker iets.

1 like

De bonkigheid maakt het natuurlijk echt even anders dan de meeste GS modellen. Het is een sport horloge met 20bar WR en reinforced magnetic resistance (The dial is made of pure iron in order to protect the movement from the harmful effects of magnetism and delivers magnetic resistance of 16,000 A/m.) In plaats van een GS met 10bar en 4.800 A/m.
Overigens is de hoogte van de bezel niet anders dan die van een nieuwe Datejust/ Oyster Perpetual/ Explorer I.

8 likes

Waarom zou dit anders zijn dan met een ander model?
Een GS met krassen ziet er trouwens nooit mooi uit.

1 like

Heerlen :slight_smile:

1 like

Ah, sorry, je hebt gelijk, dank voor de correctie!

1 like

En da’s nou net de kneep denk ik. Een toolwatch, maar zo zonde om te “toolen”… :cold_sweat:

Tja, dat is persoonlijk natuurlijk. Een kostbare Sub of Milgauss zijn ook toolwatches. Er zijn mensen die eerst een servet op de tafel leggen voordat ze hun pols op tafel durven te laten rusten.

https://www.horlogeforum.nl/t/ben-ik-de-enige-die-dit-doet/213806

6 likes

:joy: inderdaad.

1 like

Potverdrie…zo ziet ie er wel weer appetijtelijk uit hoor. :ok_hand:

Gave specs ook…was ik nog niet van op de hoogte.

2 likes

Blijf zeggen dat dit vele werelden verenigd en vandaar dat ik deze ook heeeeeel hoog op mijn lijstje heb staan, helaas andere prio’s :grimacing::disappointed_relieved:

Hoe meer foto’s ik zie hoe mooier ik hem ga vinden :ok_hand:t2: !!

4 likes


Etalage in Nimes

Blauwe sticker is goed voor 20% korting

10 likes

Oef…mooi spul! :heart_eyes:

1 like

Ik ben nog even los gegaan op de SBGN009 met een macro lensje en daarnaast een typisch voorbeeld van wat onderdeel is van het Grammar-of-Design principe van GS.

De bezel, polished aan de bovenzijde, brushed zijkant van de bezel en de onderkant weer brushed, bovenkant kast/lugs brushed en de rest polished. Zelfs afgeronde lugholes.

Het gepolijste randje vanuit de zijkant van de schakels, en zelfs de middelste schakels hebben een licht gepolijst, of minder geborsteld randje, wat je wilt, dan de bovenzijde.

Laten we het niet eens over de endlinks hebben. Je ziet er bij het dragen niks van, uiteraard. Maar, hoekjes, facetjes, tegengesteld geborsteld op de aflopende kant. Mega… die gasten zijn maf daar in Japan. :sweat_smile:

Los nog van de onderzijde van de lugs met de hoekjes, rondingen, etcl.

Dan het voorbeeld van het Grammar-of-Design principe.

Een licht wijzerplaat heeft altijd gepolijste wijzers zodat bij verschillende lichtinval licht en schaduw elkaar op de juiste wijze afwisselen. Dus donkere/zwarte wijzers vanwege de kijkhoek en dus op dat moment het “dood” slaan van het licht. De SBGR305.

Op een donkere plaat daarentegen juist geborstelde wijzers om te voorkomen dat het licht “dood” slaat en de wijzers verhoudingsgewijs juist lichter blijven.
De SBGN009.

Bij beide soorten wijzers geldt dan ook wel dat de randen gepolijst en afgeschuind zijn om daar juist weer contrast te bieden als het nodig is voor de contouren van de wijzers. Donker of licht al naar gelang de lichtinval.

In zwart/wit valt valt het meer op

Ben ik een GS adept…? Valt best mee toch? Ik heb verder niks met Japan of een Japanse tuin. Ik ga me bijna schamen… :crazy_face:

33 likes

Als jij het doet wil ik dibs. :star_struck:

2 likes

:laughing:

2 likes