Laat je Grand Seiko zien III

20 likes

Een snowflake met 28 graden. Moet kunnen!! :+1:

2 likes

Ondanks de naam is dit horloge perfect voor deze tropische omstandigheden :slightly_smiling_face:

2 likes

Volgens mij vind jij dit een perfect horloge voor alle weersomstandigheden… :wink:

1 like

In alle opzichten inderdaad. Samen met de sbga375

3 likes

Als je het over een absoluut overheersend horloge hebt in mijn collectie is het idd wel de Snowflake. De rest wordt quasi, buiten m’n andere GS, niet meer gedragen.

En dan staat er hier wel eentje te koop van een maand of 2 oud. Begrijpe wie begrijpen kan… :face_with_raised_eyebrow:

Doink… SBGA429

https://www.instagram.com/p/CBVVln2HrPu/?igshid=1x3p7cu2lbj79

2 likes

Mwoah. Mooie plaat maar als geheel niet diep onder de indruk.

Ik vind het een heel erg kort door de bocht artikel en statement dat niet helemaal juist is. Seiko hanteerde sinds de introductie van GS volgens mij namelijk al chronometer waardige normen voor afregelen

Wat ook wel te begrijpen is dat de Zwitsers dat verzochten. Ze werden namelijk niet door het chronometer instituut gemeten maar door Seiko zelf. Nu wil ik niet zeggen dat Seiko fraudeerde maar je kan er wel het “wij van WC eend” idee bij krijgen. Overigens werd daarna wel meteen ook het Japanse chronometer instituut opgericht om horloges onafhankelijk te laten testen.

2 likes

Vandaag voor de eerst keer wat grand seiko’s gaan passen.
Manman, wat een beauties. Die snowflake dial, kon er wel uren naar staren. De kast van de sbga375 was dan weer veel mooier en proportioneler. Gaat een moeilijke keuze worden.

14 likes

Ja, de eerste GS J14070 of 3180 uit 1960 (en gebaseerd op de Crown) was ook een “chronometer” (stond ook op de wijzerplaat en hij had derhalve ook een leeuwenmedaillon). Wel onthouden dat de Zwitserse standaard destijds minder streng was dan midden jaren ‘60 (toen de GS-lijn eerst meebewoog en kort daarna de chronometerkwalificatie los liet). De eerste versie van de 5722, de 43999 en 5722-9990 hadden nog een chronometeraanduiding (en leeuwenmedaillon), evenals de ietwat vergeten Seiko Liner 46999. De chronometeraanduiding zie je verder nog wel op de vroege 6245 en 6246 (later marketingtechnisch opgewaardeerd tot 62GS). Het wordt - in mijn beleving - pas echt flauw als je het ineens terugziet op King Seiko’s uit de ‘69 en de vroege jaren ‘70. Waar de King Seiko 4420-9990 nog wel vóór het protest van de Zwitsers ‘chronometer’ voerde, had de 44GS (4420-9000) dat zelfs qua marketing niet meer nodig. Dat Seiko veel later nog wel deed, heeft geen werkelijke meerwaarde, denk ik. Om nog maar te zwijgen van een ‘Superior Chronometer’ 56KS (bij een 45KS zie ik het nog door de vingers :wink:)

1 like

Ik ben van mening dat het wel een meerwaarde had, omdat er dus verschillende grades/afregelniveau’s waren binnen de KS serie. Niet iedere KS was binnen chronometer waardes afgeregeld (en had volgens mij ook niet een genummerd uurwerk wat de chronometers wel hebben). Dus op die manier werd dat onderscheid gemaakt. Verschil met de GS was natuurlijk dat elke GS al een chronometer uurwerk had.

1 like

Het beste koop je ze allebei. @purple300 is er ook een gelukkig en tevreden mens van geworden. Die kijkt nooit meer naar andere horloges… :joy::joy::speak_no_evil:

Helemaal mee eens behalve de laatste zin … :rofl:

2 likes

Smaken verschillen, maar hier ben ik het niet mee eens. De kast van de sbga211 is hetzelfde als die van mijn sbga001 (alleen titanium va staal), en ik heb daar eens een post van gemaakt over “tactiele genoegens”. De moderne 44GS achtige kast daarentegen van de 375 vind ik veel bonkiger dan de klassieke sierlijke 44 en 45GS kasten uit de jaren 60 en 70.

Met 41mm is de snowflake wel net een tikkie te groot. Maar de kastvorm loopt weer zo naar binnen naar de pols toe dat ik die grootste breedte meer zie als design dan dat de hele kast 41 is.

Zie hier:

2 likes

Ik heb vanwege 41mm de Snowflake afgelopen december eigen forever afgeschreven na m op diverse plekken 5 keer te hebben gepast. :-(.

Crosspost

12 likes

Smelt om de pols

18 likes

34 likes