Laat je Grand Seiko zien VIII

Mocht ik willen, heb geen GS op het moment. Dus ik geniet alleen mee en orienteer lekker in dit topic :slightly_smiling_face:

1 like

Foto van gisteren :blush:

17 likes

Mooie GS. Dat is bijna iets als witte sneeuw, gele zonnebloem etc.

18 likes

De eindbalans voor 2023 van mijn eenmanszaak.

Het is wat te complex om uit te leggen, maar het heeft te maken met wat ik op 31-12 aan de activa kant van mijn balans moet hebben staan om de passiva kant gedekt te hebben. En daar passen liquide middelen wel in, maar horloges niet. Omdat ik geen horlogehandelaar ben :slight_smile:

Alleen als je handelaar bent. Dan kun je je voorraad afwaarderen. Maar als hij meer waard wordt, dan moet je ook in positieve zin afrekenen als je handelaar bent.

1 like

Lijkt me niet, want dan moet iedereen ook de dagwaarde van zijn privé auto optellen bij de rest van zijn spaargeld/bezittingen.

2 likes

Tuurlijk! :sunglasses:

Fotootje van een paar dagen geleden in een heet Italië. Wat is het hier thuis dan weer fris. Maar je kunt tenminste wat doen. :wink: Het was verder een goeie vakantie, ondanks de warmte. :+1:

23 likes

Double logo :heart_eyes:

24 likes

Kijk, een nieuwe aanwinst? Mooi hoor! Dit is een gewone snowflake toch?

En double logo is altijd :+1:

1 like

Ja, een SBGA011

3 likes

Nice, van harte! :ok_hand:

1 like

Bedankt, maar deze is slecht op doorreis. De SBGH039 is de keuze van de dag

23 likes

Prachtig die SBGH039!

Is het een goed boek? Lijkt interessant.

2 likes

Zeer verhelderend, al kan ik mij voorstellen dat het lang niet bij iedereen goed (in de smaak) valt.
Met dank aan @Fate_Amenable_To_Change

2 likes

Ook geen straf! Understated luxury :+1:

1 like

Gefeliciteerd! :partying_face:

Goed boek ook zo te zien. Ik lees nu Fooled by Randomness van Nassim. :+1:

1 like

Gaaf horloge :+1:

1 like

18 likes

Relaxte ochtend met de SBGV239.

Ik denk dat ik erachter ben waarom stalen GS banden zijn zoals ze zijn, of in ieder geval de sluitingen. Veelgehoorde klacht is dat band en sluiting niet zo handig zijn als van andere fabrikanten.

Zoals jullie wellicht weten worden de meeste luxere mechanisme horloges in 5 posities gereguleerd - plaat omhoog, plaat omlaag, en 3, 6 en 9 omhoog. Op die manier houdt t goed de tijd in alle mogelijk posities om de pols en op je nachtkastje.

De nijvere Japanse zakenman die lang de enige doelgroep van GS was (en nog steeds de belangrijkste) heeft nog een andere manier waarop het horloge wordt gebruikt, als bureau klok (zie hier op ons keuken blad naast de nectarines):

Zodat je goed kunt zien hoe laat het is (en natuurlijk de datum) tijdens het tekenen van belangrijke documenten. Daarom zijn de mechanische GS horloges ook gereguleerd met de 12 omhoog, en dus in totaal in 6 posities ipv 5, dikke flex voor GS op andere horlogefabrikanten.

Dit brengt ons bij de band: een horloge met stalen band kan alleen rechtop staan als het een korte sluiting heeft zoals GS ze maakt:

Een langere sluiting (zoals de meeste stalen sluitingen van sportmodellen met micro-adjust op basis van 3 gaatjes of zoals Rolex glidelock of Omega push extension) zou dit onmogelijk maken - dan blijft de band te vierkant om er een mooi driehoekje van te maken en het horloge rechtop te houden. Dit geldt ook voor de Seiko Aston sluitingen die soms worden genoemd als alternatief voor de sluitingen van GS om een makkelijkere manier voor verstellen van de lengte mogelijk te maken dan een link wisselen.

23 likes

19 likes