Laat je Grand Seiko zien VI

Ik houd me nog niet zolang bezig met GS. Misschien dat ik daarom juist de dauphine wijzers het belangrijkste kenmerk vind van een Grand Seiko. Er zijn nu ook nieuwere modellen met zo’n afgeknipte uurwijzer>>> quelle horreur!

4 likes

De signature GS wijzers zijn natuurlijk wel ongeëvenaard mooi, dus elke variant die ze maken is een risico. Daarom vind ik bv de SBG231 niet zo mooi. Het doet wat “gewoontjes” aan :slight_smile:

Die White Birch wijzers doen het ook niet voor mij eerlijk gezegd. Maar het past wel mooi bij de markers, dus ik kan me voorstellen dat het designgewijs wel klopt.

2 likes

13 likes

Wat ik mooi vind aan de white birch wijzers (en andere uit deze serie), is dat ze het voor zichzelf in de fabricage weer ingewikkelder hebben gemaakt. Als ze dat centrale frosted lijntje er niet op hadden gedaan, hadden ze minder nauwkeurig hoeven te polijsten. Nu valt het gelijk op als de ruimte tussen de frosted lijn en de twee afgeschuinde vlakken aan het uiteinde niet gelijk is. Zonder frosted lijntje had dat vast tot minder uitval geleid. En toch hebben ze ervoor gekozen om die frosted lijn er in op te nemen. Ik heb daar bewondering voor.

3 likes

Zo, knuppel en hoenderhok, wellicht een schaamteloze plug ook. Ik ben via whatsapp en PB toch al mensen aan het gek maken. :wink:

Maar omdat ik steeds meer last krijg met de oogjes (ooglaseren mag niet, lensimplantaten ben ik te jong voor. Multifocale glazen kan niet met het vele beeldschermwerk omdat mijn ogen ten opzichte van elkaar teveel afwijking hebben en dus maar continu met gewone- en leesbril hannesen is de enige optie).
Dus tot mijn frustratie raakt het nu ook horlogegebied en zit de functie-over-vorm fase echt in de lift en kan ik op de één of andere manier niet genieten van deze knaller. Ik wil details zien, maar als dat niet kan dan liever functioneel. En ik kan blijven roepen dat “het hem net niet is” en zo, of dat 'ie te perfect is, of dat de hobby in een eindfase zit, etc. maar 't is gewoon, eh even “ruk”.

Goed. #kweetetevenniet-ophorlogegebied en ik wordt maf van mezelf.

Wat is het alternatief, mede-zwoegers? Houden tot het beter gaat? Wegdoen? Tóch te laten gaan… :pensive: voor een gewoonweg praktischer keuze met minder details?

Toch aan de duikers als daily beater, als er maar lume dots op zitten en/of het contrast van de wijzerplaat goed genoeg is, op de één of andere manier? Mocht iemand ideeën hebben (of interesse :stuck_out_tongue_winking_eye:)?

De SBGX035 blijft sowieso want dat is echt het prettigste horloge en de prettigste GS die ik ooit gehad heb en het contrast is gewoonweg zo goed, maar minder details in de plaat. Dus ok.

11 likes

Wat moet dat GMT ding kosten dan? :grin::wink::wink:

1 like

OMG heftig om te lezen van een pure GS liefhebber. Sterkte met de keuze(s)! Zou een Vertex niet ultiem afleesbaar zijn? Helaas geen GS, maar toch is dat iets waaraan ik denk…

1 like

Oei. Dat is niet goed. :cry:

Het is lastig je advies te geven. Ik begrijp dat het met leesbril beter gaat, dus als je die veel op hebt, zou ik het inderdaad aankijken -no pun intented🤗-

Heb je de leesbril weinig op, dan zou dit model bij mij niet blijven. De 201 is werkelijk het summum van GS en ze hebben hier zoveel details ingeduwd. De allerhoogste afwerking van de wijzers, de iwate plaat, het bijzondere datumveld, de kast, geblauwde GMT wijzer etc etc. Als je weet dat het er is, maar je kunt de details niet zien, zou ik me iedere keer ergeren. Dan liever een horloge dat functioneel is.

Sterkte met de keuze. Ik weet dat dit je aan het hart gaat en dat de keuze lastig is.

1 like

Potverdorie, dat is vervelend zeg. Maar ik ken het ook.
Lang ook met 2 brillen zitten klooien tot ik het kotsbeu was iedere keer weer te moeten wisselen om iets te kunnen lezen.
De oplossing voor mij was een werkplekbril voor alleen het bureauwerk en een bril met multifocale glazen voor al de rest. Het heeft een tijdje geduurd om eraan te wennen en gelukkig was er de Zeiss garantie waarbij tijdens de eerste 6 maand de glazen vervangen werden door aangepaste glazen tot ik helemaal tevreden was (ze hebben dit 2 keer gedaan).

Nu betreft leesbaarheid van het horloge. Persoonlijk vind ik een horloge met zwarte plaat met gouden wijzers de beste combinatie. Op mijn SBGC005 kan ik, zelf bij schemerlicht, nog heel goed het uur aflezen zonder bril. Niet scherp, maar wel correct.
En als ik alle details wil bewonderen dan neem ik er een loupje bij.

4 likes

nu een week om de pols. Staar er nog steeds gemiddeld een vol uur naar denk ik :slight_smile:

16 likes

Gelukkig een medegenoot. :wink:

Ja, ik vind het eigenlijk best al een tijdje balen. maar goed, het is zoals het is.
Momenteel met 3 brillen in de weer. Lees-, beeldscherm- en verafbril. Hurray! :roll_eyes:

Met een paar jaar zou het weer met twee kunnen. Maar we gaan het zien. Voorlopig maar even andere wegen bewandelen.

Klopt, dat is ook de reden waarom de SBGX035 in ieder geval goed bevalt. Eenvoud van de wijzerplaat, maar het contrast is op de één of andere manier zo vele malen beter.

Maar die liefde voor details he… :pensive:

1 like

Herkenbaar, blijft een schitterend horloge!

Uit den ouden doosch

17 likes

Ze heeft besloten nog even te blijven. Het is hier best gezellig en haar baasje geniet ook nog gewoon. :sunglasses:

20 likes

Wat een heerlijke beauty!

1 like

Groot gelijk!

1 like

Goede beslissing!

1 like

23 likes

Zou het dan toch dat David het sunburst blauwe licht gezien heeft :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

:crazy_face:

1 like