Laat je Grand Seiko zien III

Kennen jullie dit? O.a. database met alle GS modellen;

1 like

De SBGX is echt anders, sowieso kleiner en dunner.

1 like

Nee…ik zie dit ook zo. Viel mij al langer op.

1 like

Ok dacht dat deze aardig aan elkaar gewaagd waren qua kastvorm…:blush:

Voor een deel zijn het ook oudere modellen die voorbijkomen, maar zolang het voornamelijk variaties zijn in de kleuren van de wijzers en wijzerplaten zou het wat mij betreft geen probleem moeten zijn.

1 like

Qua kastvorm op zich wel maar een dunnere quartz is wel een verschil op de pols.

1 like

Man man man wat is dit mooi. Vandaag in Wenen aan het passen.

12 likes

Kopen kopen kopen :joy:

1 like

Ja die was al bekend. Vroeger exel file, sinds gisteren gekoppeld aan een zoekmachine.
Trouwens staan enkel de modellen vanaf 1988 vermeld.

Boring… :sunglasses:

13 likes

Geen porum idd…suf ding. :upside_down_face: :wink:

Is dit een atypische Grand Seiko of zijn er nog?
Normaal gebruikt men toch geborstelde wijzers op donkere wijzerplaten en gepolierde op de lichtere wijzerplaten dit mbt. de leesbaarheid. Of beschouwen ze deze als “donkere” wijzerplaat?

5 likes

En erbovenop wil je ook nog dat GS een ETA uurwerk gebruikt…oh God. :sweat_smile:

1 like

Ik ben het met je eens dat Grand Seiko teveel verschillende modellen maakt. Ik heb al eens berekend dat elke Grand Seiko een limited edition genoemd zou kunnen worden. Met een productie van zeg 40.000 per jaar en 200 modellen (even een aanname incl alle wijzerplaatvarianten), kom je jaarlijks op gemiddeld 200 per model. Er zijn daarom vast modellen die nooit limited waren, waarvan er toch nooit meer dan 1.000 gemaakt zijn.

Ook voor de vindbaarheid, zoekbaarheid vind ik het niet handig. De typenummers zijn weinig gestructureerd, en staan ook nergens op de horloges zelf. Dus je moet ze kennen om er naar te kunnen zoeken. Allemaal niet handig. Vind ik.

Op mijn sbgv247 staat bv 9F82-0AK0 en op de wijzerplaat 0AF0. Niemand die dat weet te vertalen naar sbgv247 volgens mij…

3 likes

Ik ben het helemaal met je eens. Ik bedoel, ook een submariner heeft verschillende varianten en typenummers en zo maar toch relatief makkelijk te onderscheiden. Hetzelfde geldt voor Patek vindt ik maar bij GS heb ik dat totaal niet.

Ik gooi wellicht een bom op HF want er zijn veel fans (en ik heb er ook 2). GS is onderscheidend qua merk richting andere merken maar onderling wellicht niet?

1 like

Man man man het is ook nooit goed :slight_smile:
Ook ik vind dat GS met teveel modellen en special en limited editions komt.
Wat ik eigenlijk erger vind is dat ze zich nadrukkelijker willen positioneren in het 10.000-15.000 euro segment.
Ze zullen ongetwijfeld hiermee een specifiek marktsegment aanboren maar ik haak zelf dan echt af.

2 likes

Ik beschouw mijzelf als een Seiko fan in het algemeen en ook Grand Seiko specifiek, en kritiek op het assortiment van een merk zou totaal geen probleem moeten zijn. Dit soort dingen moet je niet als een persoonlijke aanval ervaren. Zij kiezen duidelijk voor de strategie “voor ieder wat wils”/“ieder model is speciaal”. Dat maakt de modellen minder herkenbaar, maar je zult hierdoor ook minder snel iemand tegenkomen met precies hetzelfde horloge (niet dat ik dat erg zou vinden, maar sommige mensen schijnen het wel onprettig te vinden dat Submariners zo populair zijn)

Bij bijvoorbeeld Rolex zie je wel dat ze binnen de datejust en daydate ook heel veel variatie hebben.

Je kunt nooit iedereen tevreden houden :slight_smile:

2 likes

Eens, als ik maar tevreden ben!

2 likes

Grand Seiko nummers:

Het klopt wel dat je al een sterk geheugen moet hebben om alle referenties te kennen maar er zit toch enige logica in. Althans in de letters toch.

S = Seiko

B = heren en T = dames

G = Grand Seiko

Laatste letter = type uurwerk en volgt het alfabet. Ze zijn ondertussen aan de Z gekomen en moesten dus een kunstgreep toepassen. Vanwaar de L komt als tweede letter weet ik niet.

Hieronder mijn overzicht:

Heren

SBGA = SD auto (9R15 + 9R65)

SBGB = SD auto (9R84)

SBGC = SD auto chrono (9R86 + 9R96)

SBGD = SD man (9R01)

SBGE = SD auto (9R16 + 9R66)

SBGF = Quartz (8J55 + 8J56)

SBGG = Quartz (8N65)

SBGH = Hi Beat auto (9S85)

SBGJ = Hi Beat auto (9S86)

SBGK = Automaat (9S63)

SBGL = Automaat (9S67)

SBGM = Automaat (9S56 + 9S66)

SBGN = Quartz (9F86)

SBGP = Quartz (9F85)

SBGR = Automaat (9S55 + 9S51 + 9S65 + 9S61 + 9S68)

SBGS = Quartz (9581 + 9587)

SBGT = Quartz (9F83)

SBGV = Quartz (9F82)

SBGW = Manueel (9S54 + 9S64)

SBGX = Quartz (9F61 + 9F62)

SBGY = SD man (9R31)

SBGZ = SD man (9R02)

SLGA = SD auto (9RA5)

SLGH = Hi Beat auto (9SA5)

Dames

STGF = Quartz(4J52 + 4J51)

STGK = Automaat (9S25 + 9S27)