Super!
Echt top zo. Jammer dat je dan aan 9k zit.
Ah, hij is terug, en nu met band! Wat een statement-horloge. Geniet ervan!
Is het wel waard! Vooral met mijn zomerzweetpolsen:)
Thanks, en dank voor de mental support tijdens de reis. Zoals een wijs man ooit tegen mij zei, âwe grand seiko fans have got to stick together!â
Het is een prachtige combinatie. Band past perfect.
Zekers! Ik had hem vandaag ook om (behalve tijdens het onkruid rossen in de tuin).
Wat is je polsmaat dan? Zoals @amusicar al zei, de kast vormt zich prachtig om ook een wat kleinere pols zoals de mijne met 17,5cm. Nu een paar maanden later draag ik hem nog steeds met veel plezier en zit hij op warme dagen als deze onmerkbaar op de pols.
Maar na 5 keer passen zal je het wel weten
Als het was om het niveau van afregeling aan te duiden, dan hadden ze dat net zo goed met het derde digit van het typenummer en een minder beladen term dan âchronometerâ kunnen oplossen, toch?. Net als bij GS bijvoorbeeld: 6145 = standaard, 6155 = special en 6185 = vfa. Een âSuperior Chronometerâ uit 1971 klinkt meer als een pesterijtje richting Zwitserland, terwijl Seiko zelf de COSC-standaard al achter zich had gelaten. Dat bedoelde ik met âgeen functieâ. Zoiets heeft King Seiko toch niet nodig?
De uurwerknummers kan je overigens niet zo direct aan chronometers koppelen. Dat zijn vooral assemblagenummers, die aangeven dat het high-end handmatig geassembleerde uurwerken zijn (waarvan je de ontstaansgeschiedenis bij onderhoud en reparatie kan terugherleiden tot precieze data, batches van onderdelen en individuele assemblagemedewerkers). En uiteraard, high-end uurwerken zijn potentiele chronometers. Logischerwijs heeft iedere chronometer een uurwerknummer, maar niet ieder genummerd uurwerk is een chronometer. Want net als bij de Zwitsers: je wordt niet als chronometer geboren, dat blijkt pas na uitgebreid testen. De uurwerknummers zaten bij Seiko al bij assemblage op de bruggen, voor zover ik weet.
Maar een 6145, 6155 en 6185 zijn andere uurwerken, niet alleen een andere graad van afregeling, er zijn ook daadwerkelijk onderdelen anders. Daarom hebben die wel een ander type nummer en een 5626 niet. Althans, dat zou een logische verklaring zijn.
Maar goed de versplintering van vintage seiko wbt namen is niet altijd even logisch. Ik vraag mij bijvoorbeeld af waarom mijn internationale 5246 KS geen âspecialâ branding op de wijzerplaat heeft.
Ik vind het in ieder geval best leuk zoân KS chronometer al mag ik die eigenlijk niet hier posten
6145-, 6155- en 6185-uurwerken hebben allen dezelfde onderdelen en zijn dus hetzelfde qua ontwerp. Alleen werden de onderdelen voor de 6155 en 6185 strenger geselecteerd, in het geval van de 6185 roodverguld, werden de uurwerken door âmaster watchmakersâ gebouwd en werden ze preciezer gereguleerd voor ze de werkplaats verlieten.
Ik denk dat jouw 56 chronometer (die overigens erg mooi is ) geen Special kan zijn omdat de chronometer standaard - volgens Seikoâs claim - onder de GS-standaard ligt, en de toevoeging Special of VFA alleen als toevoeging aan GS-grade uurwerken werden meegegeven.
Het blijft wel muggenziften en het âwhatâs in a nameâ-gehalte is erg hoog. Mijn ervaring is dat een goed onderhouden 45KS zonder rare toevoegingen op de dial niet zelden de vloer aanveegt met meer pretentieuze horloges.
Groetjes van mijn 6145 (uiteraard ruim binnen COSC )
De 614x en 615x hebben een ander dag/datum systeem. Dus die zijn het hetzelfde qua onderdelen
Er zijn ook special KS en LM modellen. Mijn 5626 is inderdaad geen model waarvan special varianten zijn. Maar van de 5246 wel en vroeg me af hoe dat zit met international vs jdm.
Ben benieuwd naar de verschillen in dag/datum tussen 6145 en 6155. Kan je aangeven waar je dat gevonden hebt?
Een 6146 heeft een 1 talige dagschrijf en geen quickset en een 6156 heeft 2 talen + quickset. Dus Dan zat er in de keyless works wel een boel verschil zitten. Is ook niet zo gek want een 614x is al een ouder uurwerk dus dan hebben ze met de 615x vast e.a. geupdate
Ah, dat is interessant. Maar verschillen in keyless works en talen op de schijven zouden geen bijdrage moeten leveren aan de accuratesse-claim die een Special een Special maakt. Ik zal de onderdelenlijsten toch eens moeten opzoeken, want ik vind alleen maar verwijzingen naar kwaliteit/selectie van onderdelen en afregelniveau.
Verder heb je natuurlijk gelijk mbt de de Special LM en KS (hoewel die op hun beurt natuurlijk weer geplaagd worden door andere problemen met juist de rockers van de dag- en datumschijven).
Het onderscheid JDM/internationaal opent weer een nieuw register van onduidelijkheden ja. Niet per se voor de GS (vóór de 56), maar allicht wel voor de LM
15-15,5 cm.
Als ik moet kiezen dan liever the light.
Suggestie: GS breng de Snowflake uit in die maatâŠ
Inderdaad, inclusief hun nieuwe SD 9RA5 uurwerk en liefst in staal
Group buy opzetten?
Dan is een 41mm snowflake inderdaad geen goede keuze denk ik. Ik heb ook geen dikke polsen, maar met 15-15,5 gaat het zeker niet lukken.