Ik start dit topic niet alleen om mooie plaatjes te kijken, maar ben op zoek naar een upgrade (massief) van mijn ouwe gouwe chrono. Kortom dit topic zou een prima inspiratiebron kunnen worden. Ik besef dat de Zenith’s, Omega’s, UG’s inmiddels (voor mij) praktisch onbetaalbaar zijn… Mocht iemand een tip hebben voor een mooi exemplaar op een ander forum!
Deze Baume & Mercier is wel leuk en nog redelijk betaalbaar, lijkt me een solide kast ook voor zover ik het me herinner. Ligt in de kluis te verstoffen.
Oei die ARSA is fraai😍 Maar de Tollet mag er ook wezen…
De kasten van de Gigandet en Baum en Mercier lijken toch erg op elkaar en op die van mij chrono.
Ik heb deze zelf nooit uit elkaar gehad maar ik geloof dat de lugs wel deels uitgehold zijn. Ik heb er overigens nog nooit een gezien met gedeukte lugs, dus ik denk dat ze wel relatief dik zijn, de zijkanten van de kast zijn gevoeliger voor deukjes.
Je ziet het volgens mij ook aan de gesoldeerde fixed bars. lijkt me dat je bij holle lugs geen springbars kunt gebruiken. Op die van mij zitten van die " uitsteeksels", wat er volgens mij ook op duidt dat het hol is.
Maar nogmaals, heb er te weinig verstand van. Volgens mij wordt er veel als massief verkocht wat het eigenlijk niet is.
Massief wordt volgens mij altijd gebruikt als de kast door en door goud is, en niet van bijvoorbeeld verguld messing is. Of de lugs hol zijn staat daar los van, dan mag je het nog steeds massief noemen, er zit namelijk geen ander metaal in of onder.
De mijne heeft overigens ook van die “uitsteeksels” en “female” springbars.