Zit erover na te denken om een tweede GS te nemen. (Naast de SBGN003, Quartz GMT)
Die ‘44gs’ kasten zijn erg tof, maar hoe zijn die in de praktijk? Als ik YouTube video’s zie dan zie je duidelijk (vinger)vlekken op de vlakke delen. Dus zijn die vlakken steeds smoezelig en ben je vaak aan het poetsen? Hoe ervaren jullie dat?
Weet niet of je het zo letterlijk bedoelt, maar als je je huidige GS een knoepert vindt, staat je nog heel wat te wachten met zowel een GS diver als een accutron…
Oh hahah dat knoepert slaat op hoe mooi ik hem vind , op het moment de prospex samurai Shi oru voor iedere dag dus afmeting schrikt me niet af dus de GS die erbij komt (of accutron) moet absoluut lumen hebben!!! Datum liever niet maar goed die zit bij vrijwel alle horloges
No worries, het viel mij op. We zijn de enige twee op het forum zover ik weet. Ben je nog met je banden zoektocht bezig of ga je gewoon op staal dragen.
ik ben nog bezig, althans een vriend van me is bezig voor me met het maken van een band. Tot die tijd blijft hij op staal!
Ik vind het nog steeds m’n mooiste horloge, tijd voor gezinsuitbreiding binnen de GS hier thuis
Ik vond dit een interessant vergelijkingsfilmpje tussen de twee white birch Grand Seiko. De SLGH005 (high beat) en de SLGA009 (spring drive). Ok, ze missen dat de kast toch echt net iets anders is (zie het vooraanzicht bij de overgang van bezel naar de band), maar voor de rest was het interessant om te zien. Wat ik zie dat er anders is:
de indices zijn iets anders uitgesneden met een vierkante sleuf voor de high beat vs een driehoekige sleuf voor de spring drive, ik denk dat mijn voorkeur bij de driehoekig uitgeslepen spring drive versie ligt
de kroon is anders, mijn voorkeur gaat uit naar de spring drive kroon
de wijzerplaat is overduidelijk anders, ook hier mijn voorkeur voor de springdrive wijzerplaat
de overgang van bezel naar band is iets anders, ik denk dat ik hier een voorkeur heb voor de high beat
de spring drive heeft een kapje op de secondewijzer, de high beat niet
en dan natuurlijk het uurwerk, dat vind ik erg lastig om tussen te kiezen
– de techniek en de frosted afwerking met de toch wel mooie bevelling van het spring drive uurwerk maakt het speciaal
– maar de layout, ook weer de techniek van de dual impulse en 80 uur power reserve maken de high beat ook echt super aantrekkelijk
Zou ik tussen deze twee moeten kiezen dan wordt het de spring drive versie omdat ik die wijzerplaat mooier vind. Maar mijn favoriete evolution 9 nu is de titanium versie met blauwe iwate wijzerplaat met het high beat uurwerk. Maar mocht de spring drive versie met een echt mooie wijzerplaat komen, tja, wat dan te kiezen? Ik heb echt geen idee.
Opmerkelijk is dat ze voor de high beat en spring drive versie van hetzelfde evolution 9 ontwerp net iets andere keuzes maken. Zou de fabricage echt zo gescheiden zijn, ook fysiek dat ze eigenlijk een evolution 9 - high beat en een evolution 9 - spring drive versie hebben met eigen productielijnen? Met andere wijzerplaten, kroon en indices. Het lijkt er wel op.
Zie onderstaand screenshot. De high beat versie rechts heeft geen kapje midden op de secondenwijzer, de spring drive wel. Volgens mij heeft nog niemand echt een systeem in wel/geen kapje kunnen vinden.
Hier zie je trouwens ook de andere overgang van bezel naar band, kijk naar de 6 uur kant. Het ligt hem niet aan de positionering, als het je eenmaal is opgevallen dan zie je het verschil ook in andere shots.
Ik zie nu dat de SLGH019, ook een high beat, wel weer een kapje heeft, al lijkt het weer een ander kapje dan de spring drive heeft. Geweldig horloge dit trouwens:
Daar is de high beat toch echt mooier, er zit een bredere extra trap in de bezel - kast - band bij de spring drive. Het is mooier als de endlink zo dicht mogelijk tegen de bezel aan zit vind ik.
Er zit nooit een kapje helemaal over de geblauwde secondenwijzer. Waarom er “in” de geblauwde wijzers soms eentje zit en soms niet dat is inderdaad het grote mysterie… met een kapje is alleszins mooier imho
Die beveling valt uitvergroot wel wat tegen. Volledig machinaal, daar komt geen handwerk aan te pas. Zie de golfjes in de rand van de power reserve meter hieronder op de de SLGA007: