Laat je Grand Seiko zien III


Avondzonnetje :wink:

14 likes

Je bent vroeg vandaag met deze bjoetie!!

Zo mooi die oude 44GS kast waarbij de ruimte tussen de lugs ook nog deels kast is.
Jammer dat de moderne 44GS kasten dat niet hebben. Zou dat met de maat te maken hebben?

1 like

Tja, de dagen worden korter. En het licht op het terras was precies goed voor een foto die de term ‘avondzonnetje’ waard is. Morgenavond een ‘avondregenbuitje’, vrees ik…

2 likes

Ik begrijp inmiddels dat we, als we de moderne GS-en als referentie nemen, dit een 44GS-kast noemen. Qua ontwerp, en zeker met de vulling tussen de lugs, is dat natuurlijk terecht. Voor mij (met weinig kennis van moderne GS en vertrekkend vanuit de vintages) is dit ‘gewoon’ een 61GS-kast. Qua afmetingen en proporties draagt deze heel anders dan de 44GS.
Maar als ik met mijn - door vintage GS gekleurde - bril naar de moderne horloges kijk die nu een zogenaamde 44GS-kast hebben, dan mis ik juist dát stukje tussen de lugs dat voor mij een 44 tot een 44 maakt. Ik zie natuurlijk ook de overeenkomsten wel, met de identieke facetten op de lugs, maar mijn associatie bij de moderne 44GS is gek genoeg meer eentje die neigt naar de King Seiko 45-7000/7001 van eind jaren ‘60: helemaal Tanaka design, maar zónder die vulling tussen de lugs…
Enfin, what’s in a name… uiteindelijk zijn het gewoon allemaal prachtige horloges :wink::+1:t2:

6 likes

Dit punt van de rechte lugs is eerder genoemd. En met name @bAAx heeft hele verhandelingen op instagram over de subtiele verschillen. Maar er is ook een vintage Grand Seiko topic hier, waar dit ook past. Alleen komen daar niet zo heel veel liefhebbers, helaas.

4 likes

Sjonge, ik zit dus al weken in het verkeerde topic! :man_facepalming:t2:

2 likes

Daar hoeven jullie je de komende tijd niet meer druk over te maken.

Mijn GS Springdrive-plannen zijn voorlopig wel even op de lange baan geschoven :smirk:

6 likes

Dank voor je toelichting (alsook @amusicar)!
Het verbaast me dat juist GS op hun site zelf zo refereert naar het 44GS design uit de jaren ‘60.
Anyway, ook zonder die doorlopende kast tussen de lugs blijven het prachtige lijnen.

3 likes

Wie o wie, helpt mij op weg? Ik ben concreet zoekende naar een SBGJ201 (eventueel een SBGJ001) … :hugs:

15 likes

Haha. Ik kan je het adres geven van een GS dealer. :smile:

4 likes

Grijs dagje vandaag.

12 likes

Helemaal in love geloof ik?

De sbgt241 was geen succes?

1 like

Deze heb ik al lang. Maar inderdaad wel al die tijd al in love. :heart_eyes:

De 241 viel niet lekker op mijn pols. En ik ben na al die jaren uitgegroeid tot een ongelooflijke zeur op dat vlak. Niet in de laatste plaats omdat ik al zoveel gehad heb én omdat ik een aantal horloges heb die perfect vallen. Waaronder deze. :smiley:

4 likes

Zware week voor dit topic. Ik heb ook ongewoon lang moeten scrollen voor ik hem vond.
Eerst @daffie die vertrekt, dan @tompj die in 1 klap de helft van zijn GS´en inwisselt.
Nu is het even goed geweest he jongens :wink:

4 likes

Ach zolang de oude garde aanblijft is er weinig aan het handje. :wink:

4 likes

Wat heb ik nu weer gemist?

De twee mooiste heb ik nog hoor, dus ik blijf hier kind aan huis.

4 likes

Eens!

1 like
3 likes