Laat je Grand Seiko zien III

Dat zou zomaar kunnen.

1 like

Crosspost. Nog steeds erg blij mee en voor mij is er weinig beter op de markt om te kopen als dagelijks horloge of reishorloge :slight_smile:

13 likes

Dat is inderdaad een geweldig ding!

Alleen dat oranje en dat rood hè…

3 likes

Topper

En er bestaan ook straps met oranje center line he… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Helemaal mee eens @Sjoepert. Heerlijke grab en go. (Of gewoon een zwart bandje)

8 likes

:+1: :joy:

Titanium is heerlijk om te dragen deze warme dagen; een snelverzet zou alleen wel prettig zijn.

11 likes

@tompj en @bordewolf de wijzer zit in het echt een beetje tussen rood en oranje in, ik heb ook banden met een oranje center line geprobeerd, maar voor mijn gevoel passen die minder goed :grimacing:

2 likes

Doe dat met de mijne regelmatig, die loopt altijd terwijl ik dan andere automaat of een quartz draag. Het duurt wel lang voor de 70 uur gangreserve vol is bij mij. Ik zet de winder dan op twee richtingen en tussen de 1200 en 1500 bewegingen per uur. Dan is hij in 1-2 dagen weer vol en gaat hij weer in de doos.
Magnetisme is niet zo’n issue bij een Spring Drive aangezien er geen balansveer in zit. Er zit zelfs een permanente magneet op het glidewheel! Deze zorgt ervoor dat er wat elektrische energie opgewekt wordt voor de electronica van de quartz aansturing.

2 likes

Eh, die zit er toch op? Voor de datum bedoel je neem ik aan.

Ik gooi even wat termen door elkaar…

Doelde op de sluiting :sweat_smile:

3 likes

Ah, nee helaas niet. De Snowflake is voor mij 97% perfectie. 1% bonus is er nog voor een snelle verandering van de datum bij 12 uur precies. Dan naar 99% als de band een micro-verstelling heeft, liefst traploos zonder lomp te worden. De laatste % dan voor een sluiting die wat minder uitsteekt boven de band.
Als ze slim zijn bij GS maken ze zo’n sluiting die op de bestaande band kan en vragen er dan dik geld voor. We lappen wel.

6 likes

Eindelijk koeler. :+1:

14 likes

Luitjes,

Willen jullie mij aub van wat goed advies voorzien! :slight_smile:

Mijn laatste aankoop staat voor de deur en daarmee moet de collectie nog wat meer kleur krijgen. Momenteel zijn al mijn horloges zilver/champagne/grijs en ik wil er nog een blauwe bij.

Het lukt me alleen niet te kiezen ondanks goed advies van collega @purple300 (die vindt ook veel te veel mooi dus dat schiet niet op… :wink: ) . Elke model heeft wat voors en tegens dus wellicht dat wat andere inzichten helpen!

De SBGP007

Misschien wel de mooiste van de drie. De gouden ster geeft wat meer balans op de de wijzerplaat. De kastvorm heb ik momenteel niet in de collectie en het blauw is makkelijk inzetbaar. Nadeeltje: hij is relatief zwaar.

De SBGV233:

Ook 40mm maar van titanium dus het gewicht is hier een voordeel en dat trekt wel. Ook de mooie vijfschakelband die een wat betere uitstraling geeft (IMHO).
Nadeel is de wat ‘lege’ wijzerplaat en deze is niet als 033 (met de Seiko) op de plaat beschikbaar. Ook is deze kleur wellicht wat lastiger te combineren.

De SBGV017 (niet de 217)

De meest aparte kast en waarschijnlijk ook nog een iets meer uitgesproken kleur tov de SBGV233.
Ook staal dus iets zwaarder maar draagt minder groot dan de SBGP007.
Lastiger te krijgen aangezien dit model al uit productie is maar er zijn er enkele beschikbaar.

Kom maar op met jullie advies en alvast dank!!!

6 likes

Dat is nog niet gemakkelijk.

Op het eerste gezicht vind ik de bovenste erg mooi. Tikje sportief. Echt gaaf. Maar de SBGV233 is wel echt prachtig in zijn (schijnbare) eenvoud. Tijdloos. Ik denk toch dat ik die zou doen. Draagt heerlijk ook. En die ‘lege’ plaat vind ik juist prachtig.

2 likes

Inderdaad een lastige.

Als ik me de rest van je collectie goed voor ogen haal, zou ik voor deze gaan:

Balans in de plaat, iets afwijkende/uniekere kleur blauw en inderdaad de kastvorm.

Mijn twee centen. :wink:

5 likes

Nieuwe batterij in mijn SBGX085…

17 likes

@El_penumbra

Leuk altijd zo’n dilemma…kun je lekker mee stoeien. :+1:

Ik denk zelf de SBGP007. Zoals je zegt de ster geeft de plaat net iets meer. Ook vind ik de donkere / volle kleur blauw iets geslaagder dan de 233. Indien ik op de foto’s af kan gaan…

Meest belangrijke punt vind ik de band van de 007. Dit type staat imo juist zo mooi (neutraal) icm de kastvorm van dit model…waardoor de kast en wijzerplaat er extra uitspringen.

Dat zijn mijn interpretaties uiteraard. Benieuwd wat het uiteindelijk wordt…een verkeerde keus is hier gewoonweg niet mogelijk. :+1: :grinning: Succes.

2 likes

Deze is wat mij betreft het beste in balans en heeft de mooiste kleur.
Succes met je zoektocht!

1 like

Die titanium 233 is mooi en snap je punt dat de 5-link band wat toevoegt aan de vergelijkbare stalen 225 bv met 3-link, maar ik meen me te herinneren dat de plaat wat ‘saaier’ is? Mat-blauw/textuurtje (soort spachtelputz :joy:). Ook mooi hoor!

Ik vind de onderste tof! Goede sunburst :large_blue_circle::sunny:

1 like