Laat je Grand Seiko zien VIII

Ik denk dat je handwerk niet persé mag veralgemenen naar veel manuren. Ik kan me best voorstellen dat zo’n stap per wijzerplaat misschien maar een aantal minuten duurt. Misschien kunnen ze bij sommige stappen ook wel meerdere mensen tegelijk laten werken, waardoor je heel wat wijzerplaten kan afwerken in korte tijd. Iemand die iets goed kan, zal’t vaak ook heel snel kunnen.
Zelfde idee met die “zaratsu polishing”, ik vraag me vaak af hoelang zo’n kast afpolijsten duurt. Uiteindelijk zal met de moderne machines al heel accuraat geproduceerd worden, dus wie weet duurt het maar een paar minuten per kast.

Uiteindelijk vind ik het niet persé zo belangrijk dat er veel manuren in zitten, het feit dat het niet met de machine gemaakt kan worden is al een leuk idee :slight_smile:

3 likes

Ik maal niet om de clasp, daarnaast is het meer werk om bij elke stap voorzichtig te doen met een horloge dus bij mij zitten er rondom krassen op.

3 likes

Elke keer als ik hem weer er bij pak na een tijdje niet dragen krijg ik echt dat wow gevoel. Blijft moeilijk vastleggen. De hour markers lijken soms wel diamant zoveel schittert het door de bizarre afwerking.

Het enige dat ik zou willen nog is een andere bracelet om mee te experimenteren, maar nog niks gevonden wat er op zou passen.

37 likes

Oei, dit zijn tenminste real-life foto’s en met zo’n tropic band. Da’s dan toch wel smullen! Ineens een totaal ander horloge dan op staal. Driewerf :ok_hand:

1 like

In een eerder interview zei Isshu Tamura-san dat voorafgaand aan de start van de eigenlijke productie er maanden over gaan om de werkmethode te perfectioneren om het unieke Urushi aspect te bekomen.

Het lakken, polijsten, opnieuw lakken enz in verschillende lagen van de wijzerplaat wordt dan uitbesteed aan collega ambachtslieden. De laatste afwerking en eindcontrole is zijn verantwoordelijkheid.

Ik ben het eens met Jasper dat het aanbrengen van de Maki-e uurmarkeringen en “Grand Seiko” niet perse heel lang duurt. Hoewel handwerk, zal daar zeker een soort van seriewerk voor ontwikkeld zijn. En wellicht doet hij dit ook niet helemaal alleen.

3 likes

Titanium duo

22 likes

Toch niet verkocht?

Jawel. Alweer.
Vandaag nog even gauw een titanium shot genomen voordat ie naar Ierland ging.

2 likes

Die komt er nog een keer hier. Naast de Tudor BB pro, en dan klap ik de rest eruit.

1 like

De prijs aanpassing is een feit. Ongeveer 4% erbij.

VC en Lange ook?

Dat zou bij de rest moeten horen. Maar ik heb nogal moeite met afscheid nemen. Dus die gooi ik wel bij de shitters!

Ligt aan mijn houding dan denk ik, maar ik heb er ook zonder zakdoekje nooit last van gehad. (afkloppen).

Dat is wel zo’n mooi horloge!!! Om van te watertanden

1 like

Bij die ik in mijn hoofd had 5,7% erbij. Maar hoe dan ook denk ik toch dat het een spring drive zou zijn geworden, en niet die ik als optie in mijn hoofd had :slight_smile:

1 like

Dank je! :smiley:

1 like

Zoals iets verderop in een post uiteengezet ga ik niet overdreven voorzichtig doen met een horloge, teveel moeite.

3 likes

Gewoon overwerken en de zweep erover
TatteredLeadingHackee-max-1mb

6 likes

Soms kan het ineens snel gaan. Een paar verschillende Grand Seikos gepast en bekeken - waaronder een hele mooie die hier ook op het forum te koop staat - maar uiteindelijk toch voor een nieuwe gegaan. Een SBGR307. Mijn eerste GS en denk dat ik hier veel plezier aan ga beleven :slight_smile:

33 likes

Mooi! Veel plezier ermee!