Laat je Grand Seiko zien III

Groeten van zijn grootvader uit 1972. De 6156-8010. Die nog meer facetten had lijkt het. Zie bv de bezelrand:

7 likes

Volgens mij doen die Japanners iets in het staal (of titanium) van die GSen dat extreem verslavend werkt. Als je dā€™r ooit een hebt gehad wil je maar Ć©Ć©n dingā€¦ meer van dat. Werkt dus rechtstreeks in op het genotscentrum van de hersenen.

@hornet , prima keuze, schitterend horloge, geniet ervanā€¦ :+1:

4 likes

Welk formaat schroevendraaier gebruiken jullie om de band op maat te maken?
Er moet een halve schakel uit, maar met mijn huidige schroevendraaiers maakt ik de schroefjes stuk

2 likes

Haha, ja die schroefjes zijn een nachtmerrie. Dan heb ik liever eigenlijk nog het pin/collar systeem. Daarmee kan ik niks vern*ken. Ik heb destijds de kleinste die ik had gebruikt. (Uit zoā€™n opzetbox) dat paste prima. Maar uiteindelijk toch een vernacheld. :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

0,8mm voldoet voor mij. :wink:

Mag je lenen, maar ik weet niet meer of wij geografisch gezien een beetje in de buurt wonen.

2 likes

Bedankt, maar volgens mij wonen we een eind uit elkaar.
Ik woon in Hoofddorp

1 like

Thanks! Het is een SBGV207

2 likes

0,8 is wat te klein. Ik gebruik de rode bergeon. Die is 1,2mm. En dat is ook degene die ze bij de GS winkel in Londen geleverd kregen om de banden mee te wisselen. Maar zorg wel dat je een nette rechte hebt, want dat was die van hen niet meer.

En ik plak de zijkanten af en steek dan de schroevendraaier erdoor. En let er bij het monteren op dat je pinnetje goed doorsteekt. Anders zet je er kracht op met het schroefje, maar dat werkt niet. Het moet allemaal zonder kracht passen, anders klopt er iets niet.

2 likes

Nee, ga ik niet in tien minuten redden. :wink:

Eensch, echter, bij de SBGX321 zijn de schroefjes volgens mij nog een slagje kleiner, want 0,8 is echt wel het matje zonder het ā€œgatā€ te beschadigen. Verder gebruik ik hetzelfde proces, ik heb van die behangersplakband, waardoor ook weinig tot geen lijmresten achterblijven als je het weer verwijderd.

1 like

Die zijn dan zeker kleiner, want hier past een 1.4 in.

2 likes

Toevallig zat ik van de week nog naar dit horloge te kijken! Heel erg mooi! Ik vind het toch nog wat to groot. Als deze 38mm was, had ik hem denk ik wel gekocht!

Overigens, weet iemand de reden dat dit uurwerk verder nooit is gebruikt?

1 like

Ze schijnen niet zo goed te verkopen. Met ā‚¬2200 listprijs ook wel begrijpelijk.

Ik denk dat Seiko wacht tot men gewend is aan het duurdere Seiko (kijk naar de prijzen van de nieuwe duikers) en het uurwerk dan vaker gaat/kan gebruiken

1 like

Zouden de kostprijs van dit uurwerk dan zoveel hoger zijn? Of is het een kwestie van dit uurwerk meer ā€˜premiumā€™ willen houden? Op zich hadden dit uurwerk wel kunnen gebruiken ipv dat andere nieuwe uurwerk met 70 uur reserve.

Hoe dan ook, terug naar Grand Seiko :). Het is hier natuurlijk eigenlijk verboden om over ā€˜gewoneā€™ Seiko te praten!

1 like

Ik denk dat er best wat R&D kosten gemaakt zijn om hem zo dun te maken.
Dit uurwerk zal zā€™n invloed op GS automaten gaan hebben, verwacht ik

2 likes

De eerste nieuwe en dunnere GS automaten zijn er zelfs al.

5 likes

Nu nog meer modellen ermeeā€¦ :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat is goed om te zien, want die GS zien toch vaak aan de grote kant. Dat nieuwe mechanische uurwerk heeft wel een grotere diameter overigens. Maakt dat nog wat uit?

Het dunnere spring drive uurwerk hebben ze alleen in een helaas nog altijd hele dikke duiker gestoken. Ik snap dat soort beslissingen niet. Je maakt een nieuw uurwerk, dat je aanprijst om de eigenschap dat het dunner is. Dan lanceer je het ook in een horloge dat die eigenschap benut, zou je denken. Maar bij grand seiko lijken de uurwerkafdeling en de nieuwe modellenafdeling even niet in sync geweest te zijnā€¦

2 likes

De voornaamste reden dat ik mijn SBGR311 weg heb ik gedaan, is de dikte. Bijna 13,5mm, dat hij 42mm groot was hielp nog wat mee.

Ik had mijn ogen al een tijd op een SBGR083 gericht. 44GS kast, 40mm, maar ook weer 13,4mm dikā€¦

Een quartz met 44GS kast is met zij 10,4mm perfect in verhouding. De nieuwe SBGP serie is 0,7mm dikker, ofwel 11,1mm dik.

4 likes